Ne vieną populistinį sprendimą priėmusi septintoji Vilniaus miesto savivaldybės taryba net ir paskutiniuosiuose savo posėdžiuose tęsia šias tradicijas. Ne išimtis ir priešpaskutiniame šios kadencijos tarybos posėdyje Nr. 70, įvykusiame 2015-04-01, pateiktas svarstymui klausimas „Dėl Tarybos 2014-09-24 sprendimo Nr. 1-2016 „Dėl vietinio (miesto) susisiekimo autobusų ir troleibusų bilietų kainų nustatymo“ papildymo“. Na o šiandien paskutiniajame šios kadencijos tarybos posėdyje sprendimui (kurį kažkodėl prireikė svarstyti skubos tvarka) skubos tvarka ir be jokių diskusijų buvo pritarta.
Kad nebūtų pradėtos interpretacijos „norite vaikus ir senjorus skriausti!“, pirmiausia paaiškinsime, kodėl kritikuojame šiuos Vilniaus miesto savivaldybės sprendimus.
Mes jokiu būdu nesame prieš lengvatas vienoms ar kitoms socialinėms grupėms. Visgi turime suprasti, kad nieko nemokamo nebūna. Jeigu už prekę ar paslaugą jos gavėjas sumoka tik dalį kainos (ar nemoka išvis) – nuostolį turi padengti kažkas kitas. Tad kas mokės už šių žmonių keliones?
Už viešojo transporto keleivių, važiuojančių su 20%, 50% ar 80% nuolaidomis pervežimą likusią sumą padengia savivaldybė. Na, bent jau pagal įstatymus turėtų padengti – tačiau, kadangi biudžete lėšų tam kaip tik neužtenka, šios lėšos tampa savivaldybės skola keleivinio transporto įmonei. Skolos anksčiau ar vėliau turi būti apmokėtos (na, nebent miestas bankrutuotų), taigi nors įmonei nėra lengviau dirbti, žinant, kad tos skolos kažkada turėtų būti grąžintos – tai visgi nėra ir darbas už ačiū.
Tuo tarpu naujosios bilietų rūšys – visai kitas reikalas. Savivaldybė už šiuos bilietus turinčių keleivių pervežimą įmonei nekompensuoja nė cento – pagal savivaldybės logiką, įmonė privalo užsiimti labdara ir vežti keleivius iš savo lėšų. Visgi pripažinkime, kad vargu ar rastume pasaulyje miestą, kur keleivius iš savo įmonės biudžeto vežiotų viešojo transporto įmonė – Vilnius būtų, turbūt, pirmasis toks miestas. Tik ar ilgai įmonė išgyventų, vežiodama keleivius praktiškai už dyką? Akivaizdu, kad ne. Ir todėl akivaizdus yra kitas dalykas – šie sprendimai neišvengiamai prives prie to, kad viešojo transporto įmonei teks dengti šiuos nuostolius, todėl bus prašoma didinti bilietų kainas visiems likusiems keleiviams. Taigi, už A.Zuoko savivaldybės „gerumą“ turės sumokėti visi kiti keleiviai. Taigi, ar vis dar manote, kad savivaldybė elgiasi teisingai?
Pradžia – lengvatinis bilietas 80-mečiams
2013 metų rugsėjo 11 d. Vilniaus miesto savivaldybės taryba bendru sutarimu pritarė naujo tipo el.bilieto atsiradimui – nuspręsta, kad nuo 2014 metų sausio 1 dienos vos už 10 Lt (o nuo 2015 metų sausio – už 2,90 Eur) kainuojantį metinį bilietą Vilniaus m. viešuoju transportu gali važiuoti asmenys, sulaukę 80 metų ir vyresni ir tremtiniai.
