[:lt]Į Kauną atvyksta troleibusai iš Nyderlandų![:ru]В Каунас приедут троллейбусы из Нидерландов![:en]Trolleybuses from the Netherlands are arriving to Kaunas![:]

Troleibusas Berkhof Premier AT18. Nuotraukos autorius Spoorjan, wikimedia.org

Troleibusas Berkhof Premier AT18. Nuotraukos autorius Spoorjan, wikimedia.org

Naudotų troleibusų pirkimo Kaune detektyvinė istorija pagaliau baigėsi.

Į Kauną jau ruošiami kelionei troleibusai Berkhof!

Šiandien jau galime panagrinėti oficialiai paskelbtą informaciją, kas dalyvavo troleibusų pirkimo konkurse ir kas, ką ir už kiek siūlė. Taip pat jūsų dėmesiui – naujausios žinios apie tai, kada Kauną pasieks pirmasis troleibusas, važinėjęs Nyderlandų miesto Arnhemo gatvėmis.

Mini detektyvas: kodėl „Ridvija“ siūlė troleibusus, kurių neturi?

Apie šios istorijos pradžią (pirmąjį techninių specifikacijų projektą) rašėme dar 2016 metų sausio mėnesį: „Naudotų troleibusų pirkimas Kaune – tik formalumas?“.

Vėliau prie šios temos dar ne kartą sugrįžome, buvo rašoma apie besikeičiančius reikalavimus ir besikeičiančius poreikius dar prieš paskelbiant viešąjį pirkimą.

Nepaisant vis keičiamų sąlygų, viešasis pirkimas buvo paskelbtas gan greit – dar 2016 m. kovo 10 dieną. Tuomet tikėjomės, kad dar pavasarį Kauną pasieks šiame konkurse nupirkti troleibusai.

Visgi tai neįvyko – pasibaigus pirkimui, Viešųjų pirkimų portale ilgą laiką nebuvo informacijos apie jo rezultatus. Sklandė informacija, kad su įmone, kuri pasiūlė troleibusus už mažiausią kainą ir konkurse laimėjo pirmąją vietą, ne viskas yra gerai. Sklandė kalbos, kad nors įmonė troleibusus pasiūlė, tačiau… jų net neturi, buvo ir kita versija – kad kažkokie troleibusai yra, tačiau tikrai ne tokie, kokių prašoma sąlygose, tai yra, be papildomo dyzelinio variklio.

Panašu, kad bent viena iš šių versijų buvo teisinga – paskelbus troleibusų viešojo pirkimo rezultatus, matome visus tris viešajame pirkime dalyvavusius pasiūlymus:

Kodas, pavadinimas Pavadinimo patikslinimas Adresas Šalis
803 užsienio įmonė Womy Equipment Supply B.V. Mark S.Clarkelaan 11, 4761 RK Zevenber Olandija
145197724 Uždaroji akcinė bendrovė „Ridvija“   Šiaulių m. sav. Šiaulių m. Stadiono g. Lietuva
300503289 UAB „Atomeksim“   Visagino sav. Visagino m. Taikos pr. 10 Lietuva

Nors Viešųjų pirkimų portale nerašoma, ką siūlė pasiūlymus pateikę dalyviai, pavyko sužinoti, kad abi Lietuvos įmonės – UAB „Ridvija“ iš Šiaulių ir UAB „Atomeksim“ iš Visagino – siūlė troleibusus Solaris Trollino 18. Šios įmonės vargu ar net ir teoriškai galėjo siūlyti itin skirtingų gamybos metų troleibusus, tačiau kainos pasiūlymuose skyrėsi drastiškai: UAB „Ridvija“ troleibusus siūlė po 42,5 tūkst. eurų (visų troleibusų kaina – 297 500 eurų), tuo tarpu UAB „Atomeksim“ vieno siūlomo troleibuso kaina buvo didesnė už visų, kuriuos siūlė UAB „Ridvija“ – vienas troleibusas jų pasiūlyme kainavo 299,6 tūkst. eurų, o bendra visų septynių troleibusų kaina net 2 097 200 eurų. Neįtikėtinas pasiūlymas, kadangi net naujus prailgintus troleibusus galima įsigyti už analogišką kainą.

