Vis labiau artėjant 2015 metų kovo 1-ajai, kuomet įvyks rinkimai į Vilniaus miesto tarybą, rinkėjams (miesto gyventojams) yra svarbu sužinoti, ką konkrečiai galvoja ir planuoja miestą pretenduojančios valdyti politinės partijos. Nuo priimamų sprendimų priklausys ne tik tokie dalykai kaip miesto įvaizdis, žinomumas, modernumas, inovatyvumas ir pan. Miesto valdžios priimami sprendimai lems ir daugybę kasdienio kiekvieno gyventojo gyvenimo kokybės aspektų, tarp kurių ir socialinių bei viešųjų paslaugų patrauklumas bei kokybė.
Viešasis transportas – viena iš tų municipalinių paslaugų, kurios kokybė yra labai svarbi tam, kaip miestiečiai ir svečiai vertina gyvenimo mieste kokybę. Todėl viešojo transporto entuziastus ir keleivius vienijančios organizacijos Nacionalinė viešojo transporto keleivių asociacija ir Judėjimas „Už troleibusus Vilniuje“ nusprendė sužinoti, kokia yra rinkimuose dalyvaujančių partijų pozicija ir planai tam tikrais viešojo transporto klausimais.
Vis labiau artėjant 2015 metų kovo 1-ajai, kuomet įvyks rinkimai į Vilniaus miesto tarybą, rinkėjams (miesto gyventojams) yra svarbu sužinoti, ką konkrečiai galvoja ir planuoja miestą pretenduojančios valdyti politinės partijos. Nuo priimamų sprendimų priklausys ne tik tokie dalykai kaip miesto įvaizdis, žinomumas, modernumas, inovatyvumas ir pan. Miesto valdžios priimami sprendimai lems ir daugybę kasdienio kiekvieno gyventojo gyvenimo kokybės aspektų, tarp kurių ir socialinių bei viešųjų paslaugų patrauklumas bei kokybė.
Viešasis transportas – viena iš tų municipalinių paslaugų, kurios kokybė yra labai svarbi tam, kaip miestiečiai ir svečiai vertina gyvenimo mieste kokybę. Todėl viešojo transporto entuziastus ir keleivius vienijančios organizacijos Nacionalinė viešojo transporto keleivių asociacija ir Judėjimas „Už troleibusus Vilniuje“ nusprendė sužinoti, kokia yra rinkimuose dalyvaujančių partijų pozicija ir planai tam tikrais viešojo transporto klausimais.
Vis labiau artėjant 2015 metų kovo 1-ajai, kuomet įvyks rinkimai į Vilniaus miesto tarybą, rinkėjams (miesto gyventojams) yra svarbu sužinoti, ką konkrečiai galvoja ir planuoja miestą pretenduojančios valdyti politinės partijos. Nuo priimamų sprendimų priklausys ne tik tokie dalykai kaip miesto įvaizdis, žinomumas, modernumas, inovatyvumas ir pan. Miesto valdžios priimami sprendimai lems ir daugybę kasdienio kiekvieno gyventojo gyvenimo kokybės aspektų, tarp kurių ir socialinių bei viešųjų paslaugų patrauklumas bei kokybė.
Viešasis transportas – viena iš tų municipalinių paslaugų, kurios kokybė yra labai svarbi tam, kaip miestiečiai ir svečiai vertina gyvenimo mieste kokybę. Todėl viešojo transporto entuziastus ir keleivius vienijančios organizacijos Nacionalinė viešojo transporto keleivių asociacija ir Judėjimas „Už troleibusus Vilniuje“ nusprendė sužinoti, kokia yra rinkimuose dalyvaujančių partijų pozicija ir planai tam tikrais viešojo transporto klausimais.
Ačiū visiems, kurie prisidėjo prie šio klausimyno sudarymo. Klausimus pateikė NVTKA atstovai Julius Majauskas, Tomaš Staševskij, Vitalij Kitov, taip pat Andrius Stanaitis, Darjusz Kułakowski, Aleksandr Charitonov, Jovidas Ginevičius, Vilius Kareiva, Marius Markevičius, taip pat žmonės, Facebook socialiniame tinkle naudojantys pseudonimus „Rimvydas JL“ ir „Dirikas Laguna“.
Klausimai yra išsiųsti el.paštu šioms rinkimuose į Vilniaus miesto tarybą dalyvaujančioms politinėms jėgoms (partijos numeris rinkimų biuletenyje ir partijos pavadinimas):
2 Lietuvos socialdemokratų partija
3 Tėvynės sąjunga – Lietuvos krikščionys demokratai
6 Tautininkų sąjunga
9 Politinė partija „Lietuvos sąrašas“
11 Lietuvos laisvės sąjunga (liberalai)
12 Lietuvos žaliųjų partija
13 Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga
14 Lenkų rinkimų akcijos ir Rusų aljanso koalicija „Valdemaro Tomaševskio blokas“
20 Darbo partija
22 Lietuvos liaudies partija
24 Lietuvos rusų sąjunga
25 Partija Tvarka ir teisingumas
26 Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdis
Tikimės aiškiai išdėstytos partijų pozicijos šiais konkrečiais klausimais ir iš anksto dėkojame už bendradarbiavimą.
Taip pat kviečiame šio straipsnio komentaruose ir Facebook puslapyje dalintis nuorodomis į naujai pasirodančią informaciją, susijusią su kandidatų į Vilniaus miesto tarybą požiūriu Vilniaus viešojo transporto atžvilgiu. Pagal galimybes dalinsimės informacija šioje svetainėje, o prieš pat rinkimus pamėginsime atlikti požiūrio ir pažadų analizę.
Prieš kiekvienus rinkimus pasipila daugybė pažadų, deja, neretai jų būna nesilaikoma (atvirkščiai, būna priimami sprendimai, net priešingi patvirtintai partijos programai). Kurie iš pažadų taps realybe – atsakyti turbūt negali niekas, tačiau visgi tikimės, kad atsakymai palengvins pasirinkimą per rinkimus 2015 metų kovo 1-ąją dieną.
Kviečiame susipažinti su klausimais, kuriuos išsiuntėme politinių partijų atstovams.
1. Gal galėtumėte apibūdinti vienu sakiniu, koks yra jūsų požiūris į viešąjį transportą?
2. Kokias šiuo metu matote svarbiausias Lietuvos viešojo transporto problemas?
3. Kokias šiuo metu matote svarbiausias Vilniaus viešojo transporto problemas?
4. Ar manote, kad viešasis transportas turėtų būti skatinamas ir populiarinamas? Kaip manote, kokie yra didžiausi veiksniai, kurie šiuo metu tam trukdo? Kokių žingsnių pirmiausia imtumėtės esamai situacijai (mažėjančiam viešojo transporto populiarumui ir didėjančiam nuosavų automobilių skaičiui) keisti, jei pritariate tam, kad gyventojai turi būtų skatinami naudotis viešuoju transportu ir būtų stengiamasi keisti jų kelionės būdą, keičiant keliones automobiliu į keliones viešuoju transportu ar dviračiais?
