Nuo 2015 m. sausio 1-osios dienos Lietuvoje bus įvedamas euras. Pirmąsias 15 dienų, t. y. iki 2015 m. sausio 15 d., Lietuvoje bus galima atsiskaityti dviem valiutomis – ir litais, ir eurais.
Atsiskaitymas ir grąža
Ir viešojo transporto keleiviams, ir vairuotojams svarbu žinoti, kokia valiuta bus galima atsiskaityti per šias 15 dienų viešajame transporte už kelionės bilietus, perkamus iš vairuotojo, taip pat – kokia valiuta bus duodama grąža.
Nemažai vairuotojų nuogąstavo, kad keleiviai užplūs su stambiomis litų kupiūromis, o grąžą teks atiduoti (gerokai paskaičiavus) eurais. Atrodo, kad bent jau šio nesklandumo bus galima išvengti.
Nuo 2015 m. sausio 1-osios dienos Lietuvoje bus įvedamas euras. Pirmąsias 15 dienų, t. y. iki 2015 m. sausio 15 d., Lietuvoje bus galima atsiskaityti dviem valiutomis – ir litais, ir eurais.
Atsiskaitymas ir grąža
Ir viešojo transporto keleiviams, ir vairuotojams svarbu žinoti, kokia valiuta bus galima atsiskaityti per šias 15 dienų viešajame transporte už kelionės bilietus, perkamus iš vairuotojo, taip pat – kokia valiuta bus duodama grąža.
Nemažai vairuotojų nuogąstavo, kad keleiviai užplūs su stambiomis litų kupiūromis, o grąžą teks atiduoti (gerokai paskaičiavus) eurais. Atrodo, kad bent jau šio nesklandumo bus galima išvengti.
Nuo 2015 m. sausio 1-osios dienos Lietuvoje bus įvedamas euras. Pirmąsias 15 dienų, t. y. iki 2015 m. sausio 15 d., Lietuvoje bus galima atsiskaityti dviem valiutomis – ir litais, ir eurais.
Atsiskaitymas ir grąža
Ir viešojo transporto keleiviams, ir vairuotojams svarbu žinoti, kokia valiuta bus galima atsiskaityti per šias 15 dienų viešajame transporte už kelionės bilietus, perkamus iš vairuotojo, taip pat – kokia valiuta bus duodama grąža.
Nemažai vairuotojų nuogąstavo, kad keleiviai užplūs su stambiomis litų kupiūromis, o grąžą teks atiduoti (gerokai paskaičiavus) eurais. Atrodo, kad bent jau šio nesklandumo bus galima išvengti.
Remiantis Finansų ministerijos paskelbta informacija „Dviejų valiutų naudojimo laikotarpis“ žinome, kad viešojo transporto priemonėse:
a) atsiskaitant litais – grąža galės būti duodama ir litais, ir eurais;
b) atsiskaitant eurais – grąža galės būti duodama tik eurais.
Taigi, vairuotojams atkrenta prievolė būti „valiutų keityklomis“ (gavęs kupiūrą litais, vairuotojas teisėtai galės duoti grąžą litais – visgi galime neabejoti, kad dalis keleivių vis tiek reikalaus grąžos nauja valiuta dėl prastos informacijos apie šią išimtį sklaidos). Kita vertus – net ir esant šiai nuolaidai dirbti kasininku „prie dviejų kasų“ ir tuo pačiu žiemos sąlygomis vairuoti transporto priemonę tikrai nebus lengva.
Bilietų kainos po 2015 m. sausio 1 d.
Dėmesio: šis skyrelis paliktas archyviniais sumetimais – situacija iki euro įvedimo pasikeitė, apie tai skaitykite tolimesniuose straipsnio skyriuose.
Šiuo metu (2014 m. gruodžio 9 d.) galiojančios Vilniaus m. vienkartinių viešojo transporto bilietų (perkant iš vairuotojo) kainos:
Nesigilinsime į tai, kodėl bilieto kaina su 50% nuolaida buvo suapvalinta į didesniąją pusę, nors, kaip buvo teigiama, apvalinimas visuomet vyks į mažesnę pusę po kablelio.
Ruošiant naujos valiutos įvedimą buvo nustatyta prievolė, kad nuo 2014 m. rugpjūčio 22 dienos visų prekių ir paslaugų kainos privalo būti skelbiamos ir litais, ir eurais. Taip pat yra draudžiama šiuo metu didinti prekių ir paslaugų kainas, jei tam nėra objektyvių priežasčių.