Visgi abu šie pasiūlymai buvo atmesti dėl tos pačios priežasties – nei pigiausiai, nei brangiausiai troleibusus siūliusios įmonės pirkėjui nesugebėjo pateikti siūlomų troleibusų techninės dokumentacijos. Kodėl jos to nepadarė? – atsakymas paprastas – siūlė troleibusus, kurių neturėjo. Tačiau kodėl jos dalyvavo šiame pirkime, koks buvo jų tikslas? Ar tikslas buvo šį pirkimą sužlugdyti, ar tikslas buvo kaip įmanoma ilgiau vilkinti sutarties su laimėtoju pasirašymą? Belieka tik spėlioti.

Taip, jeigu iš tiesų įmonė „Ridvija“ būtų turėjusi troleibusus Solaris Trollino 18, tai būtų buvęs įdomus pasiūlymas: „Kauno autobusai“ šiuo metu eksploatuoja nemažai gamintojo Solaris transporto priemonių, todėl eksploatacija ir remontas galbūt būtų paprastesni.

Todėl šitaip susiklosčius aplinkybėms, nugalėtoju paskelbta užsienio įmonė Womy Equipment Supply B.V., pasiūliusi septynis troleibusus Berkhof Premier AT18, dar neseniai važinėjusius Arnhemo gatvėmis, po 54,85 tūkst. eurų (viso sandorio suma – 383 950 eurų).

Trumpai apie troleibusus Berkhof Premier AT18

Šio modelio troleibusus iš Nyderlandų įmonės VDL Berkhof įsigijo įmonė Connexxion iš Nyderlandų miesto Arnhemo ir įmonė Stadtwerke Solingen (SWS) iš Vokietijos miesto Solingeno. Arnhemas iš viso turi 16, Solingenas – 15 šio modelio troleibusų. Norėtųsi tikėtis, kad kauniečiai šiais troleibusais bus patenkinti ir Lietuvoje po kurio laiko atsiras ir kiti Berkhof troleibusai iš Arnhemo ir Solingeno. Likusieji Berkhof troleibusai iš Arnhemo bus prekyboje jau apie 2017 m. vasario – balandžio mėn.

Troleibusai – pilnai žemagrindžiai, turi DAF SB25 važiuoklę, Alstom-Traxis GW elektros įrangą. Troleibusai turi 3l dyzelinius variklius, kurie leidžia manevruoti teritorijoje ir, esant reikalui, apvažiuoti kliūtį ar pakeisti maršrutą eismo įvykių metu. Troleibuse yra 42 sėdimos vietos, elektrinė rampa vežimėliams įvažiuoti. Taip pat įrengtos dvi vietos vežimėliams, šalia vienos iš jų – dvi atlenkiamos sėdynės. Troleibusuose įrengta neįprasta trafaretinė maršrutų rodyklė – jos matomumas puikus bet kuriuo paros metu, tačiau jos sklandžiam veikimui būtina ideali švara, visgi ar ši sistema bus naudojama ir Kaune – kol kas žinių neturime. Į Kauną troleibusai atkeliauja su Arnhemo spalvomis, tačiau Kaune jie bus nudažyti vyšnine (autobusų) spalva.

Arnheme šiuos troleibusus palaipsniui keičia šveicarų gamintojo Hess produkcija. 2009 metais atkeliavo pirmieji devyni Hess SwissTrolley 3 troleibusai, dabar vykdomas 31 naujo troleibuso Hess Swisstrolley 4 su Vossloh-Kiepe elektros įranga užsakymas. Remiantis transphoto duomenimis, jau pristatytas 21 troleibusas, likusieji nauji troleibusai pagal sutartį turi atvykti iki 2017 metų pavasario (nors sakoma, kad visi jie atvyks dar šiemet). Beje, atvykstant 4-tosios kartos Swisstrolley troleibusams, modernizuoti ir „senieji“ Swisstrolley 3 troleibusai – juose įrengti kondicionieriai, o iki tol buvusios paprastos rampos vežimėliams paverstos elektrinėmis, valdomomis iš vairuotojo kabinos.

