Vilniuje – netikėtas troleibusų atgimimasНеожиданное возрождение троллейбусов в ВильнюсeUnexpected revival of trolleybuses in Vilnius

Deja, šis straipsnis tebuvo balandžio 1-osios pokštas. Visgi mes, jo autoriai, tikimės, kad ši mūsų fantazija Jums, skaitytojai, leido ir patiems pagalvoti – o kas būtų, jei tai, kas rašoma, visgi išsipildytų? Apie šio straipsnio  (ir pasirodžiusio portale DELFI „Vilniuje liks tik troleibusai“) ruošimą nebuvo skelbiama, todėl jiems pasirodžius buvo sulaukta apsidžiaugusių perskaitytu straipsniu UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų skambučių… Gaila, kad teko pasakyti, jog tai – tik fantazija, tačiau norisi tikėtis, kad turėsime kitokią valdžią, kitokį požiūrį, ir tai, kas dabar atrodo fantazija – bus realybė.

Tačiau ne viskas šiame straipsnyje išgalvota; apie tai, kas jame yra tiesa, o kas ne, galite perskaityti įraše „Apie netikėtą troleibusų atgimimą Vilniuje“.


Vilniaus miesto viešojo transporto reforma pajudėjo gan netikėta linkme. Pernai pradėjusi Vilniaus miesto viešojo transporto pertvarkymus, miesto valdžia neslėpė, kad jos tikslas yra artimiausiais metais iš miesto gatvių pašalinti troleibusus, vietoj jų mieste paleidžiant dujinius (o tolimoje ateityje – elektrinius) autobusus, taip pat vieną ar dvi tramvajaus linijas. Miesto valdžia atšaukė paskelbtą naujų troleibusų pirkimo konkursą, vietoj jų šių metų pradžioje atvyko nauji autobusai iš Lenkijos. Vilniaus savivaldybės atstovai taip pat nuolat primena, kad artimiausiu metu bus skelbiamas konkursas dėl dalies miesto viešojo transporto maršrutų perdavimo privačiam vežėjui. Tad atrodė, jog lyg ir viskas vyksta pagal numatytą planą…

Netikėti posėdžio sprendimai

Amber vilnis 12ac, 21 maršrutas (1720) - 2013-10-14. Ačiū Martynui už nuotrauką!

Troleibusas Amber vilnis 12ac, kuris buvo surinktas Vilniuje

Visgi vakar, kovo 31 dieną, Vilniaus miesto savivaldybės Ilgalaikės plėtros ir planavimo posėdyje buvo nuspręsta pakeisti miesto viešojo transporto ilgalaikę strategiją. Pernai Vilniaus miesto savivaldybės administracija gavo rimtą signalą iš Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerijos, kad miesto savivaldybė vargu ar gali tikėtis gauti paramą (kuri sudarytų liūto dalį iš visos skiriamos Lietuvai paramos) savo tramvajaus linijos projektui. Pagaliau buvo atlikti skaičiavimai, kokia būtų tramvajaus 1 km savikaina, kokią sumą tektų padengti savivaldybei nedidinant kelionės kainų, taip pat kaip tai įtakotų visą miesto transporto infrastruktūrą. Remiantis nepriklausomų mokslininkų paskaičiavimais, taip pat užsienio miestų patirtimi, nustatyta, kad tramvajaus sistema būtų per didelė finansinė našta miestui ir ne tik kad neišspręstų transporto problemų, bet jas dar ir paaštrintų.

Извините, данная новость пока непереведена на русский язык. Вы можете попробовать Google Translate, чтобы получить (не очень точный) перевод.

Deja, šis straipsnis tebuvo balandžio 1-osios pokštas. Visgi mes, jo autoriai, tikimės, kad ši mūsų fantazija Jums, skaitytojai, leido ir patiems pagalvoti – o kas būtų, jei tai, kas rašoma, visgi išsipildytų? Apie šio straipsnio  (ir pasirodžiusio portale DELFI „Vilniuje liks tik troleibusai“) ruošimą nebuvo skelbiama, todėl jiems pasirodžius buvo sulaukta apsidžiaugusių perskaitytu straipsniu UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų skambučių… Gaila, kad teko pasakyti, jog tai – tik fantazija, tačiau norisi tikėtis, kad turėsime kitokią valdžią, kitokį požiūrį, ir tai, kas dabar atrodo fantazija – bus realybė.

Tačiau ne viskas šiame straipsnyje išgalvota; apie tai, kas jame yra tiesa, o kas ne, galite perskaityti įraše „Apie netikėtą troleibusų atgimimą Vilniuje“.


Vilniaus miesto viešojo transporto reforma pajudėjo gan netikėta linkme. Pernai pradėjusi Vilniaus miesto viešojo transporto pertvarkymus, miesto valdžia neslėpė, kad jos tikslas yra artimiausiais metais iš miesto gatvių pašalinti troleibusus, vietoj jų mieste paleidžiant dujinius (o tolimoje ateityje – elektrinius) autobusus, taip pat vieną ar dvi tramvajaus linijas. Miesto valdžia atšaukė paskelbtą naujų troleibusų pirkimo konkursą, vietoj jų šių metų pradžioje atvyko nauji autobusai iš Lenkijos. Vilniaus savivaldybės atstovai taip pat nuolat primena, kad artimiausiu metu bus skelbiamas konkursas dėl dalies miesto viešojo transporto maršrutų perdavimo privačiam vežėjui. Tad atrodė, jog lyg ir viskas vyksta pagal numatytą planą…

Netikėti posėdžio sprendimai

Amber vilnis 12ac, 21 maršrutas (1720) - 2013-10-14. Ačiū Martynui už nuotrauką!