Žinodami oficialiai patvirtintą kursą, kuriuo bus konvertuojamos visos kainos, nesunkiai pamatėme, kad Vilniaus miesto viešojo transporto bilietų (parduodamų vairuotojo) kainos eurais nebus pačios patogiausios nei keleiviams, nei vairuotojams.
Kodėl kainos eurais tokios nepatogios keleiviams ir vairuotojams?
Dėmesio: šis skyrelis paliktas archyviniais sumetimais – situacija iki euro įvedimo pasikeitė, apie tai skaitykite tolimesniuose straipsnio skyriuose.
Šioje situacijoje negalima kaltinti įmonės „Susisiekimo paslaugos“, nes ši tik paskelbė naujas kainas eurais. Viešojo transporto bilietų kainas nustato Vilniaus miesto savivaldybė. Paskutinis Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdis šią vasarą įvyko liepos 23 dieną. Tą pačią dieną buvo oficialiai paskelbta ir apie tai, kad Lietuva priimama į euro zoną – nors tai buvo aišku jau pavasarį. Kodėl savivaldybės tarybai nebuvo laiku pateiktas klausimas dėl naujųjų kainų eurais patvirtinimo? – į šį klausimą turbūt gali atsakyti tik Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Miesto transporto skyriaus specialistai.
Kadangi naujos kainos eurais nebuvo svarstomos ir patvirtintos, tad ir teko įmonei „Susisiekimo paslaugos“ (nors ir vėliau, nei reikalauja įstatymas) paskelbti tiesiog aritmetiškai perskaičiuotas kainas eurais. Ir ne tik paskelbti apie tai interneto svetainėje, kur toks paskelbimas nieko papildomai nekainuoja. Teko taip pat pagaminti ir iškabinti tokią informaciją visose viešojo transporto priemonėse ant elektroninio bilieto komposterių ir transporto priemonių kabinų – pamėginkime įsivaizduoti, kiek tai kainavo? O jei savivaldybė vienkartinių bilietų kainas eurais visgi pakeis ir sumažins pilno ir su 50 nuolaida bilietų kainas iki patogesnių, 1,00 ir 0,50 euro? – teks vėl iš naujo gaminti ir platinti pakoreguotą informaciją.
Tiesa, tai bent jau kol kas negresia. Nors įmonė „Susisiekimo paslaugos“ facebook puslapyje rugpjūčio 26 dieną teigė, kad kainų klausimas bus svarstomas artimiausiame Tarybos posėdyje, nepanašu, kad tai būtų teisybė.
2014 m. rugsėjo 5 d., penktadienį, Vilniaus m. savivaldybės svetainėje pasirodė informacija, kad Vilniaus miesto tarybos posėdis Nr. 59 vyks rugsėjo 10 d. Tačiau kur yra klausimas dėl bilietų kainų nuo 2014 m. sausio 1 d. svarstymo? Tarp planuojamų svarstyti 46 klausimų apie tai nekalbama nė žodžio, situacija nėra pasikeitusi ir posėdžio išvakarėse, 2014 m. rugsėjo 9 d. Galima spėti, kad bent jau šiame posėdyje kainos nebus pakoreguotos.
O tuo metu Kaune…
Nepatingėkime pažiūrėti, o kokia gi situacija kaimyniniame Kaune.
Ir Kaune bilietų kainos buvo pakeistos tiesiog aritmetiškai jas suapvalinus. Visgi kitaip nei Vilniuje, Kaune ir dabartinės kainos litais, ir būsimosios eurais, yra daug patogesnės.
Situacija, ruošiantis euro įvedimui, palaipsniui pasikeitė
Papildymas (2014-09-19). Panašu, kad antrajame po vasaros atostogų Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje (Nr. 60) sulauksime šiokių tokių pokyčių, susijusių su viešojo transporto bilietų kainodara.
Savivaldybės svetainėje pasirodė informacija apie klausimus, kurie bus svarstomi 2014 m. rugsėjo 24 d. įvyksiančio posėdžio metu. 17-tasis posėdžio klausimas „Dėl vietinio (miesto) susisiekimo autobusų ir troleibusų bilietų kainų nustatymo“ padalintas į dvi dalis:
Pirmoji dalis – tarybai pateikiamas aiškinamasis raštas dėl planuojamų kainų, pirmiausia – dėl elektroninių paslaugų kortelių kainos padidinimo (dabartinė kaina 4 Lt, numatoma nauja kaina – 5,18 Lt, o nuo 2015 m. sausio 1 d. – 1,50 Eur). Toks pabranginimas aiškinamas tuo, kad „šiuo metu galiojanti Vilniečio kortelės kaina (4 Lt) nepadengia kortelės gamybos sąnaudų (4,48 Lt)“.