5. Ar pritartumėte, kad būtų įdiegtas bendras elektroninis bilietas, skirtas naudotis Vilniaus miesto, Vilniaus rajono, Kauno, Klaipėdos (pagal poreikį – ir kitų) miestų viešuoju transportu, taip pat „Lietuvos geležinkelių” sistema?
Finansavimas, įsiskolinimai įmonei VVT, įmonės „Susisiekimo paslaugos“ veikla
6. Kodėl Vilniuje važinėja senesni autobusai ir troleibusai, jei Rygoje ir Taline viešasis transportas yra žymiai naujesnis ir daug geriau prižiūrimas?
7. „Vilniaus viešasis transportas“ ir Vilniaus miesto savivaldybė jau beveik dešimtmetį kartoja, kad vežėjas negauna pakankamo finansavimo, o savivaldybė susiduria su lėšų trūkumu, todėl įsiskolinimai iš esmės mažėja tik dėl taupymo suteikiamos kokybės ar net saugaus keliavimo sąskaita. Kaip planuojate spręsti šiuo metu esantį nepakankamą viešojo transporto finansavimą?
8. Kokia jūsų nuomonė apie tai, kad Vilniuje mokama iš esmės ne už nuvažiuotą atstumą, tačiau už laiką, kuris praleidžiamas viešajame transporte ar stotelėse, laukiant persėdimo? Ar šią kainodarą paliksite, ar mėgintumėte keisti, jei taip – tai kokiu būdu?
9. Ar žinote, kokia procentinė dalis už parduotus viešojo transporto bilietus atitenka savivaldybės įmonei „Susisiekimo paslaugos“? Kokia Jūsų nuomonė apie šios įmonės už suteikiamas paslaugas gaunamo užmokesčio dydį, o gal turite pavyzdžių, ar analogiškos įmonės yra kituose ES miestuose ir jei taip – kokį užmokestį jos gauna? Galbūt žinote, koks 2009, 2010, 2011, 2012 ir 2013 metais buvo šios įmonės metinis pelnas?
10. Ar bus reguliuojamas SĮ „Susisiekimo paslaugos“ darbas siekiant ištaisyti jų klaidas? Tai pačiai atkarpai tuo pačiu metu skiriamas skirtingas trasos įveikimo laikas, nepagrįstai ištempiami kai kurių maršrutų tvarkaraščiai, kas pusmetį vis pridedamas laikas viešojo transporto maršrutams, nesiaiškinant vėlavimų priežasčių ir t.t. Neracionaliai išnaudojamos turimos transporto priemonės (pvz., turimi ilgi troleibusai nenaudojami tuose maršrutuose, kuriais keliauja itin daug keleivių). Kokių imtumėtės priemonių šiai situacijai pakeisti?
11. Savivaldybės ir SĮ „Susisiekimo paslaugos“ atstovai dažnai teigia, kad Vilniaus miesto viešajame transporte iš esmės STR dėl kelionės trukmės yra laikomasi, nė kiek nekvestionuojant to, ar šios normos nebeatitinka šiandienos situacijos. Kaip žinia kai kuriais maršrutais tevažiuoja vos viena transporto priemonė kas valandą (ypač nepiko metu ir savaitgaliais), todėl susisiekimas šiais maršrutais nėra patogus. Dar daugiau problemų būna tokiuose reisuose įvykus transporto priemonės gedimui – vilniečiams gali tekti jiems reikiamo transporto ir pusantros valandos. Net ir tik ką paskelbtoje „Vežėjų parinkimo keleivių vežimui vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais Vilniaus mieste pirkimo“ Techninėje specifikacijoje nurodoma, kad sugedusi transporto priemonė turi būti pakeista vos per 45 minutes. Kaip mėgintumėte keisti tokią situaciją?
12. Naktinius autobusų ir troleibusų maršrutus turi Kaunas, naktinius autobusus turi ir Klaipėda, apie naktinį autobusų maršrutą buvo paskelbta ir Panevėžyje. Vilniuje naktiniai maršrutai atsiranda nebent įvairių renginių metu, tačiau nuolat teikiamos paslaugos nėra. Jūsų manymu, ar Vilniui tokios paslaugos tikrai nereikia, nes ji, dabartinio mero žodžiais, nebūtų pelninga? Kokie jūsų planai šiuo klausimu?
13. Vilniaus gatvėse yra atsiradęs šioks toks A juostų tinklas. Niekam ne paslaptis, kad šiomis tik viešajam transportui skirtomis gatvių juostomis kasdien važiuoja daugybė automobilių, kurie neturi tam teisės, taip trukdydami viešojo transporto eismą. Miesto policija kartais atlieka reidus, tačiau kitą dieną situacija kartojasi. Kaip spręstumėte šią problemą?
14. Koks Jūsų požiūris į „greituosius“ maršrutus – ar jie turėtų iš esmės išlikti tokie kokie yra, ar, siekiant kuo greičiau patekti iš vienos miesto dalies į kitą, sustoti rečiau (šiuo metu jie nesustoja vos keliose maršruto stotelėse, tai sudaro įspūdį, kad nėra šios sistemos koncepcijos, pasiduodama populizmui ir „greitojo“ maršruto grafike pridedama dar viena stotelė), o galbūt Jūsų manymu jie turėtų važinėti tik rytinio ir vakarinio piko metu tam, kad padėtų nuolat kursuojančiam transportui išvežioti didesnius keleivių srautus, tačiau ne kaip dabar, iš esmės dubliuotų įprastinius viešojo transporto maršrutus?
Privatizavimas
15. Ar planuojate atnaujinti savivaldybės įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ turimą transporto priemonių (autobusų, troleibusų) parką? Iš savivaldybės pastaruoju metu mėginama transliuoti žinutę, kad transporto parko atnaujinimas savivaldybės įmonei neapsimoka ir tai siejama tik su privačių investuotojų atėjimu. Ar, jūsų manymu, savivaldybė negali užtikrinti to, kad jos valdomoje įmonėje būtų tinkamai prižiūrimos turimos transporto priemonės ir kad esant poreikiui jos būtų keičiamos į naujas?