Troleibusas Amber vilnis 12ac, kuris buvo surinktas Vilniuje

Visgi vakar, kovo 31 dieną, Vilniaus miesto savivaldybės Ilgalaikės plėtros ir planavimo posėdyje buvo nuspręsta pakeisti miesto viešojo transporto ilgalaikę strategiją. Pernai Vilniaus miesto savivaldybės administracija gavo rimtą signalą iš Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerijos, kad miesto savivaldybė vargu ar gali tikėtis gauti paramą (kuri sudarytų liūto dalį iš visos skiriamos Lietuvai paramos) savo tramvajaus linijos projektui. Pagaliau buvo atlikti skaičiavimai, kokia būtų tramvajaus 1 km savikaina, kokią sumą tektų padengti savivaldybei nedidinant kelionės kainų, taip pat kaip tai įtakotų visą miesto transporto infrastruktūrą. Remiantis nepriklausomų mokslininkų paskaičiavimais, taip pat užsienio miestų patirtimi, nustatyta, kad tramvajaus sistema būtų per didelė finansinė našta miestui ir ne tik kad neišspręstų transporto problemų, bet jas dar ir paaštrintų.

Sorry this article is not available in English yet. You can try Google Translate to get (not very precise) translation.

Deja, šis straipsnis tebuvo balandžio 1-osios pokštas. Visgi mes, jo autoriai, tikimės, kad ši mūsų fantazija Jums, skaitytojai, leido ir patiems pagalvoti – o kas būtų, jei tai, kas rašoma, visgi išsipildytų? Apie šio straipsnio  (ir pasirodžiusio portale DELFI „Vilniuje liks tik troleibusai“) ruošimą nebuvo skelbiama, todėl jiems pasirodžius buvo sulaukta apsidžiaugusių perskaitytu straipsniu UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų skambučių… Gaila, kad teko pasakyti, jog tai – tik fantazija, tačiau norisi tikėtis, kad turėsime kitokią valdžią, kitokį požiūrį, ir tai, kas dabar atrodo fantazija – bus realybė.

Tačiau ne viskas šiame straipsnyje išgalvota; apie tai, kas jame yra tiesa, o kas ne, galite perskaityti įraše „Apie netikėtą troleibusų atgimimą Vilniuje“.


Vilniaus miesto viešojo transporto reforma pajudėjo gan netikėta linkme. Pernai pradėjusi Vilniaus miesto viešojo transporto pertvarkymus, miesto valdžia neslėpė, kad jos tikslas yra artimiausiais metais iš miesto gatvių pašalinti troleibusus, vietoj jų mieste paleidžiant dujinius (o tolimoje ateityje – elektrinius) autobusus, taip pat vieną ar dvi tramvajaus linijas. Miesto valdžia atšaukė paskelbtą naujų troleibusų pirkimo konkursą, vietoj jų šių metų pradžioje atvyko nauji autobusai iš Lenkijos. Vilniaus savivaldybės atstovai taip pat nuolat primena, kad artimiausiu metu bus skelbiamas konkursas dėl dalies miesto viešojo transporto maršrutų perdavimo privačiam vežėjui. Tad atrodė, jog lyg ir viskas vyksta pagal numatytą planą…

Netikėti posėdžio sprendimai

Amber vilnis 12ac, 21 maršrutas (1720) - 2013-10-14. Ačiū Martynui už nuotrauką!

Troleibusas Amber vilnis 12ac, kuris buvo surinktas Vilniuje

Visgi vakar, kovo 31 dieną, Vilniaus miesto savivaldybės Ilgalaikės plėtros ir planavimo posėdyje buvo nuspręsta pakeisti miesto viešojo transporto ilgalaikę strategiją. Pernai Vilniaus miesto savivaldybės administracija gavo rimtą signalą iš Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerijos, kad miesto savivaldybė vargu ar gali tikėtis gauti paramą (kuri sudarytų liūto dalį iš visos skiriamos Lietuvai paramos) savo tramvajaus linijos projektui. Pagaliau buvo atlikti skaičiavimai, kokia būtų tramvajaus 1 km savikaina, kokią sumą tektų padengti savivaldybei nedidinant kelionės kainų, taip pat kaip tai įtakotų visą miesto transporto infrastruktūrą. Remiantis nepriklausomų mokslininkų paskaičiavimais, taip pat užsienio miestų patirtimi, nustatyta, kad tramvajaus sistema būtų per didelė finansinė našta miestui ir ne tik kad neišspręstų transporto problemų, bet jas dar ir paaštrintų.

Rizika netekti paramos

Tuo tarpu kitas variantas – mieste palikti vien dyzelinu ar dujomis varomus autobusus ženkliai padidintų taršą bei išlaidas kuro brangimo atveju. Vilniaus miesto savivaldybė taip pat gavo perspėjimą iš Europos Komisijos Generalinio Direktorato Mobilumui ir Transportui, kad perėjimas prie autobusų neatitinka Europos Sąjungos politikos, kuria siekiama vystyti elektrinį transportą, o ne naudojantį vidaus degimo variklius, ir kad vykdantis tokią politiką miestas rizikuoja ateityje netekti galimybės naudotis įvairių Europos Sąjungos fondų parama. Artimiausiu metu Lietuvos Respublikos Finansų ministerijoje kaip tik bus skirstoma naujo finansinio 2014-2020 m. laikotarpio parama, todėl Vilniaus miesto savivaldybė, nenorėdama paramos netekti išvis, turi prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų. Priminti ir Tarptautinės viešojo transporto asociacijos daugkartiniai kreipimaisi į Vilniaus miesto merą su raginimu ne naikinti, o atnaujinti troleibusų sistemą bei siūlymai padėti gauti ES struktūrinių fondų paramą – planuojama kreiptis į asociacijos vadovybę ir suderinti Vilniaus bei asociacijos vadovybės susitikimo datą šiems klausimams aptarti.