Lentelėje pateikiami įdomūs skaičiai – kitąmet planuojama parduoti nežymiai mažesnį nei šiemet kortelių skaičių – įdomu, kodėl visgi planuojama parduoti tiek daug kortelių – juk svečiui, atvykusiam vienai dienai, jos pirkti dauguma atveju vis tiek neapsimokės, o vilniečiai, kurie dažniau ar rečiau naudojasi viešuoju transportu, jau turi jas įsigiję. Galima spėti, kad toks didelis planuojamas parduoti kortelių skaičius pateikiamas todėl, kad mažesnio skaičiaus atveju ir tikėtinas pelnas atrodytų labai nedidelis. O kaipgi be pelno? Vilniuje vis bandoma pamiršti, kad viešasis transportas yra pirmiausia socialinė paslauga…
Antroji dalis – sprendimas, kuriame nurodomos naujos visų tipų elektroninių bilietų, jų kortelių, taip pat bilietų, įsigijamų iš vairuotojo (konduktoriaus) kainos, galiosiančios nuo 2015 m. sausio 1 dienos. Kaip ir buvo siūloma viešojoje erdvėje ir šiame įraše, nuo 2015 m. sausio 1 dienos bilieto, įsigijamo iš vairuotojo, pilna kaina siūloma 1 Eur, su 50% nuolaida 0,5 Eur, o su 80% nuolaida – 0,2 Eur. Įdomu šioje situacijoje tai, kokia pirmąsias 15 dienų bus bilietų kaina atsiskaitant litais – ar dabartinė, ar paskaičiuota remiantis oficialiu Lietuvos banko patvirtintu kursu? Apie tai nutarimo projekte nekalbama.
Kitas šio įrašo atnaujinimas planuojamas po Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdžio trečiadienį, rugsėjo 24 dieną.
Papildymas (2014-09-24). Nuo 2015 m. sausio 1-osios bilietų kainos eurais, perkant juos iš vairuotojo, bus patogesnės, taip pat, remiantis nežinia kodėl padidėjusia „Vilniečio kortelės“ gamybos savikaina, didinama jos kaina. Kaip ir buvo galima spėti, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje pasiūlymai dėl kainų pakoregavimų buvo patvirtinti. Posėdžio vaizdo įrašą galite pažiūrėti savivaldybės svetainėje (žiūrėti nuo 59:42 iki 63:02), kaip galite matyti, klausimas „praslydo“ labai greit. Taigi, įmonei „Susisiekimo paslaugos“ teks vėl leisti pinigus iš kiauros kišenės informacinių plakatų (kurie priklijuoti prie vairuotojų kabinų) gamybai…
Papildymas (2014-12-23). Ant vairuotojų kabinų atsirado nauji informaciniai užrašai, informuojantys keleivius apie tai, kaip bus duodama grąža dviejų valiutų galiojimo laikotarpiu, taip pat – nuo 2015 m. sausio 1 d. galiojančios naujos vienkartinių bilietų kainos litais ir eurais (pastarieji klaidina keleivius, kadangi nėra informuojama apie tai, kad ši informacija ir kainos galioja nuo 2015-01-01):
Įmonė „Susisiekimo paslaugos“ praneša, kad „visi Vilniečio kortelėje turimi viešojo transporto bilietai galios ir įvedus eurą. Elektroninių bilietų ir e. pinigų likutis Vilniečio kortelėse nuo sausio 1 dienos į eurus bus konvertuojamas pirmą kartą kortele palietus komposterį, ir tai užtruks vos kelias sekundes“. Viešojoje erdvėje buvo pranešta, kad šios procedūros metu Vilniečio kortelę prie komposterio reikės priglaudus palaikyti ilgiau nei įprasta.
Taip pat informuojama, kad „popieriniai viešojo transporto bilietai, kurių nominalioji vertė nurodyta litais, įsigyti dar šiemet bus naudojami atsiskaitymams dar dvejus metus – iki 2017-01-01“. Žinoma, iki to laiko važiavimo viešuoju transportu kainos gali būti peržiūrėtos – tačiau apie tai kol kas nekalbėkime.
Prašome viešojo transporto keleivių būti supratingais ir perkant vienkartinius talonus iš vairuotojų bent jau dviejų valiutų galiojimo laikotarpiu ( 2015 m. sausio 1 – 15 dienomis) paruošti reikiamą sumą iš anksto – taip sutaupysime visų mūsų laiką.