Aiškinamajame rašte buvo teigiama:
Vilniuje gyvena 20 849 gyventojų, kurių amžius 2013 m. sausio 1 d. buvo 80 ir daugiau metų bei iki 500 politinių kalinių ir tremtinių. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymu asmenims, kuriems sukako 80 ir daugiau metų, taikoma 80 proc. nuolaida, kuri kompensuojama iš savivaldybių biudžetų. Darant prielaidą, kad lengvata pasinaudos pusė asmenų sulaukusių 80 ir daugiau metų, metinis Savivaldybės kompensacijų poreikis būtų apie 10,5 mln. Lt. Įvedus siūlomą naujos rūšies viešojo transporto terminuotą 365 dienų bilietą, jo kaina su 80 proc. nuolaida būtų 10 Lt, o metinis Savivaldybės kompensacijų poreikis neviršytų 0,5 mln. Lt. Įvedus naują bilieto rūšį Vilniaus mieste atsiras galimybė sutaupyti iki 10 mln. Lt Savivaldybės biudžeto lėšų per metus, sumažėjus kompensacijų poreikiui už lengvatinį keleivių vežimą. . Įvedus naują bilieto rūšį Vilniaus mieste atsiras galimybė sutaupyti iki 10 mln. Lt Savivaldybės biudžeto lėšų per metus, sumažėjus kompensacijų poreikiui už lengvatinį keleivių vežimą.
Šį tarybos sprendimą apskundė teismui Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovas Vilniaus apskrityje. Tiesa, ne dėl to, kad nebuvo numatytas įmonės nuostolių kompensavimo mechanizmas, o dėl to, kad naudotis šiuo bilietu buvo suteikta teisė tik šių dviejų kategorijų asmenims. Savivaldybė įsivėlė į intensyvų viešųjų ryšių karą, žiniasklaidoje skelbdama, kad štai, mes senjorus mylime, o mūsų nedraugai juos skriaudžia (pvz., ebus.lt: „Vyriausybės atstovas stengiasi panaikinti senjorų bilietą“). Vėliau visgi buvo susitarta, ieškinys iš teismo atsiimtas, ir dabar šį lengvatinį bilietą įsigyti turi teisę:
· asmenys, sulaukę 80 metų ir vyresni;· Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjai, pripažinti iš dalies darbingais, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių specialiųjų poreikių lygis (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažinti II ar III grupės invalidais) dėl 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos;· žuvusių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjų šeimos nariai, nukentėję nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos;· nuo 1939-1990 metų okupacijų nukentėjusieji asmenys – politiniai kaliniai ir tremtiniai, buvusių getų, koncentracijos ar kitokio tipo prievartinių stovyklų kaliniai.
Dabar sugrįžkime prie skaičių. Savivaldybės specialistas K.Lubys darė prielaidą, kad minėta nuolaida naudosis apie 10 tūkstančių keleivių, per metus bus sutaupoma iki 10 mln. Lt Savivaldybės biudžeto lėšų (o mes papildome, kad tiek nuostolių būtų patyrusi įmonė „Vilniaus viešasis transportas“). Visgi jeigu tikėtume informacija, kuri buvo paskelbta metų pabaigoje (ivilnius.lt: „Senjorų bilietai įvedus eurą galios kaip įprastai, nuo sausio 1 d. juos bus galima įsigyti už 2,90 EUR“) tokius bilietus turėjo jau beveik 20 tūkstančių keleivių – taigi, savivaldybė sutaupė, o viešojo transporto įmonė nukentėjo dvigubai daugiau.
Nueinančios kadencijos „dovanėlė“ – nauja bilieto rūšis pradinukams
Paskutiniuose šios kadencijos tarybos posėdžiuose kaip iš gausybės rago pasipylė klausimai su grafa „skubu“. Vienas iš tokių klausimų buvo inicijuotas Socialinių reikalų komiteto pirmininko, LSDP nario Vytauto Milėno. Tarybos posėdyje Nr. 70, vykusiame 2015-04-01, buvo pasiūlyta, kad nuo 2015 m. rugsėjo 1-osios visi 1-4 klasių moksleiviai galėtų važiuoti Vilniaus m. viešuoju transportu 365 dienas (1 metus) už 10 eurų.
[gview file=”https://www.troleibusas.lt/wp-content/uploads/2015/04/aisk.del-1-4-kl.moksl_.bil_..pdf”]
Kaip matome, aiškinamajame rašte šiek tiek žaidžiama skaičiais. Teigiama, kad šiuo metu galiojančiu bilietu su 80% lengvata naudojasi apie ketvirtadalis 1-4 klasių moksleivių, o metinis kompensacijų poreikis, skaičiuojant dešimt mokslo mėnesių, sudarė apie 1 261 317 eurų. Tuo tarpu teigiama, kad įvedus naująjį 12 mėnesių galiojantį bilietą Savivaldybės biudžetas sutaupys tik šiek tiek daugiau negu 1 mln. eurų, nors tikimasi didesnio keleivių skaičiaus.