16. 2014 m. pabaigoje Vilniaus miesto savivaldybės tarybos valdančioji dauguma pritarė, kad jau 2015 metais būtų paskelbtas konkursas, kurio metu bus pradedama atiduoti miesto viešojo transporto maršrutus privačiam vežėjui (pirmajame etape bus atiduota 15% maršrutų). Neabejojama, kad šią tendenciją bus mėginama tęsti (jau dabar planuojama antroji maršrutų grupė, sudaranti dar 15% Vilniaus m. viešojo transporto maršrutų). Taip vis daugiau maršrutų bus atiduodama privačiai įmonei ir tuo pačiu vis mažiau maršrutų paliekant savivaldybės įmonei.
a) Jūsų manymu, kokius tai pokyčius duos miesto viešojo transporto sistemai?
b) Ar Jūs manote, kad privati įmonė, kuri pasiūlys mažesnę kainą, galės suteikti geresnės kokybės paslaugą nei savivaldybės valdoma įmonė? Gal galite argumentuoti, kodėl?
c) Kaip manote, ar atsiradus privačiam vežėjui, bus taikomos vienodos atsiskaitymo sąlygos už suteiktas paslaugas ir savivaldybės, ir privačiam vežėjui (t. y., ar nemanote, kad bus atsiskaitoma tik su privačia įmone, o savivaldybės įmonė bus stumiama į dar didesnę finansinę duobę)? Jei manote, kad bus taikomos vienodos sąlygos – kaip planuojate tai užtikrinti?
d) Dabar miestą valdančios politinės jėgos vadovas prieš ankstesnius savivaldos rinkimus žadėjo, kad vilnietis gaus didesnį nei 6000 litų atlyginimą. Visgi savivaldybės viešojo transporto įmonės darbuotojų darbo krūvis padidėjo, o atlyginimai sumažėjo. Šiuo metu Vilniuje dirbančių privačių vežėjų autobusų vairuotojai oficialiai gauna vos 1300 Lt (376,5€) atlyginimus. Kaip Jūs manote, ar tai yra teigiama tendencija, mažinti atlyginimus tokį darbą atliekantiems žmonėms? Ar neturi būti konkurso sąlygose nustatyti konkretūs įsipareigojimai dėl įmonės darbuotojų atlyginimų, o vertinant konkurso pasiūlymus – ar neturėtų būti atsižvelgiama ne tik į paslaugos kainą (t. y., mokestį už vieną nuvažiuotą kilometrą) ar autobusų amžių, tačiau ir į tai, kokios yra garantuojamos darbo sąlygos įmonės darbuotojams (vairuotojams, techniniam personalui)?
e) Ar pritariate laipsniškam daliniam (jei taip – kokiu mastu) ar pilnam Vilniaus miesto viešojo transporto privatizavimui?
Troleibusai
17. Dabartinė miesto valdžia, argumentuodama „gadinančiu vaizdą griozdišku kontaktiniu tinklu“ ir pasenusiomis transporto priemonėmis, yra nusiteikusi troleibusų artimiausiais metais atsisakyti. 2013 – 2014 metais Vilniuje atsirado 58 nauji autobusai ir nė vieno troleibuso. Kokia Jūsų partijos pozicija troleibusų ateities Vilniuje klausimu?
18. Troleibusai turi gana stipriai išvystytą infrastruktūrą miesto centre, tačiau net čia didele dalimi jų kursavimas pastaruoju metu buvo apribotas, juos keičiant autobusais. Ar ne geriau troleibusus maksimaliai išnaudoti miesto centre, o autobusus palikti privežamiesiems maršrutams?
19. Ar yra privalu laikytis patvirtinto Bendrojo plano, ar jis tėra tik formalumas? Ar gali Bendrajam planui prieštarauti Specialusis planas? Pagal Bendrąjį planą buvo numatytas troleibusų linijų tiesimas, tačiau jis nebuvo vykdomas – nors savivaldybėje neva vyksta BP monitoringas, apie šios BP dalies nesilaikymą nė karto nebuvo kalbėta. Kada bus (ir ar bus) pratęstos planuotos troleibusų linijos (kontaktinis tinklas) Kalvarijų g. iki Santariškių bei Ozo gatve nuo Kalvarijų g. iki Viršuliškių/Justiniškių ir Ateities gatve nuo Kalvarijų g. pro Fabijoniškes į Pašilaičius? Galbūt planuotumėte Vilniuje modernizuoti troleibusų kontaktinį tinklą pagal šiuolaikinius standartus? Ar planuotumėte troleibusų maršrutų plėtrą?
20. Ar yra daryti tyrimai, kurią transporto rūšį (autobusas ar troleibusas) būtų pigiau eksploatuoti toje Vilniaus teritorijoje, kur šiuo metu yra troleibusų kontaktinis tinklas? Kokios yra tokio pat amžiaus ir talpos dujinio, dyzelinio autobuso ir troleibuso kuro sąnaudos?
Nauja transporto rūšis
21. Koks jūsų požiūris į Vilniaus politikų beatodairišką norą įdiegti metro, tramvajų, BRT ar kitokią brangią transporto rūšį sostinėje, kai tuo tarpu net dabar nepasirūpinta tinkamu VT finansavimu ir efektyvia SĮ „Susisiekimo paslaugos“ veikla? Tiesiog ant pelkės statomas naujas brangus namas, kai šalia, ant tos pačios pelkės, matoma, kaip grimzta į dugną jau seniai pastatytas. Ar yra racionalu kišti milžiniškus pinigus ir negalvoti apie esamos sistemos priežiūrą bei tinkamą finansavimą?
22. Nors Vilniaus miesto savivaldybė, matydama daugybės žmonių nepasitenkinimą planuojamo tramvajaus atsiradimu bandė suformuoti nuomonę, kad neva šios idėjos atsisako, iš tiesų patyliukais vyksta priešingi darbai: slapta sukurtas specialus tramvajaus įvedimui skirtas SĮ „Susisiekimo paslaugos“ filialas, jame direktoriumi įdarbintas savivaldybės tarnautojas K.Lubys, skraidoma į komandiruotes apžiūrėti tramvajaus linijų. Kokie būtų Jūsų veiksmai šiuo klausimu – ar tęstumėte darbus ir siektumėte tramvajaus atsiradimo, ar kaip tik visus šia linkme daromus darbus sustabdytumėte?
23. Vieša paslaptis, kad pastarąjį dešimtmetį buvo atlikta daugybė studijų dėl Vilniaus viešojo transporto. Daugelis jų teigė, kad dabartinė sistema yra gan nebloga tokiam miestui kaip Vilnius, tereikia atnaujinti transporto priemones, duoti prioritetą viešajam transportui gatvėse (atskiros juostos) ir sankryžose (davikliai viešajame transporte, įtakojantys šviesoforų veiklą). Visgi naujausioje studijoje, kurioje siekta nuspręsti, kokia nauja viešojo transporto rūšis Vilniui būtų geriausia, apsistota ties tramvajaus idėja. Kokia yra Jūsų nuomonė apie tai – ar investicijos į vieną liniją naujos transporto rūšies (tradicinio, vienbėgio tramvajaus, ar autobuso su magnetukais), kurios preliminariai siektų apie 700 – 750 mln. litų (203 – 217 mln. eurų), yra adekvačios galimai šio sprendimo naudai? O gal manote, kad tikslingiau būtų kastis po žeme ir diegti metro? O galbūt Jūs siūlytumėte dar kitokią miesto viešojo transporto vystymo viziją?