Taip pat primename, kad iki 2014 m. gruodžio 31 d. „Vilniečio kortelės“ kaina yra 4 Lt (kas atitinka 1,16 €). Nuo 2015 m. sausio 1 d. jos kaina bus 5,18 Lt (1,50 €).
Remiantis Finansų ministerijos paskelbta informacija „Dviejų valiutų naudojimo laikotarpis“ žinome, kad viešojo transporto priemonėse:
a) atsiskaitant litais – grąža galės būti duodama ir litais, ir eurais;
b) atsiskaitant eurais – grąža galės būti duodama tik eurais.
Taigi, vairuotojams atkrenta prievolė būti „valiutų keityklomis“ (gavęs kupiūrą litais, vairuotojas teisėtai galės duoti grąžą litais – visgi galime neabejoti, kad dalis keleivių vis tiek reikalaus grąžos nauja valiuta dėl prastos informacijos apie šią išimtį sklaidos). Kita vertus – net ir esant šiai nuolaidai dirbti kasininku „prie dviejų kasų“ ir tuo pačiu žiemos sąlygomis vairuoti transporto priemonę tikrai nebus lengva.
Bilietų kainos po 2015 m. sausio 1 d.
Dėmesio: šis skyrelis paliktas archyviniais sumetimais – situacija iki euro įvedimo pasikeitė, apie tai skaitykite tolimesniuose straipsnio skyriuose.
Šiuo metu (2014 m. gruodžio 9 d.) galiojančios Vilniaus m. vienkartinių viešojo transporto bilietų (perkant iš vairuotojo) kainos:
Nesigilinsime į tai, kodėl bilieto kaina su 50% nuolaida buvo suapvalinta į didesniąją pusę, nors, kaip buvo teigiama, apvalinimas visuomet vyks į mažesnę pusę po kablelio.
Ruošiant naujos valiutos įvedimą buvo nustatyta prievolė, kad nuo 2014 m. rugpjūčio 22 dienos visų prekių ir paslaugų kainos privalo būti skelbiamos ir litais, ir eurais. Taip pat yra draudžiama šiuo metu didinti prekių ir paslaugų kainas, jei tam nėra objektyvių priežasčių.
Žinodami oficialiai patvirtintą kursą, kuriuo bus konvertuojamos visos kainos, nesunkiai pamatėme, kad Vilniaus miesto viešojo transporto bilietų (parduodamų vairuotojo) kainos eurais nebus pačios patogiausios nei keleiviams, nei vairuotojams.
Kodėl kainos eurais tokios nepatogios keleiviams ir vairuotojams?
Dėmesio: šis skyrelis paliktas archyviniais sumetimais – situacija iki euro įvedimo pasikeitė, apie tai skaitykite tolimesniuose straipsnio skyriuose.
Šioje situacijoje negalima kaltinti įmonės „Susisiekimo paslaugos“, nes ši tik paskelbė naujas kainas eurais. Viešojo transporto bilietų kainas nustato Vilniaus miesto savivaldybė. Paskutinis Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdis šią vasarą įvyko liepos 23 dieną. Tą pačią dieną buvo oficialiai paskelbta ir apie tai, kad Lietuva priimama į euro zoną – nors tai buvo aišku jau pavasarį. Kodėl savivaldybės tarybai nebuvo laiku pateiktas klausimas dėl naujųjų kainų eurais patvirtinimo? – į šį klausimą turbūt gali atsakyti tik Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Miesto transporto skyriaus specialistai.
Kadangi naujos kainos eurais nebuvo svarstomos ir patvirtintos, tad ir teko įmonei „Susisiekimo paslaugos“ (nors ir vėliau, nei reikalauja įstatymas) paskelbti tiesiog aritmetiškai perskaičiuotas kainas eurais. Ir ne tik paskelbti apie tai interneto svetainėje, kur toks paskelbimas nieko papildomai nekainuoja. Teko taip pat pagaminti ir iškabinti tokią informaciją visose viešojo transporto priemonėse ant elektroninio bilieto komposterių ir transporto priemonių kabinų – pamėginkime įsivaizduoti, kiek tai kainavo? O jei savivaldybė vienkartinių bilietų kainas eurais visgi pakeis ir sumažins pilno ir su 50 nuolaida bilietų kainas iki patogesnių, 1,00 ir 0,50 euro? – teks vėl iš naujo gaminti ir platinti pakoreguotą informaciją.
Tiesa, tai bent jau kol kas negresia. Nors įmonė „Susisiekimo paslaugos“ facebook puslapyje rugpjūčio 26 dieną teigė, kad kainų klausimas bus svarstomas artimiausiame Tarybos posėdyje, nepanašu, kad tai būtų teisybė.