Ko siekiama tokiais sprendimais?
Šios kadencijos savivaldybė ne kartą gyrėsi, kaip ji neva išgelbėjo Vilniaus viešojo transporto įmones nuo bankroto, kiek daug protingų ir naudingų sprendimų priimta, kiek daug bereikalingai išleidžiamų lėšų sutaupyta ir t.t.
Sudėtinga sugalvoti paaiškinimą, kaip tokie sprendimai, kaip įpareigojimas keleivius vežti praktiškai nemokamai, gali gerinti keleivių vežimo įmonės finansinę padėtį. Nors gal savivaldybės nuomone to jau ir nebereikia, o vos bepajudančios transporto priemonės, nesumokėti milijonai SoDrai ir VMI ir t.t. rodo puikią įmonės finansinę padėtį.
Galima daryti ir kitą prielaidą: tokiais populistiniais sprendimais tiesiog norima „pakišti kiaulę“ būsimai savivaldybės tarybai. Juk jeigu būsimoji savivaldybės tarybos dauguma panaikins tokius sprendimus, nėra abejonių, kad viešuosius ryšius puikiai įvaldžiusi dabartinė dauguma sukels triukšmą apie skriaudžiamus pradinukus ir senjorus.
Dar vienas scenarijus: dabar lengvata suteikiama tik pradinukams. Nenuostabu, jei šios lengvatos paprašys ir vyresnių klasių moksleiviai, nes juk jie kažkodėl diskriminuojami. Kiek tada tai kainuos viešojo transporto įmonei?
Beje, mūsų turimais duomenimis, moksleivio pažymėjime nėra nurodoma tai, kelintoje klasėje mokinys mokosi – yra nurodyti tik gimimo metai. Kažkodėl šį klausimą svarsčiusiems tarybos nariams nekilo klausimų, kokiu būdu bus tikrinama, ar moksleivis naujos rūšies bilietu naudojasi teisėtai, ar ne. Juk vieni vaikai pradeda lankyti mokyklą anksčiau, kiti – vėliau, tad nenustebkime, jeigu keleivių kontrolė susidurs su konfliktinėmis situacijomis, netiksliai nustačius mokinio lankomą klasę vien pagal jo amžių.
Gal triukšmaujama be reikalo ir viskas čia gerai?
Pasirodžius informacijai apie šią naują bilieto rūšį, buvo kreiptasi dėl šio sprendimo komentarų į Vyriausybės atstovą Vilniaus apskrityje Audrių Skaistį, dabartinės ir būsimosios tarybos narį, partijos Tėvynės sąjunga – Lietuvos krikščionys demokratai atstovą Valdą Benkunską, būsimosios tarybos narį, Lietuvos socialdemokratų partijos atstovą Gintautą Palucką, būsimosios tarybos narį, Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdžio atstovą Skirmantą Tumelį, taip pat į Ričardą Savukyną, internete žinomą pseudonimu Rokiškis Rabinovičius.
Vyriausybės atstovas Vilniaus apskrityje Audrius Skaistys informavo, kad buvo kreiptasi į savivaldybę, siūlant organizuoti moksleivių atvežimą į pamokas, kaip kad tai vyksta mažuosiuose miestuose, o už šias keliones mokiniai nemoka. Visgi buvo suprasta, kad geltonųjų autobusiukų sistemos Vilniuje organizavimas nebūtų prasmingas. A.Skaisčio manymu, naujoji lengvatinio bilieto schema yra ydinga, visgi kadangi sprendimas svarstomas skubos tvarka, kažin ar pavyktų laiku gauti reikiamą informaciją iš įmonės „Vilniaus viešasis transportas “ ir todėl vargu ar pavyks užkirsti kelią šio sprendimo priėmimui.
Visi trys kalbinti būsimosios tarybos nariai (Valdas Benkunskas, Gintautas Paluckas, Skirmantas Tumelis) teigė nepritariantys tokiam lengvatos modeliui. Gaila tik, kad tai neįtakojo šiandieninio balsavimo…
Na o išsamiausiai pakomentavo šią situaciją Ričardas Savukynas. Pašnekovo manymu, klausimas čia paprastas: kas išties finansuoja vaikų vežimą – ar vežėjai, ar savivaldybė; jei vežėjai, tai kodėl tada savivaldybė kišasi, o jei savivaldybė, tai koks čia finansavimas, jei pinigų neduoda. Ar į šiuos klausimus kas nors savivaldybėje atsakė?
