[:lt]
Galima spėti, daugumos Jūsų namuose, darbovietėse, mokslo įstaigose radiatoriai jau šyla. Bent jau ten, kur yra centralizuotas šildymas: Vilniuje šildymo sezonas skelbiamas, kai vidutinė trijų parų oro temperatūra mažesnė nei 10 laipsnių šilumos. Tačiau ar tai reiškia, kad esant tokioms sąlygoms galite tikėtis šilumos ir viešajame transporte? O gal čia galioja kitos taisyklės ir šilumos viešajame transporte tikėtis dar per anksti?
2015-10-14 Vilniaus Pirmojo troleibusų parko darbuotojai kartu su kelionės lapais gavo ir raštelį, pavaizduotą šalia esančioje nuotraukoje.
Šildymą įjungti esant žemesnei kaip 0°C temperatūrai? Ką jie sau galvoja, ar jie ir savo mašinose įsijungia šildymą tik kai tiek atšąla? Čia taip jie rūpinasi keleiviais ir kad transportas būtų patrauklus? Ką man sakyti keleiviams, kurie skųsis, kad šalta – kad neleidžiama įjungti šildymo? Kodėl iki šiol yra lipdukai „Šildymo salone nejungti?“, kaip aš jį įjungsiu, jeigu vienas nurodymas liepia, o kitas draudžia? Su tokiais komentarais kreipėsi lapelį gavęs vairuotojas, prašydamas išsiaiškinti, kaip suvokti tokius nurodymus.
Tuomet buvo paruošti klausimai ir el.paštu išsiųsti į VVT. Deja, iš dokumentų valdymo skyriaus buvo gautas toks atsakymas:
Laba diena,
Informuojame, kad vadovaujantis 2011 m. spalio 28 d. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu Nr. 30-1574 „Dėl bendravimo su žiniasklaida ir informacijos pateikimo tvarkos” informacijos teikti negalime, nes prieš tai apie prašomą informaciją turite suderinti su Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sekretoriato Viešųjų ryšių skyriumi.
Pavadinimas žiniasklaidos priemone turėtų paglostyti savimeilę. Visgi ne savimeilė, o informacijos gavimas čia yra svarbesnis dalykas, o tam kažkodėl yra prikurta kažkokių kliūčių. Taip, VVT remiasi tebegaliojančiu ankstesnės kadencijos savivaldybės tarybai valdant patvirtintu įsakymu. Klausimas – kodėl toks įsakymas atsirado ir ko juo siekiama?
Ką gi, teko praeiti papildomus barjerus – siųsti klausimus savivaldybės Viešųjų ryšių skyriui, kad šis persiųstų klausimus į VVT, gautų iš ten atsakymus ir, patikrinus ar viskas atitinka viešųjų ryšių reikalavimus (ar dar ką), persiųstų atsakymus juos uždavusiam asmeniui. Gauti atsakymai labai prašėsi patikslinimų, bet dėl šios papildomos biurokratijos tikslinimas turbūt užtruktų amžinybę…
Todėl susipažinkite su klausimais ir į juos pateiktais atsakymais. Į klausimus atsakė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ Technikos direktoriaus pavaduotojas Jurijus Komarovas.
– Ar visas šiuo metu eksploatuojamos Vilniaus viešojo transporto priemonės yra tinkamai paruoštos žiemai (išvalytos ir išbandytos šildymo sistemos, taip pat tinkamai paruošti žemoms temperatūroms jautrūs mazgai)?
– Taip, visos transporto priemonės jau yra paruoštos žiemai.
– Kodėl dalyje troleibusų Škoda 14Tr gale, po sėdyne, yra įrengti šildytuvai (tokiu būdu apšildoma visa transporto priemonė), tačiau dalyje yra įrengti šildytuvai tik tarp 1-ųjų ir 2-ųjų durų? Dalyje troleibusų buvo įrengti papildomi šildytuvai – kodėl jie neįrengti visuose troleibusuose, kuriuose dalis salono nėra apšildoma?
– Įvairių serijų Škoda 14Tr troleibusuose keleivių salonų šildymas pačioje gamykloje buvo įrengtas nevienodai. Dalyje troleibusų mes jį patobulinome ir šildytuvus pakeitėme modernesniais ir efektyvesniais.
– Ar visos „Vilniaus viešasis transportas“ transporto priemonėse šildymas veikia tik rankiniu būdu (t.y., šildytuvai neįsijungia/neišsijungia atsižvelgiant į daviklių informaciją)? Ar transporto priemonėse yra galimybė reguliuoti į saloną tiekiamos šilumos kiekį (pvz., 2 pozicijos – pusė galingumo ir pilnas galingumas)?
– Toks šildymo reguliavimas galimas naujesnių serijų troleibusuose ir tuose troleibusuose, kuriuose šildymą modernizavome.
– Gal galėtumėte patikslinti, esant kokioms lauko temperatūroms viešojo transporto priemonėse privalo būti įjungiamas salono šildymas? Kokiomis tvarkomis, teisės aktais ir pan. tai yra nustatyta? Gal žinote, kokie yra normatyvai pas Jūsų kolegas kituose miestuose, kitų valstybių sostinėse ir pan.?