Troleibusai – pigiau

Tam tikros suinteresuotos pusės bei kai kurie galimai jų įtakoti valdininkai, siekdami tramvajaus projekto įgyvendinimo, bandė įrodyti troleibusų brangumą. Troleibuso 1 km savikaina labai priklauso nuo to, kiek troleibusų važinėja; kuo troleibusų daugiau – tuo 1 km yra pigesnis. Ir atvirkščiai: kuo mažiau troleibusų maršrutuose – tuo 1 km kaina jiems yra didesnė. Autobusų 1 km savikaina labai nedaug priklauso nuo to, kiek jų važinėja mieste – tačiau kuo daugiau jie suvartoja kuro, tepalų, tuo daugiau pelno gauna įmonė, su kuria sudaromos kuro tiekimo sutartys. Taigi daugybė troleibusų buvo pakeisti vos judančiais senais ar apyseniais nuomotais autobusais tam, kad tyčia ir dirbtinai padidinti troleibusų 1 km savikainą ir tuomet imta nuolat žiniasklaidoje kalbėti, kokie troleibusai brangūs, teisinant savo sprendimus. Vėliau visgi paaiškėjo, kad tokios priemonės miestui kainavo papildomas išlaidas. Tos išlaidos – tai išleisti pinigai senų dūminančių dyzelinių autobusų prikėlimui, įvairių markių ir kokybės autobusų nuoma iš įvairių įmonių (vilniečiai tuos autobusus vadino „privatininkais”). Bet sveikas protas nugalėjo ir buvo pripažinta, kad didinant troleibusų kiekį jų 1 km sąnaudos bus mažesnės.

Išklausius specialistų pranešimus, priimtas sprendimas atsisakyti tramvajaus linijų atsiradimo Vilniuje, atnaujinant ir tobulinant esamas autobusų ir troleibusų sistemas. Beje, jau dabar yra renkamos naujos norinčiųjų būti troleibusų vairuotojais grupės.

Kur dar važiuos troleibusai?

Naujų linijų žemėlapis

Žvalgų, Ateities g., Kalvarijų g. dalis ir Šiaurinė gatvės – naujuose troleibusų maršrutuose

Posėdžio metu buvo atkreiptas dėmesys, kad Vilniaus miesto savivaldybės teritorijos bendrajame plane iki 2015 metų, patvirtintame Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2007 m. vasario 14 d. sprendimu Nr. 1-1519, rašoma, kad „svarbiausi miesto vidaus susisiekimo objektai yra:

* troleibusų kontaktinio tinklo formavimo užbaigimas šiaurinėje miesto dalyje. Tinklo plėtra numatoma Šiaurine ir Žvalgų gatvėmis nuo Justiniškių iki Žirmūnų bei Laisvės prospektu ir Ateities gatve iki Fabijoniškių galinio žiedo, kuriame numatomas visuomeninio transporto šiaurinis terminalas (kartu su priemiestine autobusų stotimi);

* šiuolaikinės eismo reguliavimo ir valdymo sistemos įdiegimas ir pagrindinių sankryžų geometrinių parametrų pagerinimas“.

Prieš kelerius metus atliekant Ateities, Kalvarijų gatvių rekonstrukcijos darbus buvo kryptingai laikomasi patvirtinto Bendrojo plano – buvo pastatytos troleibusų kontaktiniam tinklui reikalingos atramos (stulpai). Tokiu būdu pirmiausia, laikantis patvirtinto Bendrojo plano sprendinių, bus sujungtos troleibusų kursavimo zonos Ateities (3 km), Kalvarijų (5 km), Žvalgų (1 km) gatvėmis (kurios šiuo metu yra atskirtos). Nutiesus visas plane numatomas linijas, ketinama ištirti keleivių srautus ir apsvarstyti troleibusų linijos tiesimo į Pilaitę galimybę.

Dabartinė situacija nedžiugina

Škoda 14Tr, 1504

Be jokios abejonės, dabartinė troleibusų parko būklė yra liūdna – vos 47 troleibusai yra 10 metų amžiaus ar naujesni, tad plėtra vargu ar gali būti įmanoma su dabartinėmis transporto priemonėmis. Net ir 2004 – 2006 metais įsigyti troleibusai „Solaris“ jau yra nuvažiavę šimtus tūkstančių kilometrų ir nevienam jų būtinas kapitalinis remontas. Mieste tėra vos 4 didesnės talpos (talpinantys iki 145 keleivių) troleibusai, deja vienas jų jau seniai keleivių neveža.

Situaciją apsunkina ne tik tai, kad skolose skendinti Vilniaus miesto savivaldybė neperveda priklausančių lėšų už keleivių su lengvatomis vežimą bei kompensacijų už nuostolingus maršrutus. Išlaidas didina ir remontui reikalingų detalių pirkimas per tarpininkus, todėl buvo duotas nurodymas sudaryti tiesioginio detalių tiekimo sutartis tiesiogiai su gamintojais, kas leis sutaupyti daug lėšų.