2014 m. rugsėjo 5 d., penktadienį, Vilniaus m. savivaldybės svetainėje pasirodė informacija, kad Vilniaus miesto tarybos posėdis Nr. 59 vyks rugsėjo 10 d. Tačiau kur yra klausimas dėl bilietų kainų nuo 2014 m. sausio 1 d. svarstymo? Tarp planuojamų svarstyti 46 klausimų apie tai nekalbama nė žodžio, situacija nėra pasikeitusi ir posėdžio išvakarėse, 2014 m. rugsėjo 9 d. Galima spėti, kad bent jau šiame posėdyje kainos nebus pakoreguotos.
O tuo metu Kaune…
Nepatingėkime pažiūrėti, o kokia gi situacija kaimyniniame Kaune.
Ir Kaune bilietų kainos buvo pakeistos tiesiog aritmetiškai jas suapvalinus. Visgi kitaip nei Vilniuje, Kaune ir dabartinės kainos litais, ir būsimosios eurais, yra daug patogesnės.
Situacija, ruošiantis euro įvedimui, palaipsniui pasikeitė
Papildymas (2014-09-19). Panašu, kad antrajame po vasaros atostogų Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje (Nr. 60) sulauksime šiokių tokių pokyčių, susijusių su viešojo transporto bilietų kainodara.
Savivaldybės svetainėje pasirodė informacija apie klausimus, kurie bus svarstomi 2014 m. rugsėjo 24 d. įvyksiančio posėdžio metu. 17-tasis posėdžio klausimas „Dėl vietinio (miesto) susisiekimo autobusų ir troleibusų bilietų kainų nustatymo“ padalintas į dvi dalis:
Pirmoji dalis – tarybai pateikiamas aiškinamasis raštas dėl planuojamų kainų, pirmiausia – dėl elektroninių paslaugų kortelių kainos padidinimo (dabartinė kaina 4 Lt, numatoma nauja kaina – 5,18 Lt, o nuo 2015 m. sausio 1 d. – 1,50 Eur). Toks pabranginimas aiškinamas tuo, kad „šiuo metu galiojanti Vilniečio kortelės kaina (4 Lt) nepadengia kortelės gamybos sąnaudų (4,48 Lt)“.
Lentelėje pateikiami įdomūs skaičiai – kitąmet planuojama parduoti nežymiai mažesnį nei šiemet kortelių skaičių – įdomu, kodėl visgi planuojama parduoti tiek daug kortelių – juk svečiui, atvykusiam vienai dienai, jos pirkti dauguma atveju vis tiek neapsimokės, o vilniečiai, kurie dažniau ar rečiau naudojasi viešuoju transportu, jau turi jas įsigiję. Galima spėti, kad toks didelis planuojamas parduoti kortelių skaičius pateikiamas todėl, kad mažesnio skaičiaus atveju ir tikėtinas pelnas atrodytų labai nedidelis. O kaipgi be pelno? Vilniuje vis bandoma pamiršti, kad viešasis transportas yra pirmiausia socialinė paslauga…
Antroji dalis – sprendimas, kuriame nurodomos naujos visų tipų elektroninių bilietų, jų kortelių, taip pat bilietų, įsigijamų iš vairuotojo (konduktoriaus) kainos, galiosiančios nuo 2015 m. sausio 1 dienos. Kaip ir buvo siūloma viešojoje erdvėje ir šiame įraše, nuo 2015 m. sausio 1 dienos bilieto, įsigijamo iš vairuotojo, pilna kaina siūloma 1 Eur, su 50% nuolaida 0,5 Eur, o su 80% nuolaida – 0,2 Eur. Įdomu šioje situacijoje tai, kokia pirmąsias 15 dienų bus bilietų kaina atsiskaitant litais – ar dabartinė, ar paskaičiuota remiantis oficialiu Lietuvos banko patvirtintu kursu? Apie tai nutarimo projekte nekalbama.
Kitas šio įrašo atnaujinimas planuojamas po Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdžio trečiadienį, rugsėjo 24 dieną.