– Vadovaudamasis bendrovės vidaus teisės aktais, salono šildymą troleibuso vairuotojas privalo įjungti esant 0°C ir žemesnei lauko temperatūrai. Apie kitus miestus informacijos neturime.
– Ar dažnai sulaukiama nusiskundimų iš keleivių dėl nepakankamo šildymo? Ar nusiskundimai būna pagrįsti (pvz., neveikianti šildymo sistema)?
– Dažniausiai nusiskundimų gauname, esant didesniam nei 15 laipsnių šalčiui. Eksploatuojamų senesnių transporto priemonių autobusų ir troleibusų salonų šildymo sistemos yra neefektyvios, išskyrus iš Skandinavijos šalių pirktų nenaujų autobusų. Perkant naujas transporto priemones, šildymo sistemoms visada skirdavome didelį dėmesį, todėl 2004-2006 metais pirkti troleibusai Solaris ir autobusai VOLVO, taip pat naujausi autobusai MAN, Solaris ir Castrosua yra šilti ir juose važiuojantys keleiviai nesiskundžia. Gavę nusiskundimą dėl šildymo, patikriname transporto priemonę, randame gedimus, kuriuos pašalinus šildymas pagerėja. Bet pasitaiko atvejų, kai nieko padaryti negalime. Pvz., gauname daug nusiskundimų dėl šaltų salonų pirmojo reiso metu, iš po nakties salonui nespėjus įšilti, esant žemesnei nei -20°C temperatūrai ir pan. Tačiau pasitaiko skundų ir dėl per daug šiltų salonų.
– Kaip įtakoja šildymo sistemų darbą nešvara šildymo sistemoje ar viešojo transporto priemonės salone?
– Dėl nešvaros šildymo sistemoje sugesdavo šildytuvų valdikliai Solaris 15AC troleibusų salonuose, nes gamintojas juos sumontavo vietose, kur šie nešvarumai kaupdavosi. Mums paprašius, gamintojas nemokamai perkėlė valdiklius į kitą vietą ir taip ši problema buvo išspręsta.
Daugelyje Škoda 14Tr troleibusų šildytuvai iškelti virš salono grindų, todėl problemų dėl nešvarumų nėra. Ten, kur šildytuvai sumontuoti ant grindų, nešvarumų sukeltų problemų pasitaiko, bet darbuotojai žino ir tokias vietas valo kruopščiau.
Ko atsakymuose nepavyko rasti?
Džiugu gauti patikinimą, kad visame Vilniaus m. viešajame transporte šildymo sistemos jau yra veikiančios. Tačiau ar viskas tinkamai paruošta – dar klausimas – iš Solaris vairuotojų teko girdėti, kad kondensato sistema pastaraisiais metais nėra paruošiama tinkamai, todėl sistema esant didesniems šalčiams užsikemša ir užšąla. Belieka daryti išvadą, kad vis dar daug kur pritvirtintas lipdukas „Šildymo salone nejungti“ dabar tiesiog nebegalioja, nes šiemet daug kur buvo tiesiog pamiršta jį pašalinti. Visgi aiškumas nepakenktų – toks lipdukas visad atsirasdavo pavasario pabaigoje, atjungus šildymo sistemas, ir būdavo pašalinamas rudenį, vėl šias sistemas pajungus. troleibusas.lt žiniomis, Kaune situacija su pasiruošimu žiemos sezonui prastesnė – kai kur šildymo sistemos ir dabar tebėra atjungtos, o jas įjungti žadama tik planinio remonto metu (kuris kai kurioms transporto priemonėms bus tik po mėnesio).
Dėl šildymo sistemų patobulinimų kai kuriuose Škoda14Tr troleibusuose. Nežinia kodėl, tačiau buvo pamiršta paminėti, kad tokie patobulinimai palaipsniui buvo daromi tik tuomet, kai buvo atskira įmonė „Vilniaus troleibusai“ – atsiradus įmonei „Vilniaus viešasis transportas“, modernizavimo procesas buvo nutrauktas. Išvadas ir vėl paliekame pasidaryti Jums patiems (nors jos turbūt akivaizdžios).
Gaila, nebuvo nurodyta, kuo remiantis įmonės administracija pasirinko tokią žemą (0°C) lauko temperatūrą, kuriai esant privaloma įjungti salono šildymą. Kiek pavyko sužinoti, higienos normų, kurios reglamentuotų viešojo transporto salone esančią temperatūrą ar kvapus, iš tiesų nėra, tad viską apsprendžia miestų savivaldybių patvirtintos Keleivių vežimo taisyklės ar transporto įmonėje nustatyta tvarka. Visgi, troleibusas.lt žiniomis, 2014-2015 metų žiemos sezono metu buvo privaloma įjungti šildymą esant +4°C ir žemesnei lauko temperatūrai – šalia matote nuotrauką raštelio, kuris buvo iškabintas troleibusų galustotėse šių metų vasario mėnesį. Taigi šiemet nuspręsta mus šiek tiek užgrūdinti 🙂 Kita vertus, vargu ar esant aukštesnei temperatūrai šildymą įjungti draudžiama (to tiesiog nereikalaujama) – taigi ar salone šalsime, labai priklausys nuo vairuotojo geranoriškumo.