Naujų troleibusų pirkimas

Iveco Crealis Neo troleibusai Bolonijos miestui (Italija). Nuotr. - Jiří Šplíchal, plzensketrolejbusy.cz

Iveco Crealis Neo troleibusai Bolonijos miestui (Italija). Nuotr. – Jiří Šplíchal, plzensketrolejbusy.cz

Vilniaus miesto savivaldybė planuoja dar šią vasarą, atlikus detalius paskaičiavimus, skelbti viešus tarptautinius konkursus įvairių modifikacijų naujų troleibusų įsigijimui. Apsispręsti padėjo ir posėdyje pateikti pavyzdžiai iš kitų miestų: pvz. Slovakijos sostinė Bratislava užsakė 80 vnt. įvairios modifikacijos troleibusų, kurių kaina po derybų sumažėjo nuo 46,772 mln. iki 41,620 mln. eurų, tačiau virš 39,5 mln. eurų jų pirkimui gavus iš ES fondų miestui tereikės sumokėti vos 2 mln. eurų už 80 troleibusų (tai yra mažiau nei 90 tūkst. Lt už vieną troleibusą).

Posėdžio metu buvo atkreiptas dėmesys, kad konkurso metu perkant didesnį kiekį troleibusų, bus galima pasinaudoti kitų miestų patirtimi ir derėtis dėl patrauklesnių kainų, tuo pačiu nebloginant užsakomų transporto priemonių kokybės.

Vilniečiai galės važinėti patogiai ir saugiai

“Mes įsiklausėme į keleivių skundus dėl nežmoniško karščio naujai nupirktuose autobusuose vasarą. Gamintojai teigia, kad praktiškai visi užsakovai perka transporto priemones su kondicionieriais, todėl ir orlaidės juose yra tik simbolinės. Mes visgi buvome priversti taupyti, ir dabar tai atsisuka prieš mus, keleiviai yra nepatenkinti tokiomis kelionėmis, ypač perpildytuose autobusuose karštomis vasaros dienomis. Todėl nauji troleibusai turės visą komforto įrangą, tačiau tikimės, kad tai nepadidins jų kainos, kadangi bus užsakomas didesnis kiekis”,– kalbėjo Vilniaus savivaldybės Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistas Juozas Bagdonauskas.

Planuojama, kad troleibusuose bus pilnai atskirta nuo salono vairuotojo kabina (todėl net ir šaltą žiemos dieną keleiviai bus įleidžiami pro priekines duris). Bus įrengta vieta neįgaliojo vežimėliui ar vežimėliui su vaiku (didesniuose troleibusuose planuojama po dvi tokias vietas), veiks nemokamas bevielis internetas, o salonas dėl keleivių saugumo bus stebimas vaizdo kameromis. “Mes siekiame suteikti patogią keleiviams paslaugą; po bevielio interneto paslaugos bandymų 19-tojo maršruto troleibusuose mes sulaukėme tik teigiamų atsiliepimų, todėl tikimės, kad tai net tik padės išsaugoti esamus, bet ir padės pritraukti naujus keleivius”,- sakė UAB “Vilniaus viešasis transportas” atstovas Gintaras Strolinis.

Karštesnės diskusijos vyko dėl sprendimo palaipsniui įdiegti stebėjimo kameras į visas viešojo transporto priemones. Visgi posėdyje dalyvavę privatumo gynėjai iš Valstybinės duomenų inspekcijos buvo užtikrinti, kad vaizdo įrašai bus tvarkomi griežtai pagal įstatymus, o peržiūrimi ir naudojami tik kilus probleminėms situacijoms (ieškant kišenvagių, kilus konfliktams dėl bilietų žymėjimo ir kt.). Miesto ūkio ir transporto skyriaus atstovas Zygmunt Volodko išreiškė viltį, kad stebėjimo sistemų dėka galbūt pagaliau ir Vilniuje bus sugauti bent keli grafičių mėgėjai, kurių savivaldybė jau daugybę metų negali niekaip pričiupti.

Siekiama modernizuoti troleibusų kontaktinį tinklą, todėl troleibusai net ir posūkiuose greitį sumažins tik minimaliai. Numatoma, kad kai kuriose atkarpose troleibusams bus užtikrintas 60 km/h greitis, o ten, kur greitis privalo būti mažesnis, tai padės užtikrinti specialios įdiegtos priemonės kontaktiniame tinkle. Tikimasi įsigyti troleibusus su pilnai automatine sroves imtuvų (liaudyje vadinamų „ūsais“) sistema, kurios dėka vairuotojui ar vairuotojai tereikės paspausti mygtuką tam, kad „ūsus“ nukelti žemyn ar pakelti iki kontaktinio tinklo.

Siekiant išvengti eismo sutrikimo įvairių avarijų atveju, kai troleibusams dėl uždaryto eismo teks važiuoti gretutinėmis gatvėmis, naujieji troleibusai arba turės akumuliatorius, arba rezervinius dyzelinius variklius. Kadangi troleibusų eksploatavimo garantinis laikas yra ilgesnis nei autobusų (gamintojai užtikrina bent 25 metų eksploatacinį laiką), manoma, kad bus perkami troleibusai su akumuliatoriais, kad juos būtų galima eksploatuoti ir po 2030 metų, kai pagal ES reikalavimus, miestų centruose CO2 negalės būti išmetamas.