Papildymas (2014-09-24). Nuo 2015 m. sausio 1-osios bilietų kainos eurais, perkant juos iš vairuotojo, bus patogesnės, taip pat, remiantis nežinia kodėl padidėjusia „Vilniečio kortelės“ gamybos savikaina, didinama jos kaina. Kaip ir buvo galima spėti, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje pasiūlymai dėl kainų pakoregavimų buvo patvirtinti. Posėdžio vaizdo įrašą galite pažiūrėti savivaldybės svetainėje (žiūrėti nuo 59:42 iki 63:02), kaip galite matyti, klausimas „praslydo“ labai greit. Taigi, įmonei „Susisiekimo paslaugos“ teks vėl leisti pinigus iš kiauros kišenės informacinių plakatų (kurie priklijuoti prie vairuotojų kabinų) gamybai…
Papildymas (2014-12-23). Ant vairuotojų kabinų atsirado nauji informaciniai užrašai, informuojantys keleivius apie tai, kaip bus duodama grąža dviejų valiutų galiojimo laikotarpiu, taip pat – nuo 2015 m. sausio 1 d. galiojančios naujos vienkartinių bilietų kainos litais ir eurais (pastarieji klaidina keleivius, kadangi nėra informuojama apie tai, kad ši informacija ir kainos galioja nuo 2015-01-01):
Įmonė „Susisiekimo paslaugos“ praneša, kad „visi Vilniečio kortelėje turimi viešojo transporto bilietai galios ir įvedus eurą. Elektroninių bilietų ir e. pinigų likutis Vilniečio kortelėse nuo sausio 1 dienos į eurus bus konvertuojamas pirmą kartą kortele palietus komposterį, ir tai užtruks vos kelias sekundes“. Viešojoje erdvėje buvo pranešta, kad šios procedūros metu Vilniečio kortelę prie komposterio reikės priglaudus palaikyti ilgiau nei įprasta.
Taip pat informuojama, kad „popieriniai viešojo transporto bilietai, kurių nominalioji vertė nurodyta litais, įsigyti dar šiemet bus naudojami atsiskaitymams dar dvejus metus – iki 2017-01-01“. Žinoma, iki to laiko važiavimo viešuoju transportu kainos gali būti peržiūrėtos – tačiau apie tai kol kas nekalbėkime.
Prašome viešojo transporto keleivių būti supratingais ir perkant vienkartinius talonus iš vairuotojų bent jau dviejų valiutų galiojimo laikotarpiu ( 2015 m. sausio 1 – 15 dienomis) paruošti reikiamą sumą iš anksto – taip sutaupysime visų mūsų laiką.
Taip pat primename, kad iki 2014 m. gruodžio 31 d. „Vilniečio kortelės“ kaina yra 4 Lt (kas atitinka 1,16 €). Nuo 2015 m. sausio 1 d. jos kaina bus 5,18 Lt (1,50 €).
Remiantis Finansų ministerijos paskelbta informacija „Dviejų valiutų naudojimo laikotarpis“ žinome, kad viešojo transporto priemonėse:
a) atsiskaitant litais – grąža galės būti duodama ir litais, ir eurais;
b) atsiskaitant eurais – grąža galės būti duodama tik eurais.
Taigi, vairuotojams atkrenta prievolė būti „valiutų keityklomis“ (gavęs kupiūrą litais, vairuotojas teisėtai galės duoti grąžą litais – visgi galime neabejoti, kad dalis keleivių vis tiek reikalaus grąžos nauja valiuta dėl prastos informacijos apie šią išimtį sklaidos). Kita vertus – net ir esant šiai nuolaidai dirbti kasininku „prie dviejų kasų“ ir tuo pačiu žiemos sąlygomis vairuoti transporto priemonę tikrai nebus lengva.
Bilietų kainos po 2015 m. sausio 1 d.
Dėmesio: šis skyrelis paliktas archyviniais sumetimais – situacija iki euro įvedimo pasikeitė, apie tai skaitykite tolimesniuose straipsnio skyriuose.
Šiuo metu (2014 m. gruodžio 9 d.) galiojančios Vilniaus m. vienkartinių viešojo transporto bilietų (perkant iš vairuotojo) kainos:
Nesigilinsime į tai, kodėl bilieto kaina su 50% nuolaida buvo suapvalinta į didesniąją pusę, nors, kaip buvo teigiama, apvalinimas visuomet vyks į mažesnę pusę po kablelio.
Ruošiant naujos valiutos įvedimą buvo nustatyta prievolė, kad nuo 2014 m. rugpjūčio 22 dienos visų prekių ir paslaugų kainos privalo būti skelbiamos ir litais, ir eurais. Taip pat yra draudžiama šiuo metu didinti prekių ir paslaugų kainas, jei tam nėra objektyvių priežasčių.
Žinodami oficialiai patvirtintą kursą, kuriuo bus konvertuojamos visos kainos, nesunkiai pamatėme, kad Vilniaus miesto viešojo transporto bilietų (parduodamų vairuotojo) kainos eurais nebus pačios patogiausios nei keleiviams, nei vairuotojams.