Apie tai, kokia situacija kituose miestuose. Kaune reikalavimai yra tokie pat kaip ir Vilniuje, tačiau Rygos viešajame transporte šildymo sistemos (silpnesniu režimu) įjungiamos jau esant +7°C (be to, šiame mieste galiojant durų atidarymo „pagal pareikalavimą“ tvarkai, į vidų taip sparčiai nepatenka šaltas oras).
Gana įdomus komentaras dėl sistemų veikimo ir švaros poreikio. Kaip pripažįstama, gamintojas buvo numatęs tam tikrą nešvaros indikatorių, tačiau buvo nuspręsta perkelti daviklius, kad nešvarumai šildymo sistemose esantys davikliai dėl nešvarumų nesiskųstų. Apie tai, kad dėl purvo šildymo sistemoje neretai pasklinda nepakenčiamas kvapas – taip pat nutylėta…
Istorijos tęsinys (Papildyta 2015-10-27)
Turbūt raštelį, matomą aukščiau, dalis vairuotojų suprato kaip rekomendacinį ir salonus šildė net kuomet lauke nebuvo minusinė temperatūra. Buvo nuspręsta kirsti iš pašaknų: paskutines dienas savo pareigas einantis įmonės gen. direktorius Gintaras Nakutis 2015 m. spalio 22 d. pasirašė įsakymą „Dėl troleibusų salono šildymo“. Šiuo įsakymu buvo pripažintas netekusiu galios iki šiol galiojęs UAB „Vilniaus troleibusai“ generalinio direktoriaus 2010 m. lapkričio 16 d. įsakymas, o Pirmojo ir Antrojo troleibusų parkų troleibusų vairuotojai, vežantys keleivius, įpareigojami troleibusų salonuose įjungti šildymą esant 0°C ir žemesnei oro temperatūrai.
Šia tema susidomėjo ir naujienų portalai. Įdomiausia tai, kad 15min.lt žurnalistui po pokalbio su VVT atstovu susidarė įspūdis, kad įjungti šildymą esant teigiamai lauko temperatūrai nedraudžiama, tuo tarpu delfi.lt žurnalistui buvo pasakyta, kad draudžiama. Nejaugi administracijoje ir patys vadovai nebesupranta, kas čia vyksta? Ir štai matote kaip gražu – patvirtinę tokią tvarką, jie neva atsižvelgė į keleivių prašymus. Taigi šaltuoju metų laiku bus atsižvelgiama į keleivių, kuriems per karšta, prašymus, o vasarą, kai karšta, tam, kad nereikėtų jungti kondicionierių, atsižvelgs į prašymus tų keleivių, kuriems gali būti per šalta (todėl kondicionierių netvarkys ir nejungs).
15min.lt: Komfortas vilnietiškai: viešojo transporto vairuotojams – draudimas šildyti saloną
delfi.lt: Paaiškinimas apie išjungtą šildymą: keleiviai skundėsi, kad per karšta
Patarimas ir palinkėjimas mums, keleiviams
Jeigu mėgstate viešajame transporte keliauti šiltai, Jums galbūt padės vienas patarimas – jeigu tik yra laisvos vietos, mėginkite patekti į priekinę transporto priemonės dalį – daug didesnė tikimybė, kad ten bus šilčiau negu transporto priemonės gale. Net jeigu transporto priemonės salonas nešildomas, šiluma gali sklisti iš vairuotojo kabinos.
Na ir belieka palinkėti mums visiems nešaltos žiemos. Ateityje, tikėkimės, visas viešasis transportas bus modernizuojamas (kaip buvo daroma iki VVT laikų) ir šildomas pakankamai – tačiau akivaizdu, to dar teks palaukti.
[:ru]
Galima spėti, daugumos Jūsų namuose, darbovietėse, mokslo įstaigose radiatoriai jau šyla. Bent jau ten, kur yra centralizuotas šildymas: Vilniuje šildymo sezonas skelbiamas, kai vidutinė trijų parų oro temperatūra mažesnė nei 10 laipsnių šilumos. Tačiau ar tai reiškia, kad esant tokioms sąlygoms galite tikėtis šilumos ir viešajame transporte? O gal čia galioja kitos taisyklės ir šilumos viešajame transporte tikėtis dar per anksti?
2015-10-14 Vilniaus Pirmojo troleibusų parko darbuotojai kartu su kelionės lapais gavo ir raštelį, pavaizduotą šalia esančioje nuotraukoje.
Šildymą įjungti esant žemesnei kaip 0°C temperatūrai? Ką jie sau galvoja, ar jie ir savo mašinose įsijungia šildymą tik kai tiek atšąla? Čia taip jie rūpinasi keleiviais ir kad transportas būtų patrauklus? Ką man sakyti keleiviams, kurie skųsis, kad šalta – kad neleidžiama įjungti šildymo? Kodėl iki šiol yra lipdukai „Šildymo salone nejungti?“, kaip aš jį įjungsiu, jeigu vienas nurodymas liepia, o kitas draudžia? Su tokiais komentarais kreipėsi lapelį gavęs vairuotojas, prašydamas išsiaiškinti, kaip suvokti tokius nurodymus.
Tuomet buvo paruošti klausimai ir el.paštu išsiųsti į VVT. Deja, iš dokumentų valdymo skyriaus buvo gautas toks atsakymas:
Laba diena,
Informuojame, kad vadovaujantis 2011 m. spalio 28 d. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu Nr. 30-1574 „Dėl bendravimo su žiniasklaida ir informacijos pateikimo tvarkos” informacijos teikti negalime, nes prieš tai apie prašomą informaciją turite suderinti su Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sekretoriato Viešųjų ryšių skyriumi.