Troleibusas iš išorės (pasikartosime, Kaune jis „paraudonuos“):

Berkhof Premier AT18 apsisuka:

Sklandžiai apsisuka dar mažesniame žiede:

Troleibusas iš vidaus:

Kada šie troleibusai bus Kaune?

Antradienį, 2016 m. birželio 28 dieną, į Nyderlandus nuvykusi „Kauno autobusai“ techninė delegacija dalyvavo techniniuose apmokymuose, kaip dirbti su šia naujai įsigyta technika.

Per pora savaičių Kauną pasieks pirmasis troleibusas „Berkhof Premier AT18“. Tuo pačiu atskris olandas technikas, kuris atgabens visą dokumentaciją, kompiuterinės diagnostikos programinę įrangą ir padės pritaikyti troleibusą mūsiškiam kontaktiniam tinklui. Nors sutarties sąlygose numatyta, kad troleibusai turi būti pristatyti iki 2016-12-17, troleibusas.lt žiniomis, ir likusieji šiame pirkime įsigyti troleibusai atkeliaus netrukus. Nuo Zevenbergeno iki Kylio uosto troleibusai bus atgabenti tralais, į laivus įvažiuos patys, na o Klaipėdos uoste juos pakraus ir į Kauną atgabens Lietuvos įmonė. Visas transportavimo išlaidas padengs prekės tiekėjas.

Tikėkimės, dar šią vasarą juos išvysime Kauno gatvėse ir galėsime įvertinti nors ir nenaujų, tačiau Vakarų Europos rinkai skirtų troleibusų privalumus, ir šiais įspūdžiais pasidalinsime su troleibusas.lt skaitytojais.

Papildymas. Atsakymai į reakcijas viešojoje erdvėje

Atrodo, kad tema tikrai aktuali, kadangi pasirodžius šiam įrašui, pasirodė nemažai komentarų. Pamėginkime keletą jų peržvelgti.

Ar pritari, kad dažomi kaip autobusai, o ne skirtinga – žalia troleibusų spalva?

Niekaip neišeina atsakyti į šį klausimą vienareikšmiškai. Kauno troleibusai turi (turėjo) visiems žinomą, išsiskiriančią spalvą, kuri dabar naikinama – šitai liūdina. Galima buvo iš tolo matyti, kad atvažiuoja ne kažkas kitas, o troleibusas. Iš kitos pusės – dažnas Europos miestas turi tos pačios spalvos dažymą įvairių transporto rūšių priemonėms, taigi ir šiuo atveju, jeigu spalva išskirtinė, gerai matoma – gal tai ir ne taip blogai. Svarbiausia, kad keleiviai dėl vienodo dažymo nesipainiotų, ar atvažiavo troleibusas, ar autobusas, juk kai kurie ir troleibusų, ir autobusų maršrutų numeriai sutampa.

Beje, verta pažiūrėti į šį video iš Segedo (Vengrija), kur nauji troleibusai dažomi panašia spalva, ir atrodo tikrai neprastai:

Nesuprantu kodėl stebėtis, kad siūlė troleibusus kurių fiziškai neturėjo? Tegu nueina straipsnio autorius į automobilių saloną, susikomplektuoja automobilį ir jį jam tikrai pasiūlys, parduos, bet teks palaukti kol pagamins. Sunkiai pavyktų įsivaizduoti kas gali nusipirkti krūvą troleibusų ir juos laikyti vien tikėdamasis, kad kažkada kažkas paskelbs konkursą jų pirkimui ir pavyks laimėjus juos parduoti 🙂