Dar daugiau „lietuviškų“ troleibusų?

Vilniuje jau 2 metus važinėja du troleibusų parke surinkti troleibusai „Amber“, žinoma, jų vadinimas lietuviškais – sąlyginis, kadangi visos detalės pagamintos įvairių užsienio šalių įmonėse, ir jei tebuvo suprojektuoti, sukomplektuoti ir sertifikuoti Vilniuje. Miesto valdžia dar negali atsakyti, ar troleibusus pirks iš užsienio gamintojų, ar jie bus surinkinėjami čia pat Vilniuje.

„Kaip ir užsienio gamintojai, taip ir mūsų specialistų suburta komanda galės dalyvauti konkurse ir teikti savo pasiūlymus. Mes atsižvelgsime ne tik į kainą, tačiau taip pat ir į funkcionalumą, garantinio aptarnavimo užtikrinimą ir kitus svarbius aspektus“,– teigė savivaldybės Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistas Juozas Bagdonauskas. Ar nauji Vilniuje surinkti troleibusai būtų tokie pat kaip ir pirmieji surinkti? UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vyr. inžinierius Gintaras Strolinis atsakė, kad nors lygiai tokius pat troleibusus siūlyti būtų paprasčiausia (kadangi toks modelis jau yra sertifikuotas), atsižvelgiant į besikeičiančius poreikius bei tobulėjančias technologijas įmonė gali pasiūlyti ir sukomplektuoti įvairių modifikacijų (taip pat ir didelės talpos) transporto priemones.

Gatvėse – naujų troleibusų bandymai

Troleibusas Hess lighTram3, talpinantis 200 keleivių (Gamintojo nuotr.)

Troleibusas Hess lighTram3, talpinantis 200 keleivių (Gamintojo nuotr.)

Tikimasi, kad jau gegužės mėnesį į miestą bandymams atkeliaus keli konkurse dalyvausiančių gamintojų troleibusai. “Gamintojas iš Ukrainos “Bogdan” jau buvo atvežęs į miestą savo troleibusą, juo buvo itin patenkinti ir vairuotojai, ir remonto cecho specialistai, ir keleiviai. Tad šį kartą gamintojas planuoja ne tik vėl atvežti savo standartinės talpos troleibusą, tačiau ir 18m ilgio variantą, kuris galėtų kursuoti didesnių srautų maršrutuose”,– kalbėjo UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vyr. inžinierius Gintaras Strolinis. Susidomėjimą konkursu jau pareiškė dabartinis troleibusų gamybos lyderis Škoda Electric. Bandymams yra paruoštas ir įmonės „Lbus“ troleibusas, šiuo metu jau esantis įmonės patalpose. Ši įmonė neseniai keliems Lietuvos miestams buvo suteikusi galimybę išbandyti ir savo elektrinį autobusą. troleibusas.lt žiniomis, galimybę dalyvauti konkurse svarsto ir įmonė “Hess”, gaminanti net 24m ilgio troleibusus.

Manoma, kad Vilniuje artimiausiais metais atsiras apie 20-30 ilgų ir apie 100 -120 standartinio ilgio naujų troleibusų. Pasinaudojus Europos Sąjungos fondų parama, jie miestui kainuos apie 3 mln. eurų. Po šių pokyčių bus galima racionaliau suplanuoti viešojo transporto grafikus, panaikinti bereikalingą dubliavimą ir važiavimą kolonomis, užtikrinti ne retesnį nei 15-20 minučių kursavimo dažnumą daugumoje maršrutų net ir savaitgaliais. Taip pat tikimasi, kad artimiausiu metu Vilniuje pagaliau atsiras nuolatiniai naktiniai viešojo transporto maršrutai.

Miestas tobulės

Vilniaus miesto savivaldybės specialistai taip pat atkreipė dėmesį, kad viešojo transporto priemones gan stipriai gadina nuolat prastėjanti gatvių būklė (duobės, įgriuvę lietaus ar ryšių šuliniai). Ypač prasta situacijoje pirmosiose gatvių juostose, kuriomis dažniausiai ir važiuoja autobusai bei troleibusai. Vairuotojai yra arba priversti manevruoti (dėl ko keleiviai skundžiasi vežami kaip bulvių maišai), arba važiuoti itin lėtai. Todėl miesto savivaldybė, jau planuojanti šių metų gatvių remonto darbus, skirs ypatingą dėmesį ir prioritetą toms gatvėms, kuriomis vyksta intensyvus viešojo transporto eismas.

Tai dar ne visos planuojamos naujovės Vilniuje. Miestas ir toliau sieks įrodyti esąs patrauklus ir išmanus. Planuojama ne tik sukurti galimybę miesto viešajam transportui išvengti kai kurių šviesoforų apskritai, įrengiant atskiras įvažas troleibusams ir autobusams. Kaip ir buvo nurodyta Bendrajame plane, bus įdiegta šiuolaikinė eismo reguliavimo ir valdymo sistema, kuri bus sureguliuota ir valdoma taip, kad viešajam transportui teiktų prioritetą. Mieste atnaujinant šviesoforų sistemą, dėl „lėšų taupymo“ jos buvo atsisakyta, taip paliekant tik palankius individualiam transportui valdymo ciklus. Visgi, atsižvelgiant į tai, kokius miesto gyventojų skaičius perveža viešasis transportas ir siekiant jį daryti vis labiau patrauklesnį, nuspręsta siekti kuo greitesnio šios sistemos įdiegimo.