Pavadinimas žiniasklaidos priemone turėtų paglostyti savimeilę. Visgi ne savimeilė, o informacijos gavimas čia yra svarbesnis dalykas, o tam kažkodėl yra prikurta kažkokių kliūčių. Taip, VVT remiasi tebegaliojančiu ankstesnės kadencijos savivaldybės tarybai valdant patvirtintu įsakymu. Klausimas – kodėl toks įsakymas atsirado ir ko juo siekiama?
Ką gi, teko praeiti papildomus barjerus – siųsti klausimus savivaldybės Viešųjų ryšių skyriui, kad šis persiųstų klausimus į VVT, gautų iš ten atsakymus ir, patikrinus ar viskas atitinka viešųjų ryšių reikalavimus (ar dar ką), persiųstų atsakymus juos uždavusiam asmeniui. Gauti atsakymai labai prašėsi patikslinimų, bet dėl šios papildomos biurokratijos tikslinimas turbūt užtruktų amžinybę…
Todėl susipažinkite su klausimais ir į juos pateiktais atsakymais. Į klausimus atsakė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ Technikos direktoriaus pavaduotojas Jurijus Komarovas.
– Ar visas šiuo metu eksploatuojamos Vilniaus viešojo transporto priemonės yra tinkamai paruoštos žiemai (išvalytos ir išbandytos šildymo sistemos, taip pat tinkamai paruošti žemoms temperatūroms jautrūs mazgai)?
– Taip, visos transporto priemonės jau yra paruoštos žiemai.
– Kodėl dalyje troleibusų Škoda 14Tr gale, po sėdyne, yra įrengti šildytuvai (tokiu būdu apšildoma visa transporto priemonė), tačiau dalyje yra įrengti šildytuvai tik tarp 1-ųjų ir 2-ųjų durų? Dalyje troleibusų buvo įrengti papildomi šildytuvai – kodėl jie neįrengti visuose troleibusuose, kuriuose dalis salono nėra apšildoma?
– Įvairių serijų Škoda 14Tr troleibusuose keleivių salonų šildymas pačioje gamykloje buvo įrengtas nevienodai. Dalyje troleibusų mes jį patobulinome ir šildytuvus pakeitėme modernesniais ir efektyvesniais.
– Ar visos „Vilniaus viešasis transportas“ transporto priemonėse šildymas veikia tik rankiniu būdu (t.y., šildytuvai neįsijungia/neišsijungia atsižvelgiant į daviklių informaciją)? Ar transporto priemonėse yra galimybė reguliuoti į saloną tiekiamos šilumos kiekį (pvz., 2 pozicijos – pusė galingumo ir pilnas galingumas)?
– Toks šildymo reguliavimas galimas naujesnių serijų troleibusuose ir tuose troleibusuose, kuriuose šildymą modernizavome.
– Gal galėtumėte patikslinti, esant kokioms lauko temperatūroms viešojo transporto priemonėse privalo būti įjungiamas salono šildymas? Kokiomis tvarkomis, teisės aktais ir pan. tai yra nustatyta? Gal žinote, kokie yra normatyvai pas Jūsų kolegas kituose miestuose, kitų valstybių sostinėse ir pan.?
– Vadovaudamasis bendrovės vidaus teisės aktais, salono šildymą troleibuso vairuotojas privalo įjungti esant 0°C ir žemesnei lauko temperatūrai. Apie kitus miestus informacijos neturime.
– Ar dažnai sulaukiama nusiskundimų iš keleivių dėl nepakankamo šildymo? Ar nusiskundimai būna pagrįsti (pvz., neveikianti šildymo sistema)?
– Dažniausiai nusiskundimų gauname, esant didesniam nei 15 laipsnių šalčiui. Eksploatuojamų senesnių transporto priemonių autobusų ir troleibusų salonų šildymo sistemos yra neefektyvios, išskyrus iš Skandinavijos šalių pirktų nenaujų autobusų. Perkant naujas transporto priemones, šildymo sistemoms visada skirdavome didelį dėmesį, todėl 2004-2006 metais pirkti troleibusai Solaris ir autobusai VOLVO, taip pat naujausi autobusai MAN, Solaris ir Castrosua yra šilti ir juose važiuojantys keleiviai nesiskundžia. Gavę nusiskundimą dėl šildymo, patikriname transporto priemonę, randame gedimus, kuriuos pašalinus šildymas pagerėja. Bet pasitaiko atvejų, kai nieko padaryti negalime. Pvz., gauname daug nusiskundimų dėl šaltų salonų pirmojo reiso metu, iš po nakties salonui nespėjus įšilti, esant žemesnei nei -20°C temperatūrai ir pan. Tačiau pasitaiko skundų ir dėl per daug šiltų salonų.
– Kaip įtakoja šildymo sistemų darbą nešvara šildymo sistemoje ar viešojo transporto priemonės salone?