Ačiū visiems, kurie prisidėjo prie šio klausimyno sudarymo. Klausimus pateikė NVTKA atstovai Julius Majauskas, Tomaš Staševskij, Vitalij Kitov, taip pat Andrius Stanaitis, Darjusz Kułakowski, Aleksandr Charitonov, Jovidas Ginevičius, Vilius Kareiva, Marius Markevičius, taip pat žmonės, Facebook socialiniame tinkle naudojantys pseudonimus „Rimvydas JL“ ir „Dirikas Laguna“.
Klausimai yra išsiųsti el.paštu šioms rinkimuose į Vilniaus miesto tarybą dalyvaujančioms politinėms jėgoms (partijos numeris rinkimų biuletenyje ir partijos pavadinimas):
2 Lietuvos socialdemokratų partija
3 Tėvynės sąjunga – Lietuvos krikščionys demokratai
6 Tautininkų sąjunga
9 Politinė partija „Lietuvos sąrašas“
11 Lietuvos laisvės sąjunga (liberalai)
12 Lietuvos žaliųjų partija
13 Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga
14 Lenkų rinkimų akcijos ir Rusų aljanso koalicija „Valdemaro Tomaševskio blokas“
20 Darbo partija
22 Lietuvos liaudies partija
24 Lietuvos rusų sąjunga
25 Partija Tvarka ir teisingumas
26 Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdis
Tikimės aiškiai išdėstytos partijų pozicijos šiais konkrečiais klausimais ir iš anksto dėkojame už bendradarbiavimą.
Taip pat kviečiame šio straipsnio komentaruose ir Facebook puslapyje dalintis nuorodomis į naujai pasirodančią informaciją, susijusią su kandidatų į Vilniaus miesto tarybą požiūriu Vilniaus viešojo transporto atžvilgiu. Pagal galimybes dalinsimės informacija šioje svetainėje, o prieš pat rinkimus pamėginsime atlikti požiūrio ir pažadų analizę.
Prieš kiekvienus rinkimus pasipila daugybė pažadų, deja, neretai jų būna nesilaikoma (atvirkščiai, būna priimami sprendimai, net priešingi patvirtintai partijos programai). Kurie iš pažadų taps realybe – atsakyti turbūt negali niekas, tačiau visgi tikimės, kad atsakymai palengvins pasirinkimą per rinkimus 2015 metų kovo 1-ąją dieną.
Kviečiame susipažinti su klausimais, kuriuos išsiuntėme politinių partijų atstovams.
1. Gal galėtumėte apibūdinti vienu sakiniu, koks yra jūsų požiūris į viešąjį transportą?
2. Kokias šiuo metu matote svarbiausias Lietuvos viešojo transporto problemas?
3. Kokias šiuo metu matote svarbiausias Vilniaus viešojo transporto problemas?
4. Ar manote, kad viešasis transportas turėtų būti skatinamas ir populiarinamas? Kaip manote, kokie yra didžiausi veiksniai, kurie šiuo metu tam trukdo? Kokių žingsnių pirmiausia imtumėtės esamai situacijai (mažėjančiam viešojo transporto populiarumui ir didėjančiam nuosavų automobilių skaičiui) keisti, jei pritariate tam, kad gyventojai turi būtų skatinami naudotis viešuoju transportu ir būtų stengiamasi keisti jų kelionės būdą, keičiant keliones automobiliu į keliones viešuoju transportu ar dviračiais?
5. Ar pritartumėte, kad būtų įdiegtas bendras elektroninis bilietas, skirtas naudotis Vilniaus miesto, Vilniaus rajono, Kauno, Klaipėdos (pagal poreikį – ir kitų) miestų viešuoju transportu, taip pat „Lietuvos geležinkelių” sistema?
Finansavimas, įsiskolinimai įmonei VVT, įmonės „Susisiekimo paslaugos“ veikla
6. Kodėl Vilniuje važinėja senesni autobusai ir troleibusai, jei Rygoje ir Taline viešasis transportas yra žymiai naujesnis ir daug geriau prižiūrimas?
7. „Vilniaus viešasis transportas“ ir Vilniaus miesto savivaldybė jau beveik dešimtmetį kartoja, kad vežėjas negauna pakankamo finansavimo, o savivaldybė susiduria su lėšų trūkumu, todėl įsiskolinimai iš esmės mažėja tik dėl taupymo suteikiamos kokybės ar net saugaus keliavimo sąskaita. Kaip planuojate spręsti šiuo metu esantį nepakankamą viešojo transporto finansavimą?
8. Kokia jūsų nuomonė apie tai, kad Vilniuje mokama iš esmės ne už nuvažiuotą atstumą, tačiau už laiką, kuris praleidžiamas viešajame transporte ar stotelėse, laukiant persėdimo? Ar šią kainodarą paliksite, ar mėgintumėte keisti, jei taip – tai kokiu būdu?
9. Ar žinote, kokia procentinė dalis už parduotus viešojo transporto bilietus atitenka savivaldybės įmonei „Susisiekimo paslaugos“? Kokia Jūsų nuomonė apie šios įmonės už suteikiamas paslaugas gaunamo užmokesčio dydį, o gal turite pavyzdžių, ar analogiškos įmonės yra kituose ES miestuose ir jei taip – kokį užmokestį jos gauna? Galbūt žinote, koks 2009, 2010, 2011, 2012 ir 2013 metais buvo šios įmonės metinis pelnas?
10. Ar bus reguliuojamas SĮ „Susisiekimo paslaugos“ darbas siekiant ištaisyti jų klaidas? Tai pačiai atkarpai tuo pačiu metu skiriamas skirtingas trasos įveikimo laikas, nepagrįstai ištempiami kai kurių maršrutų tvarkaraščiai, kas pusmetį vis pridedamas laikas viešojo transporto maršrutams, nesiaiškinant vėlavimų priežasčių ir t.t. Neracionaliai išnaudojamos turimos transporto priemonės (pvz., turimi ilgi troleibusai nenaudojami tuose maršrutuose, kuriais keliauja itin daug keleivių). Kokių imtumėtės priemonių šiai situacijai pakeisti?
11. Savivaldybės ir SĮ „Susisiekimo paslaugos“ atstovai dažnai teigia, kad Vilniaus miesto viešajame transporte iš esmės STR dėl kelionės trukmės yra laikomasi, nė kiek nekvestionuojant to, ar šios normos nebeatitinka šiandienos situacijos. Kaip žinia kai kuriais maršrutais tevažiuoja vos viena transporto priemonė kas valandą (ypač nepiko metu ir savaitgaliais), todėl susisiekimas šiais maršrutais nėra patogus. Dar daugiau problemų būna tokiuose reisuose įvykus transporto priemonės gedimui – vilniečiams gali tekti jiems reikiamo transporto ir pusantros valandos. Net ir tik ką paskelbtoje „Vežėjų parinkimo keleivių vežimui vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais Vilniaus mieste pirkimo“ Techninėje specifikacijoje nurodoma, kad sugedusi transporto priemonė turi būti pakeista vos per 45 minutes. Kaip mėgintumėte keisti tokią situaciją?