Šiandien – naujovių pristatymas

Amber su herbu

Troleibusai Amber vilnis 12ac vakar jau buvo papuošti miesto simbolika.

Naujoji viešojo transporto politika bus pristatyta jau šiandien 14 val. vyksiančios spaudos konferencijos metu. Prie Vilniaus miesto savivaldybės, kurioje vyks konferencija, atvyks Vilniaus miesto herbu papuošti troleibusai “Amber” (planuojama artimiausiu metu herbais papuošti visus UAB “Vilniaus viešasis transportas” autobusus ir troleibusus), vėliau planuojamas naujoves pristatys Susisiekimo ministerijos, miesto savivaldybės ir įmonės “Vilniaus viešasis transportas” vadovai.

Rizika netekti paramos

Tuo tarpu kitas variantas – mieste palikti vien dyzelinu ar dujomis varomus autobusus ženkliai padidintų taršą bei išlaidas kuro brangimo atveju. Vilniaus miesto savivaldybė taip pat gavo perspėjimą iš Europos Komisijos Generalinio Direktorato Mobilumui ir Transportui, kad perėjimas prie autobusų neatitinka Europos Sąjungos politikos, kuria siekiama vystyti elektrinį transportą, o ne naudojantį vidaus degimo variklius, ir kad vykdantis tokią politiką miestas rizikuoja ateityje netekti galimybės naudotis įvairių Europos Sąjungos fondų parama. Artimiausiu metu Lietuvos Respublikos Finansų ministerijoje kaip tik bus skirstoma naujo finansinio 2014-2020 m. laikotarpio parama, todėl Vilniaus miesto savivaldybė, nenorėdama paramos netekti išvis, turi prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų. Priminti ir Tarptautinės viešojo transporto asociacijos daugkartiniai kreipimaisi į Vilniaus miesto merą su raginimu ne naikinti, o atnaujinti troleibusų sistemą bei siūlymai padėti gauti ES struktūrinių fondų paramą – planuojama kreiptis į asociacijos vadovybę ir suderinti Vilniaus bei asociacijos vadovybės susitikimo datą šiems klausimams aptarti.

Troleibusai – pigiau

Tam tikros suinteresuotos pusės bei kai kurie galimai jų įtakoti valdininkai, siekdami tramvajaus projekto įgyvendinimo, bandė įrodyti troleibusų brangumą. Troleibuso 1 km savikaina labai priklauso nuo to, kiek troleibusų važinėja; kuo troleibusų daugiau – tuo 1 km yra pigesnis. Ir atvirkščiai: kuo mažiau troleibusų maršrutuose – tuo 1 km kaina jiems yra didesnė. Autobusų 1 km savikaina labai nedaug priklauso nuo to, kiek jų važinėja mieste – tačiau kuo daugiau jie suvartoja kuro, tepalų, tuo daugiau pelno gauna įmonė, su kuria sudaromos kuro tiekimo sutartys. Taigi daugybė troleibusų buvo pakeisti vos judančiais senais ar apyseniais nuomotais autobusais tam, kad tyčia ir dirbtinai padidinti troleibusų 1 km savikainą ir tuomet imta nuolat žiniasklaidoje kalbėti, kokie troleibusai brangūs, teisinant savo sprendimus. Vėliau visgi paaiškėjo, kad tokios priemonės miestui kainavo papildomas išlaidas. Tos išlaidos – tai išleisti pinigai senų dūminančių dyzelinių autobusų prikėlimui, įvairių markių ir kokybės autobusų nuoma iš įvairių įmonių (vilniečiai tuos autobusus vadino „privatininkais”). Bet sveikas protas nugalėjo ir buvo pripažinta, kad didinant troleibusų kiekį jų 1 km sąnaudos bus mažesnės.

Išklausius specialistų pranešimus, priimtas sprendimas atsisakyti tramvajaus linijų atsiradimo Vilniuje, atnaujinant ir tobulinant esamas autobusų ir troleibusų sistemas. Beje, jau dabar yra renkamos naujos norinčiųjų būti troleibusų vairuotojais grupės.

Kur dar važiuos troleibusai?

Naujų linijų žemėlapis

Žvalgų, Ateities g., Kalvarijų g. dalis ir Šiaurinė gatvės – naujuose troleibusų maršrutuose

Posėdžio metu buvo atkreiptas dėmesys, kad Vilniaus miesto savivaldybės teritorijos bendrajame plane iki 2015 metų, patvirtintame Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2007 m. vasario 14 d. sprendimu Nr. 1-1519, rašoma, kad „svarbiausi miesto vidaus susisiekimo objektai yra:

* troleibusų kontaktinio tinklo formavimo užbaigimas šiaurinėje miesto dalyje. Tinklo plėtra numatoma Šiaurine ir Žvalgų gatvėmis nuo Justiniškių iki Žirmūnų bei Laisvės prospektu ir Ateities gatve iki Fabijoniškių galinio žiedo, kuriame numatomas visuomeninio transporto šiaurinis terminalas (kartu su priemiestine autobusų stotimi);

* šiuolaikinės eismo reguliavimo ir valdymo sistemos įdiegimas ir pagrindinių sankryžų geometrinių parametrų pagerinimas“.