– Dėl nešvaros šildymo sistemoje sugesdavo šildytuvų valdikliai Solaris 15AC troleibusų salonuose, nes gamintojas juos sumontavo vietose, kur šie nešvarumai kaupdavosi. Mums paprašius, gamintojas nemokamai perkėlė valdiklius į kitą vietą ir taip ši problema buvo išspręsta.
Daugelyje Škoda 14Tr troleibusų šildytuvai iškelti virš salono grindų, todėl problemų dėl nešvarumų nėra. Ten, kur šildytuvai sumontuoti ant grindų, nešvarumų sukeltų problemų pasitaiko, bet darbuotojai žino ir tokias vietas valo kruopščiau.
Ko atsakymuose nepavyko rasti?
Džiugu gauti patikinimą, kad visame Vilniaus m. viešajame transporte šildymo sistemos jau yra veikiančios. Tačiau ar viskas tinkamai paruošta – dar klausimas – iš Solaris vairuotojų teko girdėti, kad kondensato sistema pastaraisiais metais nėra paruošiama tinkamai, todėl sistema esant didesniems šalčiams užsikemša ir užšąla. Belieka daryti išvadą, kad vis dar daug kur pritvirtintas lipdukas „Šildymo salone nejungti“ dabar tiesiog nebegalioja, nes šiemet daug kur buvo tiesiog pamiršta jį pašalinti. Visgi aiškumas nepakenktų – toks lipdukas visad atsirasdavo pavasario pabaigoje, atjungus šildymo sistemas, ir būdavo pašalinamas rudenį, vėl šias sistemas pajungus. troleibusas.lt žiniomis, Kaune situacija su pasiruošimu žiemos sezonui prastesnė – kai kur šildymo sistemos ir dabar tebėra atjungtos, o jas įjungti žadama tik planinio remonto metu (kuris kai kurioms transporto priemonėms bus tik po mėnesio).
Dėl šildymo sistemų patobulinimų kai kuriuose Škoda14Tr troleibusuose. Nežinia kodėl, tačiau buvo pamiršta paminėti, kad tokie patobulinimai palaipsniui buvo daromi tik tuomet, kai buvo atskira įmonė „Vilniaus troleibusai“ – atsiradus įmonei „Vilniaus viešasis transportas“, modernizavimo procesas buvo nutrauktas. Išvadas ir vėl paliekame pasidaryti Jums patiems (nors jos turbūt akivaizdžios).
Gaila, nebuvo nurodyta, kuo remiantis įmonės administracija pasirinko tokią žemą (0°C) lauko temperatūrą, kuriai esant privaloma įjungti salono šildymą. Kiek pavyko sužinoti, higienos normų, kurios reglamentuotų viešojo transporto salone esančią temperatūrą ar kvapus, iš tiesų nėra, tad viską apsprendžia miestų savivaldybių patvirtintos Keleivių vežimo taisyklės ar transporto įmonėje nustatyta tvarka. Visgi, troleibusas.lt žiniomis, 2014-2015 metų žiemos sezono metu buvo privaloma įjungti šildymą esant +4°C ir žemesnei lauko temperatūrai – šalia matote nuotrauką raštelio, kuris buvo iškabintas troleibusų galustotėse šių metų vasario mėnesį. Taigi šiemet nuspręsta mus šiek tiek užgrūdinti 🙂 Kita vertus, vargu ar esant aukštesnei temperatūrai šildymą įjungti draudžiama (to tiesiog nereikalaujama) – taigi ar salone šalsime, labai priklausys nuo vairuotojo geranoriškumo.
Apie tai, kokia situacija kituose miestuose. Kaune reikalavimai yra tokie pat kaip ir Vilniuje, tačiau Rygos viešajame transporte šildymo sistemos (silpnesniu režimu) įjungiamos jau esant +7°C (be to, šiame mieste galiojant durų atidarymo „pagal pareikalavimą“ tvarkai, į vidų taip sparčiai nepatenka šaltas oras).
Gana įdomus komentaras dėl sistemų veikimo ir švaros poreikio. Kaip pripažįstama, gamintojas buvo numatęs tam tikrą nešvaros indikatorių, tačiau buvo nuspręsta perkelti daviklius, kad nešvarumai šildymo sistemose esantys davikliai dėl nešvarumų nesiskųstų. Apie tai, kad dėl purvo šildymo sistemoje neretai pasklinda nepakenčiamas kvapas – taip pat nutylėta…
Istorijos tęsinys (Papildyta 2015-10-27)
Turbūt raštelį, matomą aukščiau, dalis vairuotojų suprato kaip rekomendacinį ir salonus šildė net kuomet lauke nebuvo minusinė temperatūra. Buvo nuspręsta kirsti iš pašaknų: paskutines dienas savo pareigas einantis įmonės gen. direktorius Gintaras Nakutis 2015 m. spalio 22 d. pasirašė įsakymą „Dėl troleibusų salono šildymo“. Šiuo įsakymu buvo pripažintas netekusiu galios iki šiol galiojęs UAB „Vilniaus troleibusai“ generalinio direktoriaus 2010 m. lapkričio 16 d. įsakymas, o Pirmojo ir Antrojo troleibusų parkų troleibusų vairuotojai, vežantys keleivius, įpareigojami troleibusų salonuose įjungti šildymą esant 0°C ir žemesnei oro temperatūrai.