12. Naktinius autobusų ir troleibusų maršrutus turi Kaunas, naktinius autobusus turi ir Klaipėda, apie naktinį autobusų maršrutą buvo paskelbta ir Panevėžyje. Vilniuje naktiniai maršrutai atsiranda nebent įvairių renginių metu, tačiau nuolat teikiamos paslaugos nėra. Jūsų manymu, ar Vilniui tokios paslaugos tikrai nereikia, nes ji, dabartinio mero žodžiais, nebūtų pelninga? Kokie jūsų planai šiuo klausimu?
13. Vilniaus gatvėse yra atsiradęs šioks toks A juostų tinklas. Niekam ne paslaptis, kad šiomis tik viešajam transportui skirtomis gatvių juostomis kasdien važiuoja daugybė automobilių, kurie neturi tam teisės, taip trukdydami viešojo transporto eismą. Miesto policija kartais atlieka reidus, tačiau kitą dieną situacija kartojasi. Kaip spręstumėte šią problemą?
14. Koks Jūsų požiūris į „greituosius“ maršrutus – ar jie turėtų iš esmės išlikti tokie kokie yra, ar, siekiant kuo greičiau patekti iš vienos miesto dalies į kitą, sustoti rečiau (šiuo metu jie nesustoja vos keliose maršruto stotelėse, tai sudaro įspūdį, kad nėra šios sistemos koncepcijos, pasiduodama populizmui ir „greitojo“ maršruto grafike pridedama dar viena stotelė), o galbūt Jūsų manymu jie turėtų važinėti tik rytinio ir vakarinio piko metu tam, kad padėtų nuolat kursuojančiam transportui išvežioti didesnius keleivių srautus, tačiau ne kaip dabar, iš esmės dubliuotų įprastinius viešojo transporto maršrutus?
Privatizavimas
15. Ar planuojate atnaujinti savivaldybės įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ turimą transporto priemonių (autobusų, troleibusų) parką? Iš savivaldybės pastaruoju metu mėginama transliuoti žinutę, kad transporto parko atnaujinimas savivaldybės įmonei neapsimoka ir tai siejama tik su privačių investuotojų atėjimu. Ar, jūsų manymu, savivaldybė negali užtikrinti to, kad jos valdomoje įmonėje būtų tinkamai prižiūrimos turimos transporto priemonės ir kad esant poreikiui jos būtų keičiamos į naujas?
16. 2014 m. pabaigoje Vilniaus miesto savivaldybės tarybos valdančioji dauguma pritarė, kad jau 2015 metais būtų paskelbtas konkursas, kurio metu bus pradedama atiduoti miesto viešojo transporto maršrutus privačiam vežėjui (pirmajame etape bus atiduota 15% maršrutų). Neabejojama, kad šią tendenciją bus mėginama tęsti (jau dabar planuojama antroji maršrutų grupė, sudaranti dar 15% Vilniaus m. viešojo transporto maršrutų). Taip vis daugiau maršrutų bus atiduodama privačiai įmonei ir tuo pačiu vis mažiau maršrutų paliekant savivaldybės įmonei.
a) Jūsų manymu, kokius tai pokyčius duos miesto viešojo transporto sistemai?
b) Ar Jūs manote, kad privati įmonė, kuri pasiūlys mažesnę kainą, galės suteikti geresnės kokybės paslaugą nei savivaldybės valdoma įmonė? Gal galite argumentuoti, kodėl?
c) Kaip manote, ar atsiradus privačiam vežėjui, bus taikomos vienodos atsiskaitymo sąlygos už suteiktas paslaugas ir savivaldybės, ir privačiam vežėjui (t. y., ar nemanote, kad bus atsiskaitoma tik su privačia įmone, o savivaldybės įmonė bus stumiama į dar didesnę finansinę duobę)? Jei manote, kad bus taikomos vienodos sąlygos – kaip planuojate tai užtikrinti?
d) Dabar miestą valdančios politinės jėgos vadovas prieš ankstesnius savivaldos rinkimus žadėjo, kad vilnietis gaus didesnį nei 6000 litų atlyginimą. Visgi savivaldybės viešojo transporto įmonės darbuotojų darbo krūvis padidėjo, o atlyginimai sumažėjo. Šiuo metu Vilniuje dirbančių privačių vežėjų autobusų vairuotojai oficialiai gauna vos 1300 Lt (376,5€) atlyginimus. Kaip Jūs manote, ar tai yra teigiama tendencija, mažinti atlyginimus tokį darbą atliekantiems žmonėms? Ar neturi būti konkurso sąlygose nustatyti konkretūs įsipareigojimai dėl įmonės darbuotojų atlyginimų, o vertinant konkurso pasiūlymus – ar neturėtų būti atsižvelgiama ne tik į paslaugos kainą (t. y., mokestį už vieną nuvažiuotą kilometrą) ar autobusų amžių, tačiau ir į tai, kokios yra garantuojamos darbo sąlygos įmonės darbuotojams (vairuotojams, techniniam personalui)?
e) Ar pritariate laipsniškam daliniam (jei taip – kokiu mastu) ar pilnam Vilniaus miesto viešojo transporto privatizavimui?
Troleibusai
17. Dabartinė miesto valdžia, argumentuodama „gadinančiu vaizdą griozdišku kontaktiniu tinklu“ ir pasenusiomis transporto priemonėmis, yra nusiteikusi troleibusų artimiausiais metais atsisakyti. 2013 – 2014 metais Vilniuje atsirado 58 nauji autobusai ir nė vieno troleibuso. Kokia Jūsų partijos pozicija troleibusų ateities Vilniuje klausimu?
18. Troleibusai turi gana stipriai išvystytą infrastruktūrą miesto centre, tačiau net čia didele dalimi jų kursavimas pastaruoju metu buvo apribotas, juos keičiant autobusais. Ar ne geriau troleibusus maksimaliai išnaudoti miesto centre, o autobusus palikti privežamiesiems maršrutams?
19. Ar yra privalu laikytis patvirtinto Bendrojo plano, ar jis tėra tik formalumas? Ar gali Bendrajam planui prieštarauti Specialusis planas? Pagal Bendrąjį planą buvo numatytas troleibusų linijų tiesimas, tačiau jis nebuvo vykdomas – nors savivaldybėje neva vyksta BP monitoringas, apie šios BP dalies nesilaikymą nė karto nebuvo kalbėta. Kada bus (ir ar bus) pratęstos planuotos troleibusų linijos (kontaktinis tinklas) Kalvarijų g. iki Santariškių bei Ozo gatve nuo Kalvarijų g. iki Viršuliškių/Justiniškių ir Ateities gatve nuo Kalvarijų g. pro Fabijoniškes į Pašilaičius? Galbūt planuotumėte Vilniuje modernizuoti troleibusų kontaktinį tinklą pagal šiuolaikinius standartus? Ar planuotumėte troleibusų maršrutų plėtrą?
20. Ar yra daryti tyrimai, kurią transporto rūšį (autobusas ar troleibusas) būtų pigiau eksploatuoti toje Vilniaus teritorijoje, kur šiuo metu yra troleibusų kontaktinis tinklas? Kokios yra tokio pat amžiaus ir talpos dujinio, dyzelinio autobuso ir troleibuso kuro sąnaudos?
Nauja transporto rūšis
21. Koks jūsų požiūris į Vilniaus politikų beatodairišką norą įdiegti metro, tramvajų, BRT ar kitokią brangią transporto rūšį sostinėje, kai tuo tarpu net dabar nepasirūpinta tinkamu VT finansavimu ir efektyvia SĮ „Susisiekimo paslaugos“ veikla? Tiesiog ant pelkės statomas naujas brangus namas, kai šalia, ant tos pačios pelkės, matoma, kaip grimzta į dugną jau seniai pastatytas. Ar yra racionalu kišti milžiniškus pinigus ir negalvoti apie esamos sistemos priežiūrą bei tinkamą finansavimą?
22. Nors Vilniaus miesto savivaldybė, matydama daugybės žmonių nepasitenkinimą planuojamo tramvajaus atsiradimu bandė suformuoti nuomonę, kad neva šios idėjos atsisako, iš tiesų patyliukais vyksta priešingi darbai: slapta sukurtas specialus tramvajaus įvedimui skirtas SĮ „Susisiekimo paslaugos“ filialas, jame direktoriumi įdarbintas savivaldybės tarnautojas K.Lubys, skraidoma į komandiruotes apžiūrėti tramvajaus linijų. Kokie būtų Jūsų veiksmai šiuo klausimu – ar tęstumėte darbus ir siektumėte tramvajaus atsiradimo, ar kaip tik visus šia linkme daromus darbus sustabdytumėte?
23. Vieša paslaptis, kad pastarąjį dešimtmetį buvo atlikta daugybė studijų dėl Vilniaus viešojo transporto. Daugelis jų teigė, kad dabartinė sistema yra gan nebloga tokiam miestui kaip Vilnius, tereikia atnaujinti transporto priemones, duoti prioritetą viešajam transportui gatvėse (atskiros juostos) ir sankryžose (davikliai viešajame transporte, įtakojantys šviesoforų veiklą). Visgi naujausioje studijoje, kurioje siekta nuspręsti, kokia nauja viešojo transporto rūšis Vilniui būtų geriausia, apsistota ties tramvajaus idėja. Kokia yra Jūsų nuomonė apie tai – ar investicijos į vieną liniją naujos transporto rūšies (tradicinio, vienbėgio tramvajaus, ar autobuso su magnetukais), kurios preliminariai siektų apie 700 – 750 mln. litų (203 – 217 mln. eurų), yra adekvačios galimai šio sprendimo naudai? O gal manote, kad tikslingiau būtų kastis po žeme ir diegti metro? O galbūt Jūs siūlytumėte dar kitokią miesto viešojo transporto vystymo viziją?
Ačiū visiems, kurie prisidėjo prie šio klausimyno sudarymo. Klausimus pateikė NVTKA atstovai Julius Majauskas, Tomaš Staševskij, Vitalij Kitov, taip pat Andrius Stanaitis, Darjusz Kułakowski, Aleksandr Charitonov, Jovidas Ginevičius, Vilius Kareiva, Marius Markevičius, taip pat žmonės, Facebook socialiniame tinkle naudojantys pseudonimus „Rimvydas JL“ ir „Dirikas Laguna“.
Klausimai yra išsiųsti el.paštu šioms rinkimuose į Vilniaus miesto tarybą dalyvaujančioms politinėms jėgoms (partijos numeris rinkimų biuletenyje ir partijos pavadinimas):
2 Lietuvos socialdemokratų partija
3 Tėvynės sąjunga – Lietuvos krikščionys demokratai
6 Tautininkų sąjunga
9 Politinė partija „Lietuvos sąrašas“
11 Lietuvos laisvės sąjunga (liberalai)
12 Lietuvos žaliųjų partija
13 Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga
14 Lenkų rinkimų akcijos ir Rusų aljanso koalicija „Valdemaro Tomaševskio blokas“
20 Darbo partija
22 Lietuvos liaudies partija
24 Lietuvos rusų sąjunga
25 Partija Tvarka ir teisingumas
26 Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdis
Tikimės aiškiai išdėstytos partijų pozicijos šiais konkrečiais klausimais ir iš anksto dėkojame už bendradarbiavimą.
Taip pat kviečiame šio straipsnio komentaruose ir Facebook puslapyje dalintis nuorodomis į naujai pasirodančią informaciją, susijusią su kandidatų į Vilniaus miesto tarybą požiūriu Vilniaus viešojo transporto atžvilgiu. Pagal galimybes dalinsimės informacija šioje svetainėje, o prieš pat rinkimus pamėginsime atlikti požiūrio ir pažadų analizę.
Prieš kiekvienus rinkimus pasipila daugybė pažadų, deja, neretai jų būna nesilaikoma (atvirkščiai, būna priimami sprendimai, net priešingi patvirtintai partijos programai). Kurie iš pažadų taps realybe – atsakyti turbūt negali niekas, tačiau visgi tikimės, kad atsakymai palengvins pasirinkimą per rinkimus 2015 metų kovo 1-ąją dieną.
Kviečiame susipažinti su klausimais, kuriuos išsiuntėme politinių partijų atstovams.
1. Gal galėtumėte apibūdinti vienu sakiniu, koks yra jūsų požiūris į viešąjį transportą?
2. Kokias šiuo metu matote svarbiausias Lietuvos viešojo transporto problemas?
3. Kokias šiuo metu matote svarbiausias Vilniaus viešojo transporto problemas?
4. Ar manote, kad viešasis transportas turėtų būti skatinamas ir populiarinamas? Kaip manote, kokie yra didžiausi veiksniai, kurie šiuo metu tam trukdo? Kokių žingsnių pirmiausia imtumėtės esamai situacijai (mažėjančiam viešojo transporto populiarumui ir didėjančiam nuosavų automobilių skaičiui) keisti, jei pritariate tam, kad gyventojai turi būtų skatinami naudotis viešuoju transportu ir būtų stengiamasi keisti jų kelionės būdą, keičiant keliones automobiliu į keliones viešuoju transportu ar dviračiais?
5. Ar pritartumėte, kad būtų įdiegtas bendras elektroninis bilietas, skirtas naudotis Vilniaus miesto, Vilniaus rajono, Kauno, Klaipėdos (pagal poreikį – ir kitų) miestų viešuoju transportu, taip pat „Lietuvos geležinkelių” sistema?
Finansavimas, įsiskolinimai įmonei VVT, įmonės „Susisiekimo paslaugos“ veikla
6. Kodėl Vilniuje važinėja senesni autobusai ir troleibusai, jei Rygoje ir Taline viešasis transportas yra žymiai naujesnis ir daug geriau prižiūrimas?
7. „Vilniaus viešasis transportas“ ir Vilniaus miesto savivaldybė jau beveik dešimtmetį kartoja, kad vežėjas negauna pakankamo finansavimo, o savivaldybė susiduria su lėšų trūkumu, todėl įsiskolinimai iš esmės mažėja tik dėl taupymo suteikiamos kokybės ar net saugaus keliavimo sąskaita. Kaip planuojate spręsti šiuo metu esantį nepakankamą viešojo transporto finansavimą?
8. Kokia jūsų nuomonė apie tai, kad Vilniuje mokama iš esmės ne už nuvažiuotą atstumą, tačiau už laiką, kuris praleidžiamas viešajame transporte ar stotelėse, laukiant persėdimo? Ar šią kainodarą paliksite, ar mėgintumėte keisti, jei taip – tai kokiu būdu?
9. Ar žinote, kokia procentinė dalis už parduotus viešojo transporto bilietus atitenka savivaldybės įmonei „Susisiekimo paslaugos“? Kokia Jūsų nuomonė apie šios įmonės už suteikiamas paslaugas gaunamo užmokesčio dydį, o gal turite pavyzdžių, ar analogiškos įmonės yra kituose ES miestuose ir jei taip – kokį užmokestį jos gauna? Galbūt žinote, koks 2009, 2010, 2011, 2012 ir 2013 metais buvo šios įmonės metinis pelnas?
10. Ar bus reguliuojamas SĮ „Susisiekimo paslaugos“ darbas siekiant ištaisyti jų klaidas? Tai pačiai atkarpai tuo pačiu metu skiriamas skirtingas trasos įveikimo laikas, nepagrįstai ištempiami kai kurių maršrutų tvarkaraščiai, kas pusmetį vis pridedamas laikas viešojo transporto maršrutams, nesiaiškinant vėlavimų priežasčių ir t.t. Neracionaliai išnaudojamos turimos transporto priemonės (pvz., turimi ilgi troleibusai nenaudojami tuose maršrutuose, kuriais keliauja itin daug keleivių). Kokių imtumėtės priemonių šiai situacijai pakeisti?
11. Savivaldybės ir SĮ „Susisiekimo paslaugos“ atstovai dažnai teigia, kad Vilniaus miesto viešajame transporte iš esmės STR dėl kelionės trukmės yra laikomasi, nė kiek nekvestionuojant to, ar šios normos nebeatitinka šiandienos situacijos. Kaip žinia kai kuriais maršrutais tevažiuoja vos viena transporto priemonė kas valandą (ypač nepiko metu ir savaitgaliais), todėl susisiekimas šiais maršrutais nėra patogus. Dar daugiau problemų būna tokiuose reisuose įvykus transporto priemonės gedimui – vilniečiams gali tekti jiems reikiamo transporto ir pusantros valandos. Net ir tik ką paskelbtoje „Vežėjų parinkimo keleivių vežimui vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais Vilniaus mieste pirkimo“ Techninėje specifikacijoje nurodoma, kad sugedusi transporto priemonė turi būti pakeista vos per 45 minutes. Kaip mėgintumėte keisti tokią situaciją?
12. Naktinius autobusų ir troleibusų maršrutus turi Kaunas, naktinius autobusus turi ir Klaipėda, apie naktinį autobusų maršrutą buvo paskelbta ir Panevėžyje. Vilniuje naktiniai maršrutai atsiranda nebent įvairių renginių metu, tačiau nuolat teikiamos paslaugos nėra. Jūsų manymu, ar Vilniui tokios paslaugos tikrai nereikia, nes ji, dabartinio mero žodžiais, nebūtų pelninga? Kokie jūsų planai šiuo klausimu?
13. Vilniaus gatvėse yra atsiradęs šioks toks A juostų tinklas. Niekam ne paslaptis, kad šiomis tik viešajam transportui skirtomis gatvių juostomis kasdien važiuoja daugybė automobilių, kurie neturi tam teisės, taip trukdydami viešojo transporto eismą. Miesto policija kartais atlieka reidus, tačiau kitą dieną situacija kartojasi. Kaip spręstumėte šią problemą?
14. Koks Jūsų požiūris į „greituosius“ maršrutus – ar jie turėtų iš esmės išlikti tokie kokie yra, ar, siekiant kuo greičiau patekti iš vienos miesto dalies į kitą, sustoti rečiau (šiuo metu jie nesustoja vos keliose maršruto stotelėse, tai sudaro įspūdį, kad nėra šios sistemos koncepcijos, pasiduodama populizmui ir „greitojo“ maršruto grafike pridedama dar viena stotelė), o galbūt Jūsų manymu jie turėtų važinėti tik rytinio ir vakarinio piko metu tam, kad padėtų nuolat kursuojančiam transportui išvežioti didesnius keleivių srautus, tačiau ne kaip dabar, iš esmės dubliuotų įprastinius viešojo transporto maršrutus?
Privatizavimas
15. Ar planuojate atnaujinti savivaldybės įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ turimą transporto priemonių (autobusų, troleibusų) parką? Iš savivaldybės pastaruoju metu mėginama transliuoti žinutę, kad transporto parko atnaujinimas savivaldybės įmonei neapsimoka ir tai siejama tik su privačių investuotojų atėjimu. Ar, jūsų manymu, savivaldybė negali užtikrinti to, kad jos valdomoje įmonėje būtų tinkamai prižiūrimos turimos transporto priemonės ir kad esant poreikiui jos būtų keičiamos į naujas?
16. 2014 m. pabaigoje Vilniaus miesto savivaldybės tarybos valdančioji dauguma pritarė, kad jau 2015 metais būtų paskelbtas konkursas, kurio metu bus pradedama atiduoti miesto viešojo transporto maršrutus privačiam vežėjui (pirmajame etape bus atiduota 15% maršrutų). Neabejojama, kad šią tendenciją bus mėginama tęsti (jau dabar planuojama antroji maršrutų grupė, sudaranti dar 15% Vilniaus m. viešojo transporto maršrutų). Taip vis daugiau maršrutų bus atiduodama privačiai įmonei ir tuo pačiu vis mažiau maršrutų paliekant savivaldybės įmonei.
a) Jūsų manymu, kokius tai pokyčius duos miesto viešojo transporto sistemai?
b) Ar Jūs manote, kad privati įmonė, kuri pasiūlys mažesnę kainą, galės suteikti geresnės kokybės paslaugą nei savivaldybės valdoma įmonė? Gal galite argumentuoti, kodėl?
c) Kaip manote, ar atsiradus privačiam vežėjui, bus taikomos vienodos atsiskaitymo sąlygos už suteiktas paslaugas ir savivaldybės, ir privačiam vežėjui (t. y., ar nemanote, kad bus atsiskaitoma tik su privačia įmone, o savivaldybės įmonė bus stumiama į dar didesnę finansinę duobę)? Jei manote, kad bus taikomos vienodos sąlygos – kaip planuojate tai užtikrinti?
d) Dabar miestą valdančios politinės jėgos vadovas prieš ankstesnius savivaldos rinkimus žadėjo, kad vilnietis gaus didesnį nei 6000 litų atlyginimą. Visgi savivaldybės viešojo transporto įmonės darbuotojų darbo krūvis padidėjo, o atlyginimai sumažėjo. Šiuo metu Vilniuje dirbančių privačių vežėjų autobusų vairuotojai oficialiai gauna vos 1300 Lt (376,5€) atlyginimus. Kaip Jūs manote, ar tai yra teigiama tendencija, mažinti atlyginimus tokį darbą atliekantiems žmonėms? Ar neturi būti konkurso sąlygose nustatyti konkretūs įsipareigojimai dėl įmonės darbuotojų atlyginimų, o vertinant konkurso pasiūlymus – ar neturėtų būti atsižvelgiama ne tik į paslaugos kainą (t. y., mokestį už vieną nuvažiuotą kilometrą) ar autobusų amžių, tačiau ir į tai, kokios yra garantuojamos darbo sąlygos įmonės darbuotojams (vairuotojams, techniniam personalui)?
e) Ar pritariate laipsniškam daliniam (jei taip – kokiu mastu) ar pilnam Vilniaus miesto viešojo transporto privatizavimui?
Troleibusai
17. Dabartinė miesto valdžia, argumentuodama „gadinančiu vaizdą griozdišku kontaktiniu tinklu“ ir pasenusiomis transporto priemonėmis, yra nusiteikusi troleibusų artimiausiais metais atsisakyti. 2013 – 2014 metais Vilniuje atsirado 58 nauji autobusai ir nė vieno troleibuso. Kokia Jūsų partijos pozicija troleibusų ateities Vilniuje klausimu?
18. Troleibusai turi gana stipriai išvystytą infrastruktūrą miesto centre, tačiau net čia didele dalimi jų kursavimas pastaruoju metu buvo apribotas, juos keičiant autobusais. Ar ne geriau troleibusus maksimaliai išnaudoti miesto centre, o autobusus palikti privežamiesiems maršrutams?
19. Ar yra privalu laikytis patvirtinto Bendrojo plano, ar jis tėra tik formalumas? Ar gali Bendrajam planui prieštarauti Specialusis planas? Pagal Bendrąjį planą buvo numatytas troleibusų linijų tiesimas, tačiau jis nebuvo vykdomas – nors savivaldybėje neva vyksta BP monitoringas, apie šios BP dalies nesilaikymą nė karto nebuvo kalbėta. Kada bus (ir ar bus) pratęstos planuotos troleibusų linijos (kontaktinis tinklas) Kalvarijų g. iki Santariškių bei Ozo gatve nuo Kalvarijų g. iki Viršuliškių/Justiniškių ir Ateities gatve nuo Kalvarijų g. pro Fabijoniškes į Pašilaičius? Galbūt planuotumėte Vilniuje modernizuoti troleibusų kontaktinį tinklą pagal šiuolaikinius standartus? Ar planuotumėte troleibusų maršrutų plėtrą?
20. Ar yra daryti tyrimai, kurią transporto rūšį (autobusas ar troleibusas) būtų pigiau eksploatuoti toje Vilniaus teritorijoje, kur šiuo metu yra troleibusų kontaktinis tinklas? Kokios yra tokio pat amžiaus ir talpos dujinio, dyzelinio autobuso ir troleibuso kuro sąnaudos?
Nauja transporto rūšis
21. Koks jūsų požiūris į Vilniaus politikų beatodairišką norą įdiegti metro, tramvajų, BRT ar kitokią brangią transporto rūšį sostinėje, kai tuo tarpu net dabar nepasirūpinta tinkamu VT finansavimu ir efektyvia SĮ „Susisiekimo paslaugos“ veikla? Tiesiog ant pelkės statomas naujas brangus namas, kai šalia, ant tos pačios pelkės, matoma, kaip grimzta į dugną jau seniai pastatytas. Ar yra racionalu kišti milžiniškus pinigus ir negalvoti apie esamos sistemos priežiūrą bei tinkamą finansavimą?
22. Nors Vilniaus miesto savivaldybė, matydama daugybės žmonių nepasitenkinimą planuojamo tramvajaus atsiradimu bandė suformuoti nuomonę, kad neva šios idėjos atsisako, iš tiesų patyliukais vyksta priešingi darbai: slapta sukurtas specialus tramvajaus įvedimui skirtas SĮ „Susisiekimo paslaugos“ filialas, jame direktoriumi įdarbintas savivaldybės tarnautojas K.Lubys, skraidoma į komandiruotes apžiūrėti tramvajaus linijų. Kokie būtų Jūsų veiksmai šiuo klausimu – ar tęstumėte darbus ir siektumėte tramvajaus atsiradimo, ar kaip tik visus šia linkme daromus darbus sustabdytumėte?
23. Vieša paslaptis, kad pastarąjį dešimtmetį buvo atlikta daugybė studijų dėl Vilniaus viešojo transporto. Daugelis jų teigė, kad dabartinė sistema yra gan nebloga tokiam miestui kaip Vilnius, tereikia atnaujinti transporto priemones, duoti prioritetą viešajam transportui gatvėse (atskiros juostos) ir sankryžose (davikliai viešajame transporte, įtakojantys šviesoforų veiklą). Visgi naujausioje studijoje, kurioje siekta nuspręsti, kokia nauja viešojo transporto rūšis Vilniui būtų geriausia, apsistota ties tramvajaus idėja. Kokia yra Jūsų nuomonė apie tai – ar investicijos į vieną liniją naujos transporto rūšies (tradicinio, vienbėgio tramvajaus, ar autobuso su magnetukais), kurios preliminariai siektų apie 700 – 750 mln. litų (203 – 217 mln. eurų), yra adekvačios galimai šio sprendimo naudai? O gal manote, kad tikslingiau būtų kastis po žeme ir diegti metro? O galbūt Jūs siūlytumėte dar kitokią miesto viešojo transporto vystymo viziją?
One thought on “Artėja savivaldos rinkimai. Klausimai partijoms apie viešąjį transportąПриближается муниципальные выборы. Вопросы политикам о общественном транспортеMunicipal elections are approaching. Questions to our politicians on public transport”