Jo teigimu, „jei pagal normalią rinkos logiką žiūrėti ir šiaip sveiką protą, tai išties savivaldybė išvis neturėtų jokių nuolaidų niekam reguliuoti, o turėtų tiktai kompensuoti ir viskas. Pvz., jei žmogui nuolatinis su 50% nuolaida, tai tegu savivaldybė tuos 50% ir apmoka, taip kad vežėjas gautų visvien 100%.“ – ką gi, pasirodo, nors ir nebūdamas ekonomistas, tačiau tą pačią problemą šiame savivaldybės sprendime pamatė ir šio straipsnio autorius.
Kokie iš tikrųjų gali būti tokio sprendimo tikslai? R.Savukyno manymu, tikslas yra sukelti didžiulę netvarką: „Kai prasideda kainų reguliavimai per vežėjus, tai ir prasideda finansinis bardakas su visišku nevaldomumu, nes jokių skaidrių finansų apskaitos metodų nesigauna pritaikyti. Ir štai tada kai jau būna visiškas apskaitinis chaosas, atsiranda visos galimybės visokioms kitokioms makliavonėms. Pirmiausiai daromas briedas. O kai pilna briedo, tai jau kažkas paskui be problemų gali visokių maklių pridaryti ir tikslingai, nes tuose kliedesiuose susigaudyti pasidaro neįmanoma.“
Diskutuojant apie tai, ar būsimoji miesto tarybos dauguma paliks tokius sprendimus ir toliau galioti, pašnekovas teigė manantis, kad tokius sprendimus turėtų bandyti panaikinti, ir tai būtų logiška.
Visgi, apibendrino Ričardas Savukynas, apie tai reikia kalbėti ir kuo daugiau.
Tad ar kas nors išdrįs apie tai pakalbėti, ar ir vėl girdėsime tik liaupses, kaip savivaldybė myli ne tik senjorus, bet ir mokinukus?
(Papildyta 2015-04-16). Bilietas atpigo 3,5 karto jau kitą dieną po balsavimo?
Kitą dieną po tarybos posėdžio Vilniaus miesto savivaldybės viešųjų ryšių skyrius išplatino pranešimą „Pradinukams 365 dienų viešojo transporto bilietas kainuos 2,9 Eur“. Nenuostabu, pranešime nėra nė žodžio apie tai, kas padengs šias pigias keliones – ar savivaldybė, ar viešojo transporto įmonė, nėra paaiškinama, kodėl nauja bilieto rūšis skirta tik pradinukams, o ne visiems mokiniams, nėra paaiškinama, kokiu būdu keleivių kontrolė tikrins, ar bilietu naudojasi pradinukas, ar vyresnių klasių moksleivis. Pranešime nustebino kiti du dalykai, būtent:
1) tarybos priimtame sprendime patvirtinta naujos rūšies bilieto kaina – 10 eurų, tuo tarpu spaudos pranešime kalbama apie 2,9 eurų;
2) tarybos priimtame sprendime nurodoma, kad sprendimas įsigalioja nuo 2015-09-01. Tai reiškia, kad šį naują lengvatinės rūšies bilietą galima įsigyti ir naudoti būtent nuo tos dienos. Tuo tarpu savivaldybės spaudos pranešime kalbama apie kitą datą, 2015-08-15. Dar vienas tarybos patvirtinto sprendimo savavališkas pakeitimas?
Labai gaila, niekam daugiau šie klausimai nekilo.
(Papildyta 2015-04-17). Kaina ir vėl 10 eurų
Šiandien Vilniaus miesto savivaldybės pranešimas buvo skubiai pakeistas ir sugrąžinta 10 eurų kaina. Visgi mums pavyko išsaugoti originalaus, klaidinančio pranešimo kopiją (ją galite rasti čia). Minėtas pranešimas su jame nurodyta 2,9 eurų kaina taip pat buvo išplatintas naujienų svetainėse (pvz., ivilnius.lt pranešimo kopiją galite rasti čia), apie tai, be abejo, išgirdo ir pradinukų tėveliai (kurie turbūt nustebs, kad bilietas kainuoja ne 2,90, kaip kad buvo skelbta, o 10 eurų).