Šia tema susidomėjo ir naujienų portalai. Įdomiausia tai, kad 15min.lt žurnalistui po pokalbio su VVT atstovu susidarė įspūdis, kad įjungti šildymą esant teigiamai lauko temperatūrai nedraudžiama, tuo tarpu delfi.lt žurnalistui buvo pasakyta, kad draudžiama. Nejaugi administracijoje ir patys vadovai nebesupranta, kas čia vyksta? Ir štai matote kaip gražu – patvirtinę tokią tvarką, jie neva atsižvelgė į keleivių prašymus. Taigi šaltuoju metų laiku bus atsižvelgiama į keleivių, kuriems per karšta, prašymus, o vasarą, kai karšta, tam, kad nereikėtų jungti kondicionierių, atsižvelgs į prašymus tų keleivių, kuriems gali būti per šalta (todėl kondicionierių netvarkys ir nejungs).
15min.lt: Komfortas vilnietiškai: viešojo transporto vairuotojams – draudimas šildyti saloną
delfi.lt: Paaiškinimas apie išjungtą šildymą: keleiviai skundėsi, kad per karšta
Patarimas ir palinkėjimas mums, keleiviams
Jeigu mėgstate viešajame transporte keliauti šiltai, Jums galbūt padės vienas patarimas – jeigu tik yra laisvos vietos, mėginkite patekti į priekinę transporto priemonės dalį – daug didesnė tikimybė, kad ten bus šilčiau negu transporto priemonės gale. Net jeigu transporto priemonės salonas nešildomas, šiluma gali sklisti iš vairuotojo kabinos.
Na ir belieka palinkėti mums visiems nešaltos žiemos. Ateityje, tikėkimės, visas viešasis transportas bus modernizuojamas (kaip buvo daroma iki VVT laikų) ir šildomas pakankamai – tačiau akivaizdu, to dar teks palaukti.
[:en]
Galima spėti, daugumos Jūsų namuose, darbovietėse, mokslo įstaigose radiatoriai jau šyla. Bent jau ten, kur yra centralizuotas šildymas: Vilniuje šildymo sezonas skelbiamas, kai vidutinė trijų parų oro temperatūra mažesnė nei 10 laipsnių šilumos. Tačiau ar tai reiškia, kad esant tokioms sąlygoms galite tikėtis šilumos ir viešajame transporte? O gal čia galioja kitos taisyklės ir šilumos viešajame transporte tikėtis dar per anksti?
2015-10-14 Vilniaus Pirmojo troleibusų parko darbuotojai kartu su kelionės lapais gavo ir raštelį, pavaizduotą šalia esančioje nuotraukoje.
Šildymą įjungti esant žemesnei kaip 0°C temperatūrai? Ką jie sau galvoja, ar jie ir savo mašinose įsijungia šildymą tik kai tiek atšąla? Čia taip jie rūpinasi keleiviais ir kad transportas būtų patrauklus? Ką man sakyti keleiviams, kurie skųsis, kad šalta – kad neleidžiama įjungti šildymo? Kodėl iki šiol yra lipdukai „Šildymo salone nejungti?“, kaip aš jį įjungsiu, jeigu vienas nurodymas liepia, o kitas draudžia? Su tokiais komentarais kreipėsi lapelį gavęs vairuotojas, prašydamas išsiaiškinti, kaip suvokti tokius nurodymus.
Tuomet buvo paruošti klausimai ir el.paštu išsiųsti į VVT. Deja, iš dokumentų valdymo skyriaus buvo gautas toks atsakymas:
Laba diena,
Informuojame, kad vadovaujantis 2011 m. spalio 28 d. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu Nr. 30-1574 „Dėl bendravimo su žiniasklaida ir informacijos pateikimo tvarkos” informacijos teikti negalime, nes prieš tai apie prašomą informaciją turite suderinti su Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sekretoriato Viešųjų ryšių skyriumi.
Pavadinimas žiniasklaidos priemone turėtų paglostyti savimeilę. Visgi ne savimeilė, o informacijos gavimas čia yra svarbesnis dalykas, o tam kažkodėl yra prikurta kažkokių kliūčių. Taip, VVT remiasi tebegaliojančiu ankstesnės kadencijos savivaldybės tarybai valdant patvirtintu įsakymu. Klausimas – kodėl toks įsakymas atsirado ir ko juo siekiama?
Ką gi, teko praeiti papildomus barjerus – siųsti klausimus savivaldybės Viešųjų ryšių skyriui, kad šis persiųstų klausimus į VVT, gautų iš ten atsakymus ir, patikrinus ar viskas atitinka viešųjų ryšių reikalavimus (ar dar ką), persiųstų atsakymus juos uždavusiam asmeniui. Gauti atsakymai labai prašėsi patikslinimų, bet dėl šios papildomos biurokratijos tikslinimas turbūt užtruktų amžinybę…
Todėl susipažinkite su klausimais ir į juos pateiktais atsakymais. Į klausimus atsakė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ Technikos direktoriaus pavaduotojas Jurijus Komarovas.
– Ar visas šiuo metu eksploatuojamos Vilniaus viešojo transporto priemonės yra tinkamai paruoštos žiemai (išvalytos ir išbandytos šildymo sistemos, taip pat tinkamai paruošti žemoms temperatūroms jautrūs mazgai)?
– Taip, visos transporto priemonės jau yra paruoštos žiemai.
– Kodėl dalyje troleibusų Škoda 14Tr gale, po sėdyne, yra įrengti šildytuvai (tokiu būdu apšildoma visa transporto priemonė), tačiau dalyje yra įrengti šildytuvai tik tarp 1-ųjų ir 2-ųjų durų? Dalyje troleibusų buvo įrengti papildomi šildytuvai – kodėl jie neįrengti visuose troleibusuose, kuriuose dalis salono nėra apšildoma?
– Įvairių serijų Škoda 14Tr troleibusuose keleivių salonų šildymas pačioje gamykloje buvo įrengtas nevienodai. Dalyje troleibusų mes jį patobulinome ir šildytuvus pakeitėme modernesniais ir efektyvesniais.
– Ar visos „Vilniaus viešasis transportas“ transporto priemonėse šildymas veikia tik rankiniu būdu (t.y., šildytuvai neįsijungia/neišsijungia atsižvelgiant į daviklių informaciją)? Ar transporto priemonėse yra galimybė reguliuoti į saloną tiekiamos šilumos kiekį (pvz., 2 pozicijos – pusė galingumo ir pilnas galingumas)?
– Toks šildymo reguliavimas galimas naujesnių serijų troleibusuose ir tuose troleibusuose, kuriuose šildymą modernizavome.
– Gal galėtumėte patikslinti, esant kokioms lauko temperatūroms viešojo transporto priemonėse privalo būti įjungiamas salono šildymas? Kokiomis tvarkomis, teisės aktais ir pan. tai yra nustatyta? Gal žinote, kokie yra normatyvai pas Jūsų kolegas kituose miestuose, kitų valstybių sostinėse ir pan.?
– Vadovaudamasis bendrovės vidaus teisės aktais, salono šildymą troleibuso vairuotojas privalo įjungti esant 0°C ir žemesnei lauko temperatūrai. Apie kitus miestus informacijos neturime.
– Ar dažnai sulaukiama nusiskundimų iš keleivių dėl nepakankamo šildymo? Ar nusiskundimai būna pagrįsti (pvz., neveikianti šildymo sistema)?
– Dažniausiai nusiskundimų gauname, esant didesniam nei 15 laipsnių šalčiui. Eksploatuojamų senesnių transporto priemonių autobusų ir troleibusų salonų šildymo sistemos yra neefektyvios, išskyrus iš Skandinavijos šalių pirktų nenaujų autobusų. Perkant naujas transporto priemones, šildymo sistemoms visada skirdavome didelį dėmesį, todėl 2004-2006 metais pirkti troleibusai Solaris ir autobusai VOLVO, taip pat naujausi autobusai MAN, Solaris ir Castrosua yra šilti ir juose važiuojantys keleiviai nesiskundžia. Gavę nusiskundimą dėl šildymo, patikriname transporto priemonę, randame gedimus, kuriuos pašalinus šildymas pagerėja. Bet pasitaiko atvejų, kai nieko padaryti negalime. Pvz., gauname daug nusiskundimų dėl šaltų salonų pirmojo reiso metu, iš po nakties salonui nespėjus įšilti, esant žemesnei nei -20°C temperatūrai ir pan. Tačiau pasitaiko skundų ir dėl per daug šiltų salonų.
– Kaip įtakoja šildymo sistemų darbą nešvara šildymo sistemoje ar viešojo transporto priemonės salone?
– Dėl nešvaros šildymo sistemoje sugesdavo šildytuvų valdikliai Solaris 15AC troleibusų salonuose, nes gamintojas juos sumontavo vietose, kur šie nešvarumai kaupdavosi. Mums paprašius, gamintojas nemokamai perkėlė valdiklius į kitą vietą ir taip ši problema buvo išspręsta.
Daugelyje Škoda 14Tr troleibusų šildytuvai iškelti virš salono grindų, todėl problemų dėl nešvarumų nėra. Ten, kur šildytuvai sumontuoti ant grindų, nešvarumų sukeltų problemų pasitaiko, bet darbuotojai žino ir tokias vietas valo kruopščiau.
Ko atsakymuose nepavyko rasti?
Džiugu gauti patikinimą, kad visame Vilniaus m. viešajame transporte šildymo sistemos jau yra veikiančios. Tačiau ar viskas tinkamai paruošta – dar klausimas – iš Solaris vairuotojų teko girdėti, kad kondensato sistema pastaraisiais metais nėra paruošiama tinkamai, todėl sistema esant didesniems šalčiams užsikemša ir užšąla. Belieka daryti išvadą, kad vis dar daug kur pritvirtintas lipdukas „Šildymo salone nejungti“ dabar tiesiog nebegalioja, nes šiemet daug kur buvo tiesiog pamiršta jį pašalinti. Visgi aiškumas nepakenktų – toks lipdukas visad atsirasdavo pavasario pabaigoje, atjungus šildymo sistemas, ir būdavo pašalinamas rudenį, vėl šias sistemas pajungus. troleibusas.lt žiniomis, Kaune situacija su pasiruošimu žiemos sezonui prastesnė – kai kur šildymo sistemos ir dabar tebėra atjungtos, o jas įjungti žadama tik planinio remonto metu (kuris kai kurioms transporto priemonėms bus tik po mėnesio).
Dėl šildymo sistemų patobulinimų kai kuriuose Škoda14Tr troleibusuose. Nežinia kodėl, tačiau buvo pamiršta paminėti, kad tokie patobulinimai palaipsniui buvo daromi tik tuomet, kai buvo atskira įmonė „Vilniaus troleibusai“ – atsiradus įmonei „Vilniaus viešasis transportas“, modernizavimo procesas buvo nutrauktas. Išvadas ir vėl paliekame pasidaryti Jums patiems (nors jos turbūt akivaizdžios).
Gaila, nebuvo nurodyta, kuo remiantis įmonės administracija pasirinko tokią žemą (0°C) lauko temperatūrą, kuriai esant privaloma įjungti salono šildymą. Kiek pavyko sužinoti, higienos normų, kurios reglamentuotų viešojo transporto salone esančią temperatūrą ar kvapus, iš tiesų nėra, tad viską apsprendžia miestų savivaldybių patvirtintos Keleivių vežimo taisyklės ar transporto įmonėje nustatyta tvarka. Visgi, troleibusas.lt žiniomis, 2014-2015 metų žiemos sezono metu buvo privaloma įjungti šildymą esant +4°C ir žemesnei lauko temperatūrai – šalia matote nuotrauką raštelio, kuris buvo iškabintas troleibusų galustotėse šių metų vasario mėnesį. Taigi šiemet nuspręsta mus šiek tiek užgrūdinti 🙂 Kita vertus, vargu ar esant aukštesnei temperatūrai šildymą įjungti draudžiama (to tiesiog nereikalaujama) – taigi ar salone šalsime, labai priklausys nuo vairuotojo geranoriškumo.
Apie tai, kokia situacija kituose miestuose. Kaune reikalavimai yra tokie pat kaip ir Vilniuje, tačiau Rygos viešajame transporte šildymo sistemos (silpnesniu režimu) įjungiamos jau esant +7°C (be to, šiame mieste galiojant durų atidarymo „pagal pareikalavimą“ tvarkai, į vidų taip sparčiai nepatenka šaltas oras).
Gana įdomus komentaras dėl sistemų veikimo ir švaros poreikio. Kaip pripažįstama, gamintojas buvo numatęs tam tikrą nešvaros indikatorių, tačiau buvo nuspręsta perkelti daviklius, kad nešvarumai šildymo sistemose esantys davikliai dėl nešvarumų nesiskųstų. Apie tai, kad dėl purvo šildymo sistemoje neretai pasklinda nepakenčiamas kvapas – taip pat nutylėta…
Istorijos tęsinys (Papildyta 2015-10-27)
Turbūt raštelį, matomą aukščiau, dalis vairuotojų suprato kaip rekomendacinį ir salonus šildė net kuomet lauke nebuvo minusinė temperatūra. Buvo nuspręsta kirsti iš pašaknų: paskutines dienas savo pareigas einantis įmonės gen. direktorius Gintaras Nakutis 2015 m. spalio 22 d. pasirašė įsakymą „Dėl troleibusų salono šildymo“. Šiuo įsakymu buvo pripažintas netekusiu galios iki šiol galiojęs UAB „Vilniaus troleibusai“ generalinio direktoriaus 2010 m. lapkričio 16 d. įsakymas, o Pirmojo ir Antrojo troleibusų parkų troleibusų vairuotojai, vežantys keleivius, įpareigojami troleibusų salonuose įjungti šildymą esant 0°C ir žemesnei oro temperatūrai.
Šia tema susidomėjo ir naujienų portalai. Įdomiausia tai, kad 15min.lt žurnalistui po pokalbio su VVT atstovu susidarė įspūdis, kad įjungti šildymą esant teigiamai lauko temperatūrai nedraudžiama, tuo tarpu delfi.lt žurnalistui buvo pasakyta, kad draudžiama. Nejaugi administracijoje ir patys vadovai nebesupranta, kas čia vyksta? Ir štai matote kaip gražu – patvirtinę tokią tvarką, jie neva atsižvelgė į keleivių prašymus. Taigi šaltuoju metų laiku bus atsižvelgiama į keleivių, kuriems per karšta, prašymus, o vasarą, kai karšta, tam, kad nereikėtų jungti kondicionierių, atsižvelgs į prašymus tų keleivių, kuriems gali būti per šalta (todėl kondicionierių netvarkys ir nejungs).
15min.lt: Komfortas vilnietiškai: viešojo transporto vairuotojams – draudimas šildyti saloną
delfi.lt: Paaiškinimas apie išjungtą šildymą: keleiviai skundėsi, kad per karšta
Patarimas ir palinkėjimas mums, keleiviams
Jeigu mėgstate viešajame transporte keliauti šiltai, Jums galbūt padės vienas patarimas – jeigu tik yra laisvos vietos, mėginkite patekti į priekinę transporto priemonės dalį – daug didesnė tikimybė, kad ten bus šilčiau negu transporto priemonės gale. Net jeigu transporto priemonės salonas nešildomas, šiluma gali sklisti iš vairuotojo kabinos.
Na ir belieka palinkėti mums visiems nešaltos žiemos. Ateityje, tikėkimės, visas viešasis transportas bus modernizuojamas (kaip buvo daroma iki VVT laikų) ir šildomas pakankamai – tačiau akivaizdu, to dar teks palaukti.
[:]