Atsakymas paprastas – tai nėra naujų transporto priemonių pirkimo konkursas. Nauji troleibusai (ar autobusai) užsakomi būtent taip, kaip nurodo komentaro autorius. Tik vargu ar koks tiekėjas kapitališkai perdaro autobusų konstrukciją, juos parduodamas antrinėje rinkoje. Lygiai taip pat sunku tikėtis, kad naudotam tradiciniam troleibusui būtų atliekami toki žymūs konstrukciniai pakeitimai. Tai ir kainuotų brangiai (taigi, prekės kaina gali stipriai išaugti), ir užtruktų daug laiko (o sąlygose aiškiai parašytas galutinis troleibusų pristatymo terminas – per 6 mėnesius nuo sutarties pasirašymo, šiuo atveju, iki gruodžio 17 dienos). O šiuo atveju tiekėjas, jeigu juos ir turėjo, mėgino parduoti neatitinkančius konkurso reikalavimų.

Na ir keistas tas straipsnio autorius.. . Kai perkami naudoti autobusai, tai verkia, kad tai paskutinis “š”, bet kai perka naudotus troleibusus, tai jie yra aštuntas pasaulio stebūklas.

Gaila, kad komentaro autorius neskiria naudoto autobuso ir naudoto troleibuso. Turbūt jam neteko girdėti apie tai, kokios būklės būna autobuso variklis po, tarkim 10 metų eksploatacijos (ar 1 mln. km ridos), kai tuo tarpu troleibuso įranga net ir po tiek laiko veikia puikiausiai. Kaip jau buvo nesyk minėta, šie naudoti troleibusai yra puikios būklės – jie ten puikiai prižiūrimi, o keli iš jų bus paimti gabenimui į Kauną praktiškai iš maršrutų.
Be abejo, šie troleibusai ne pasaulio stebuklas, tačiau tai pirmi vakarietiški ir Vakarų rinkai (o ne Rytų Europai) skirti troleibusai, atkeliavę į Lietuvą. Ir dėl to džiugu. Na ir, žinoma, nemažai naujų transporto priemonių būtų neabejotinai prastesnės už šiuos, kad ir nenaujus, troleibusus.

Kokios šių troleibusų maršrutų ir krypties švieslentės?

Kol kas nėra informacijos, ar „Kauno autobusai“ naudos esamą sistemą, ar visgi sumontuos įprastines Flipdot/LED švieslentes.

Sistema gan paprasta – rodomas tekstas, kuris yra atspausdintas ant didelės drobės. Tekstas (maršruto kryptis ar numeris) keičiamas elektrinio varikliuko pagalba. Sistema veikia patikimai, kuomet yra laikomasi švaros – jeigu prisikaupia nešvarumų, drobė užstringa, todėl gali būti rodomas neteisingas maršrutas.

Veikimo principą galite pamatyt čia:

https://www.youtube.com/watch?v=Q2Tl0HOnLG

Pirmasis troleibusas – jau kelyje (Papildyta 2016-07-14)

Pirmasis turėjo atkeliauti 5214 numeriu Arnheme dirbęs troleibusas:

Vėlų 2016-07-12 vakarą jis pastebėtas A28 kelyje netoli Zwolle miesto, o jau 2016-07-13, 20 valandą turėjo prasidėti jo kelionė keltu iš Kylio į Klaipėdą.

Visgi nežinia dėl kokių priežasčių – per didelio pasitikėjimo savo meistriškumo ar skubėjimo – manevruodamas Kylyje tralo vairuotojas troleibusą užkliudė, ko rezultate buvo išdaužtas priekinių durų stiklas ir subraižytas bamperis.

Todėl 5214 numeriu pažymėtas troleibusas skubiai grąžinamas atgal remontui, o tiekėjas skubiai paruošė kitą, 5213 numeru Arnheme dirbusį troleibusą.

Gavome patvirtinimą, kad šis troleibusas sėkmingai pateko į keltą, kuris pasieks Klaipėdą 2016-07-15, penktadienį, 16:30. Ten „Kauno autobusų“ atstovas troleibusą iš kelto išvairuos, padės jam patekti ant tralo ir, kaip tikimasi, troleibusas dar ketvirtadienio naktį pasieks Kauną.