Kodėl kainos eurais tokios nepatogios keleiviams ir vairuotojams?
Dėmesio: šis skyrelis paliktas archyviniais sumetimais – situacija iki euro įvedimo pasikeitė, apie tai skaitykite tolimesniuose straipsnio skyriuose.
Šioje situacijoje negalima kaltinti įmonės „Susisiekimo paslaugos“, nes ši tik paskelbė naujas kainas eurais. Viešojo transporto bilietų kainas nustato Vilniaus miesto savivaldybė. Paskutinis Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdis šią vasarą įvyko liepos 23 dieną. Tą pačią dieną buvo oficialiai paskelbta ir apie tai, kad Lietuva priimama į euro zoną – nors tai buvo aišku jau pavasarį. Kodėl savivaldybės tarybai nebuvo laiku pateiktas klausimas dėl naujųjų kainų eurais patvirtinimo? – į šį klausimą turbūt gali atsakyti tik Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Miesto transporto skyriaus specialistai.
Kadangi naujos kainos eurais nebuvo svarstomos ir patvirtintos, tad ir teko įmonei „Susisiekimo paslaugos“ (nors ir vėliau, nei reikalauja įstatymas) paskelbti tiesiog aritmetiškai perskaičiuotas kainas eurais. Ir ne tik paskelbti apie tai interneto svetainėje, kur toks paskelbimas nieko papildomai nekainuoja. Teko taip pat pagaminti ir iškabinti tokią informaciją visose viešojo transporto priemonėse ant elektroninio bilieto komposterių ir transporto priemonių kabinų – pamėginkime įsivaizduoti, kiek tai kainavo? O jei savivaldybė vienkartinių bilietų kainas eurais visgi pakeis ir sumažins pilno ir su 50 nuolaida bilietų kainas iki patogesnių, 1,00 ir 0,50 euro? – teks vėl iš naujo gaminti ir platinti pakoreguotą informaciją.
Tiesa, tai bent jau kol kas negresia. Nors įmonė „Susisiekimo paslaugos“ facebook puslapyje rugpjūčio 26 dieną teigė, kad kainų klausimas bus svarstomas artimiausiame Tarybos posėdyje, nepanašu, kad tai būtų teisybė.
2014 m. rugsėjo 5 d., penktadienį, Vilniaus m. savivaldybės svetainėje pasirodė informacija, kad Vilniaus miesto tarybos posėdis Nr. 59 vyks rugsėjo 10 d. Tačiau kur yra klausimas dėl bilietų kainų nuo 2014 m. sausio 1 d. svarstymo? Tarp planuojamų svarstyti 46 klausimų apie tai nekalbama nė žodžio, situacija nėra pasikeitusi ir posėdžio išvakarėse, 2014 m. rugsėjo 9 d. Galima spėti, kad bent jau šiame posėdyje kainos nebus pakoreguotos.
O tuo metu Kaune…
Nepatingėkime pažiūrėti, o kokia gi situacija kaimyniniame Kaune.
Ir Kaune bilietų kainos buvo pakeistos tiesiog aritmetiškai jas suapvalinus. Visgi kitaip nei Vilniuje, Kaune ir dabartinės kainos litais, ir būsimosios eurais, yra daug patogesnės.
Situacija, ruošiantis euro įvedimui, palaipsniui pasikeitė
Papildymas (2014-09-19). Panašu, kad antrajame po vasaros atostogų Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje (Nr. 60) sulauksime šiokių tokių pokyčių, susijusių su viešojo transporto bilietų kainodara.
Savivaldybės svetainėje pasirodė informacija apie klausimus, kurie bus svarstomi 2014 m. rugsėjo 24 d. įvyksiančio posėdžio metu. 17-tasis posėdžio klausimas „Dėl vietinio (miesto) susisiekimo autobusų ir troleibusų bilietų kainų nustatymo“ padalintas į dvi dalis:
Pirmoji dalis – tarybai pateikiamas aiškinamasis raštas dėl planuojamų kainų, pirmiausia – dėl elektroninių paslaugų kortelių kainos padidinimo (dabartinė kaina 4 Lt, numatoma nauja kaina – 5,18 Lt, o nuo 2015 m. sausio 1 d. – 1,50 Eur). Toks pabranginimas aiškinamas tuo, kad „šiuo metu galiojanti Vilniečio kortelės kaina (4 Lt) nepadengia kortelės gamybos sąnaudų (4,48 Lt)“.