Prieš kelerius metus atliekant Ateities, Kalvarijų gatvių rekonstrukcijos darbus buvo kryptingai laikomasi patvirtinto Bendrojo plano – buvo pastatytos troleibusų kontaktiniam tinklui reikalingos atramos (stulpai). Tokiu būdu pirmiausia, laikantis patvirtinto Bendrojo plano sprendinių, bus sujungtos troleibusų kursavimo zonos Ateities (3 km), Kalvarijų (5 km), Žvalgų (1 km) gatvėmis (kurios šiuo metu yra atskirtos). Nutiesus visas plane numatomas linijas, ketinama ištirti keleivių srautus ir apsvarstyti troleibusų linijos tiesimo į Pilaitę galimybę.

Dabartinė situacija nedžiugina

Škoda 14Tr, 1504

Be jokios abejonės, dabartinė troleibusų parko būklė yra liūdna – vos 47 troleibusai yra 10 metų amžiaus ar naujesni, tad plėtra vargu ar gali būti įmanoma su dabartinėmis transporto priemonėmis. Net ir 2004 – 2006 metais įsigyti troleibusai „Solaris“ jau yra nuvažiavę šimtus tūkstančių kilometrų ir nevienam jų būtinas kapitalinis remontas. Mieste tėra vos 4 didesnės talpos (talpinantys iki 145 keleivių) troleibusai, deja vienas jų jau seniai keleivių neveža.

Situaciją apsunkina ne tik tai, kad skolose skendinti Vilniaus miesto savivaldybė neperveda priklausančių lėšų už keleivių su lengvatomis vežimą bei kompensacijų už nuostolingus maršrutus. Išlaidas didina ir remontui reikalingų detalių pirkimas per tarpininkus, todėl buvo duotas nurodymas sudaryti tiesioginio detalių tiekimo sutartis tiesiogiai su gamintojais, kas leis sutaupyti daug lėšų.

Naujų troleibusų pirkimas

Iveco Crealis Neo troleibusai Bolonijos miestui (Italija). Nuotr. - Jiří Šplíchal, plzensketrolejbusy.cz

Iveco Crealis Neo troleibusai Bolonijos miestui (Italija). Nuotr. – Jiří Šplíchal, plzensketrolejbusy.cz

Vilniaus miesto savivaldybė planuoja dar šią vasarą, atlikus detalius paskaičiavimus, skelbti viešus tarptautinius konkursus įvairių modifikacijų naujų troleibusų įsigijimui. Apsispręsti padėjo ir posėdyje pateikti pavyzdžiai iš kitų miestų: pvz. Slovakijos sostinė Bratislava užsakė 80 vnt. įvairios modifikacijos troleibusų, kurių kaina po derybų sumažėjo nuo 46,772 mln. iki 41,620 mln. eurų, tačiau virš 39,5 mln. eurų jų pirkimui gavus iš ES fondų miestui tereikės sumokėti vos 2 mln. eurų už 80 troleibusų (tai yra mažiau nei 90 tūkst. Lt už vieną troleibusą).

Posėdžio metu buvo atkreiptas dėmesys, kad konkurso metu perkant didesnį kiekį troleibusų, bus galima pasinaudoti kitų miestų patirtimi ir derėtis dėl patrauklesnių kainų, tuo pačiu nebloginant užsakomų transporto priemonių kokybės.

Vilniečiai galės važinėti patogiai ir saugiai

“Mes įsiklausėme į keleivių skundus dėl nežmoniško karščio naujai nupirktuose autobusuose vasarą. Gamintojai teigia, kad praktiškai visi užsakovai perka transporto priemones su kondicionieriais, todėl ir orlaidės juose yra tik simbolinės. Mes visgi buvome priversti taupyti, ir dabar tai atsisuka prieš mus, keleiviai yra nepatenkinti tokiomis kelionėmis, ypač perpildytuose autobusuose karštomis vasaros dienomis. Todėl nauji troleibusai turės visą komforto įrangą, tačiau tikimės, kad tai nepadidins jų kainos, kadangi bus užsakomas didesnis kiekis”,– kalbėjo Vilniaus savivaldybės Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistas Juozas Bagdonauskas.

Planuojama, kad troleibusuose bus pilnai atskirta nuo salono vairuotojo kabina (todėl net ir šaltą žiemos dieną keleiviai bus įleidžiami pro priekines duris). Bus įrengta vieta neįgaliojo vežimėliui ar vežimėliui su vaiku (didesniuose troleibusuose planuojama po dvi tokias vietas), veiks nemokamas bevielis internetas, o salonas dėl keleivių saugumo bus stebimas vaizdo kameromis. “Mes siekiame suteikti patogią keleiviams paslaugą; po bevielio interneto paslaugos bandymų 19-tojo maršruto troleibusuose mes sulaukėme tik teigiamų atsiliepimų, todėl tikimės, kad tai net tik padės išsaugoti esamus, bet ir padės pritraukti naujus keleivius”,- sakė UAB “Vilniaus viešasis transportas” atstovas Gintaras Strolinis.

Karštesnės diskusijos vyko dėl sprendimo palaipsniui įdiegti stebėjimo kameras į visas viešojo transporto priemones. Visgi posėdyje dalyvavę privatumo gynėjai iš Valstybinės duomenų inspekcijos buvo užtikrinti, kad vaizdo įrašai bus tvarkomi griežtai pagal įstatymus, o peržiūrimi ir naudojami tik kilus probleminėms situacijoms (ieškant kišenvagių, kilus konfliktams dėl bilietų žymėjimo ir kt.). Miesto ūkio ir transporto skyriaus atstovas Zygmunt Volodko išreiškė viltį, kad stebėjimo sistemų dėka galbūt pagaliau ir Vilniuje bus sugauti bent keli grafičių mėgėjai, kurių savivaldybė jau daugybę metų negali niekaip pričiupti.