10 thoughts on “[:lt]Į Kauną atvyksta troleibusai iš Nyderlandų![:ru]В Каунас приедут троллейбусы из Нидерландов![:en]Trolleybuses from the Netherlands are arriving to Kaunas![:]

  1. Dziugios naujienos, jau senokai nebuvo naujienu Kauno troleibusuose.
    Ar pritari, kad dazomi kaip autobusai, o ne skirtinga-zalia troleibusu spalva?

    1. Taip, džiugu pagaliau matyti realų pajudėjimą (kad ir labai mažą) į gerąją pusę.
      Dėl dažymo – diskutuotinas klausimas. Kauno troleibusai turi (turėjo) visiems žinomą, išsiskiriančią spalvą, kuri dabar naikinama – šitai liūdina. Iš tolo galėjai žinoti, kad atvažiuoja ne kažkas kitas, o troleibusas. Iš kitos pusės – dažnas Europos miestas turi tos pačios spalvos dažymą įvairioms transporto rūšims, taigi jeigu spalva išskirtinė, gerai matoma – gal tai ir ne taip blogai. Svarbiausia, kad keleiviai dėl vienodo dažymo nesipainiotų, ar atvažiavo troleibusas, ar autobusas 🙂

  2. Na ir keistas tas straipsnio autorius.. . Kai perkami naudoti autobusai, tai verkia, kad tai paskutinis „š”, bet kai perka naudotus troleibusus, tai jie yra aštuntas pasaulio stebūklas.

    1. Mielas Skaitytojau,
      Gaila, kad nejaučiate skirtumo tarp naudoto autobuso ir naudoto troleibuso. Turbūt neteko girdėti apie tai, kokios būklės būna autobuso variklis po, tarkim 10 metų eksploatacijos (ar 1 mln. km ridos), ir kad troleibuso įranga net ir po tiek laiko veikia puikiausiai. Turbūt nejaučiate skirtumo, kokios būklės yra šie nuperkami naudoti troleibusai – keli iš jų bus paimti gabenimui į Kauną praktiškai iš maršrutų? Gal galit papasakoti, kurie autobusai Lietuvoje turi automatinę rampą vežimėliams?
      Ne, tai ne pasaulio stebuklas, tačiau tai pirmi vakarietiški, Vakarų rinkai (o ne Rytų Europai) skirti troleibusai, atkeliavę į Lietuvą. Ir dėl to džiugu. Nes nemažai naujų transporto priemonių būtų neabejotinai prastesnės už šiuos nenaujus troleibusus.
      O šiaip… nepatinka – neskaitykit, nereikės "verksmais" piktintis 😉

  3. Kuo is esmes skiriasi „vakaru rinkai skirti” troleibusai nuo rytu rinkai skirtu troleibusu?

  4. Thnx dat jullie mijn video in deze website hebben gezet

    Met Vriendelijke groet ,Jesper Wagenaar (BrengFan 2015)

  5. Nežinau ar komentaras bus pastebėtas, bet mane labai nustebino video matytas troleibuso greitis posūkiuose. Juk Kaune bet koks mažas posūkis juos stabdo (Pvz važiavimas Tunelio gatve – tikras tampymasis), o, ten, Olandijoje, pilnu tempu posūkius įveikia. Kodėl tokie skirtumai?

    1. Net ir Lietuvoje troleibusai gali važiuoti greičiau – tačiau juos stabdo ir kai kurių vairuotojų nepatyrimas, ir mąstymas „geriau važiuosiu lėčiau, bet garantuotai ūsų nepamesiu“, ir tingėjimas prižiūrėti „angliukų“ būklę bei srovės imtuvų galvučių tvarkingumą.
      Troleibusai posūkiuose greit gali važiuoti ne tik Olandijoje – tas pats yra ir Čekijoje, Slovakijoje, Vengrijoje, Austrijoje, Vokietijoje, Šveicarijoje… iš esmės, daugumoje valstybių, kurios kontaktinį tinklą tvarko ne pagal sovietinį pavyzdį.
      Tema, be abejo, verta atskiro teksto, tad atsiradus šiek tiek laisvo laiko, apie tai bus būtinai parašyta!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *