Šiandien, 2018-03-22, turėjo paaiškėti pirminė informacija apie 85 naujų troleibusų Kaune pirkimo rezultatus (turėjo būti plėšiami pasiūlymų vokai). Viešojo pirkimo terminas dėl sąlygų tikslinimų buvo nukeltas iš vasario 22 d. į kovo 22 d., tačiau ir šiandien vokai atplėšti nebuvo.
Gamintojai šiuo pirkimu susidomėjo – tai rodo ir ne vienas patikslinimas sąlygose ar atsakymai (net su nuotraukomis) į klausimus. Čia ir vėl dera pagirti šio viešojo pirkimo organizavimą už tai, kad visa informacija pateikiama ne tik lietuviškai, bet ir angliškai – taip suteikiant kuo vienodesnes dalyvavimo galimybes visiems gamintojams (o ne tik tiems, kurie turi savo atstovus Lietuvoje).
Tiesa, vienas itin labai lauktas pakeitimas sąlygose – dėl troleibusų autonominės eigos – taip ir neatsirado. Be abejo, tokia funkcija didina transporto priemonės kainą, tačiau tuo pačiu ją daro manevringa ir šiuolaikiška. Verta nepamiršti, kad transporto priemonės perkamos ne metams ar dviems – jos tarnaus bent 15-20 metų. Tai, kad šiuolaikiniam troleibusui autonominė eiga yra ne prabanga, o būtinybė, pripažįsta net ukrainiečiai – dažnas pernai ir šiemet jų perkamas troleibusas jau turi autonominę eigą. Gdansko universiteto profesorius Olgierd Wyszomirski, dusyk savo akimis regėjęs iššūkius Gdynės troleibusų sistemos išlikimui kalbėjo ir abu kartus dalyvavęs troleibusų sistemą modernizuojant iki dabartinės patikimos ir modernios, savo interviu nusivylė tuo, kad Vilnius nusipirko troleibusus be autonominės eigos ir pasakė, kad ne tokie troleibusai turi būti perkami:
Tad kas nutiko, kad vokai nebuvo atplėšti ir šiandien?
Viešojo pirkimo puslapyje tarp kitų randame ir dokumentą, pavadintą „Informacija del prikimo proceduru_Information on procurement procedures.docx“, kuriame parašyta:
„Vadovaudamiesi LR viešųjų pirkimų įstatymo 104 str. 3 d. informuojame, kad 2018‑03-02 teismas priėmė sprendimą taikyti laikinąsias apsaugos priemones, t.y. stabdyti troleibusų ir jų eksploatavimui reikalingų detalių bei įrangos viešojo pirkimo (paskelbtas centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) 2018-01-10, pirkimo Nr. 353743, Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje 2018 m. sausio 11 d., Nr. 2018/S 007-010969, toliau – Pirkimas) procedūras.
Apie tolesnę Pirkimo procedūrų eigą bei pasiūlymų pateikimo terminą informuosime atskiru pranešimu.“
Nėra skelbiama, kuris gamintojas kreipėsi į teismą, tačiau troleibusas.lt šaltinių duomenimis, į teismą kreipėsi gamintojo iš Lenkijos pasamdyti teisininkai.
Kokia kreipimosi į teismą priežastis? Atsakymą derėtų skaidyti į dvi dalis: oficiali priežastis (pretekstas) ir tikroji priežastis.
Oficialią priežastį galime rasti Perkančios organizacijos atsakymuose į Tiekėjo raštą „Prašymas paaiškinti ir pakeisti neaiškias ir dviprasmiškas UAB „Kauno autobusai“ vykdomo viešojo pirkimo Nr. 353743 sąlygas, ir tokio prašymo pagrindimas bei motyvas“, kuris buvo pateiktas 2018 m. vasario 7 d. (dokumentą pavadinimu „ATSAKYMAS I PRETENZIJA_18_02_15.docx“ galite rasti viešojo pirkimo puslapyje). Kiek šiame rašte pateikiamos pretenzijos pagrįstos – anot sparnuotos frazės, spręskite patys. Pavyzdžiui, pretenzijoje abejojama, ar tikrai ketinama pirkti 85 troleibusus, priekaištaujama dėl 1 (!) balo skyrimo už antikorozinį karkasą, na ir didžiausia pretenzija, kad viešasis pirkimas vykdomas vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu, o ne Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu. Nors į šią pretenziją pirkėjas pateikė argumentuotus atsakymus, gamintojas nuskubėjo į teismą.
Na o dabar pereikime prie tikrosios priežasties. Iš tiesų, šaltinių teigimu, jų yra net ne viena.
1) Kadangi šį kartą sąlygos buvo parašytos ne tokios, kokios tiktų nepatenkintajam gamintojui (ir tik jam) – galėjo laimėti bet kas, pasiūlęs mažiausią kainą. Taigi, šis gamintojas (ypač sudarydamas jau iš skaudžiai pažįstamo Vilniaus atvejo susitarimą su įrangos gamintoju) šansų laimėti turėjo mažai;
2) Šis gamintojas šiuo metu turi itin daug užsakymų, kuriuos privalo įvykdyti per sutartyse numatytus terminus. Apie tai netgi užsiminta vakar, 2018-03-21, pasirodžiusiame 15min.lt straipsnyje „Vilnius pasirinko dyzelinius autobusus – elektrinių neįperka ir infrastruktūros trūksta“. Įmonės atstovė žurnalistams ir kitiems suinteresuotiems asmenims, nuvykusiems pažiūrėti būsimųjų Vilniaus dyzelinių autobusų, sakė:
„Matome didelį susidomėjimą rinkoje, taip pat ir Lenkijoje, kartais nespėjame gaminti, nes paklausa viršija mūsų galimybes“.
Taigi, gamintojas nusprendė, kad jeigu ne man – tai ir niekam kitam. Kadangi šiuo metu gamykla dirba maksimaliais pajėgumais ir šio pirkimo per juose numatytus terminus įgyvendinti neturėtų galimybių, nuspręsta kaip įmanoma pirkimą vilkinti – o gal dar pavyks ir sąlygas tokias kaip Vilniuje surašyti, konkurentus eliminuojant?
Taigi, naujų troleibusų pirkimas Kaunui užstrigo, geriausiu atveju, bent pusmečiui. troleibusas.lt žiniomis, tik po mėnesio numatytas teismo posėdis, kuriame bus pradėta svarstyti, ar gamintojo pretenzija buvo pagrįsta. Todėl šiek tiek neramina pasiekianti informacija apie tai, kad naujų troleibusų atvykimo datai tolstant, ne tik nurašinėjami Škoda troleibusai, bet ir taupoma neperkant kai kurių detalių (šildymo sistemai, elektrinės-dyzelinės eigos perjungimo sistemai) vos pernai – užpernai nupirktiems Berkhof troleibusams. Tikėkimės, maršrutuose vietoj troleibusų autobusai nepasirodys.
Na o dabar belieka laukti, kaip pasisakys teismai ir tikėtis, kad jeigu sąlygos bus kažkiek keičiamos, jose atsiras privaloma troleibusų autonominė eiga (leidžiant troleibusams nuvažiuoti be kontaktinio tinklo bent 5-10 km). Tikėkimės, kitos naujienos bus geros.