Lentelėje pateikiami įdomūs skaičiai – kitąmet planuojama parduoti nežymiai mažesnį nei šiemet kortelių skaičių – įdomu, kodėl visgi planuojama parduoti tiek daug kortelių – juk svečiui, atvykusiam vienai dienai, jos pirkti dauguma atveju vis tiek neapsimokės, o vilniečiai, kurie dažniau ar rečiau naudojasi viešuoju transportu, jau turi jas įsigiję. Galima spėti, kad toks didelis planuojamas parduoti kortelių skaičius pateikiamas todėl, kad mažesnio skaičiaus atveju ir tikėtinas pelnas atrodytų labai nedidelis. O kaipgi be pelno? Vilniuje vis bandoma pamiršti, kad viešasis transportas yra pirmiausia socialinė paslauga…
Antroji dalis – sprendimas, kuriame nurodomos naujos visų tipų elektroninių bilietų, jų kortelių, taip pat bilietų, įsigijamų iš vairuotojo (konduktoriaus) kainos, galiosiančios nuo 2015 m. sausio 1 dienos. Kaip ir buvo siūloma viešojoje erdvėje ir šiame įraše, nuo 2015 m. sausio 1 dienos bilieto, įsigijamo iš vairuotojo, pilna kaina siūloma 1 Eur, su 50% nuolaida 0,5 Eur, o su 80% nuolaida – 0,2 Eur. Įdomu šioje situacijoje tai, kokia pirmąsias 15 dienų bus bilietų kaina atsiskaitant litais – ar dabartinė, ar paskaičiuota remiantis oficialiu Lietuvos banko patvirtintu kursu? Apie tai nutarimo projekte nekalbama.
Kitas šio įrašo atnaujinimas planuojamas po Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdžio trečiadienį, rugsėjo 24 dieną.
Papildymas (2014-09-24). Nuo 2015 m. sausio 1-osios bilietų kainos eurais, perkant juos iš vairuotojo, bus patogesnės, taip pat, remiantis nežinia kodėl padidėjusia „Vilniečio kortelės“ gamybos savikaina, didinama jos kaina. Kaip ir buvo galima spėti, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje pasiūlymai dėl kainų pakoregavimų buvo patvirtinti. Posėdžio vaizdo įrašą galite pažiūrėti savivaldybės svetainėje (žiūrėti nuo 59:42 iki 63:02), kaip galite matyti, klausimas „praslydo“ labai greit. Taigi, įmonei „Susisiekimo paslaugos“ teks vėl leisti pinigus iš kiauros kišenės informacinių plakatų (kurie priklijuoti prie vairuotojų kabinų) gamybai…
Papildymas (2014-12-23). Ant vairuotojų kabinų atsirado nauji informaciniai užrašai, informuojantys keleivius apie tai, kaip bus duodama grąža dviejų valiutų galiojimo laikotarpiu, taip pat – nuo 2015 m. sausio 1 d. galiojančios naujos vienkartinių bilietų kainos litais ir eurais (pastarieji klaidina keleivius, kadangi nėra informuojama apie tai, kad ši informacija ir kainos galioja nuo 2015-01-01):
Įmonė „Susisiekimo paslaugos“ praneša, kad „visi Vilniečio kortelėje turimi viešojo transporto bilietai galios ir įvedus eurą. Elektroninių bilietų ir e. pinigų likutis Vilniečio kortelėse nuo sausio 1 dienos į eurus bus konvertuojamas pirmą kartą kortele palietus komposterį, ir tai užtruks vos kelias sekundes“. Viešojoje erdvėje buvo pranešta, kad šios procedūros metu Vilniečio kortelę prie komposterio reikės priglaudus palaikyti ilgiau nei įprasta.
Taip pat informuojama, kad „popieriniai viešojo transporto bilietai, kurių nominalioji vertė nurodyta litais, įsigyti dar šiemet bus naudojami atsiskaitymams dar dvejus metus – iki 2017-01-01“. Žinoma, iki to laiko važiavimo viešuoju transportu kainos gali būti peržiūrėtos – tačiau apie tai kol kas nekalbėkime.
Prašome viešojo transporto keleivių būti supratingais ir perkant vienkartinius talonus iš vairuotojų bent jau dviejų valiutų galiojimo laikotarpiu ( 2015 m. sausio 1 – 15 dienomis) paruošti reikiamą sumą iš anksto – taip sutaupysime visų mūsų laiką.
Taip pat primename, kad iki 2014 m. gruodžio 31 d. „Vilniečio kortelės“ kaina yra 4 Lt (kas atitinka 1,16 €). Nuo 2015 m. sausio 1 d. jos kaina bus 5,18 Lt (1,50 €).