Siekiama modernizuoti troleibusų kontaktinį tinklą, todėl troleibusai net ir posūkiuose greitį sumažins tik minimaliai. Numatoma, kad kai kuriose atkarpose troleibusams bus užtikrintas 60 km/h greitis, o ten, kur greitis privalo būti mažesnis, tai padės užtikrinti specialios įdiegtos priemonės kontaktiniame tinkle. Tikimasi įsigyti troleibusus su pilnai automatine sroves imtuvų (liaudyje vadinamų „ūsais“) sistema, kurios dėka vairuotojui ar vairuotojai tereikės paspausti mygtuką tam, kad „ūsus“ nukelti žemyn ar pakelti iki kontaktinio tinklo.

Siekiant išvengti eismo sutrikimo įvairių avarijų atveju, kai troleibusams dėl uždaryto eismo teks važiuoti gretutinėmis gatvėmis, naujieji troleibusai arba turės akumuliatorius, arba rezervinius dyzelinius variklius. Kadangi troleibusų eksploatavimo garantinis laikas yra ilgesnis nei autobusų (gamintojai užtikrina bent 25 metų eksploatacinį laiką), manoma, kad bus perkami troleibusai su akumuliatoriais, kad juos būtų galima eksploatuoti ir po 2030 metų, kai pagal ES reikalavimus, miestų centruose CO2 negalės būti išmetamas.

Dar daugiau „lietuviškų“ troleibusų?

Vilniuje jau 2 metus važinėja du troleibusų parke surinkti troleibusai „Amber“, žinoma, jų vadinimas lietuviškais – sąlyginis, kadangi visos detalės pagamintos įvairių užsienio šalių įmonėse, ir jei tebuvo suprojektuoti, sukomplektuoti ir sertifikuoti Vilniuje. Miesto valdžia dar negali atsakyti, ar troleibusus pirks iš užsienio gamintojų, ar jie bus surinkinėjami čia pat Vilniuje.

„Kaip ir užsienio gamintojai, taip ir mūsų specialistų suburta komanda galės dalyvauti konkurse ir teikti savo pasiūlymus. Mes atsižvelgsime ne tik į kainą, tačiau taip pat ir į funkcionalumą, garantinio aptarnavimo užtikrinimą ir kitus svarbius aspektus“,– teigė savivaldybės Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistas Juozas Bagdonauskas. Ar nauji Vilniuje surinkti troleibusai būtų tokie pat kaip ir pirmieji surinkti? UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vyr. inžinierius Gintaras Strolinis atsakė, kad nors lygiai tokius pat troleibusus siūlyti būtų paprasčiausia (kadangi toks modelis jau yra sertifikuotas), atsižvelgiant į besikeičiančius poreikius bei tobulėjančias technologijas įmonė gali pasiūlyti ir sukomplektuoti įvairių modifikacijų (taip pat ir didelės talpos) transporto priemones.

Gatvėse – naujų troleibusų bandymai

Troleibusas Hess lighTram3, talpinantis 200 keleivių (Gamintojo nuotr.)

Troleibusas Hess lighTram3, talpinantis 200 keleivių (Gamintojo nuotr.)

Tikimasi, kad jau gegužės mėnesį į miestą bandymams atkeliaus keli konkurse dalyvausiančių gamintojų troleibusai. “Gamintojas iš Ukrainos “Bogdan” jau buvo atvežęs į miestą savo troleibusą, juo buvo itin patenkinti ir vairuotojai, ir remonto cecho specialistai, ir keleiviai. Tad šį kartą gamintojas planuoja ne tik vėl atvežti savo standartinės talpos troleibusą, tačiau ir 18m ilgio variantą, kuris galėtų kursuoti didesnių srautų maršrutuose”,– kalbėjo UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vyr. inžinierius Gintaras Strolinis. Susidomėjimą konkursu jau pareiškė dabartinis troleibusų gamybos lyderis Škoda Electric. Bandymams yra paruoštas ir įmonės „Lbus“ troleibusas, šiuo metu jau esantis įmonės patalpose. Ši įmonė neseniai keliems Lietuvos miestams buvo suteikusi galimybę išbandyti ir savo elektrinį autobusą. troleibusas.lt žiniomis, galimybę dalyvauti konkurse svarsto ir įmonė “Hess”, gaminanti net 24m ilgio troleibusus.

Manoma, kad Vilniuje artimiausiais metais atsiras apie 20-30 ilgų ir apie 100 -120 standartinio ilgio naujų troleibusų. Pasinaudojus Europos Sąjungos fondų parama, jie miestui kainuos apie 3 mln. eurų. Po šių pokyčių bus galima racionaliau suplanuoti viešojo transporto grafikus, panaikinti bereikalingą dubliavimą ir važiavimą kolonomis, užtikrinti ne retesnį nei 15-20 minučių kursavimo dažnumą daugumoje maršrutų net ir savaitgaliais. Taip pat tikimasi, kad artimiausiu metu Vilniuje pagaliau atsiras nuolatiniai naktiniai viešojo transporto maršrutai.

Miestas tobulės

Vilniaus miesto savivaldybės specialistai taip pat atkreipė dėmesį, kad viešojo transporto priemones gan stipriai gadina nuolat prastėjanti gatvių būklė (duobės, įgriuvę lietaus ar ryšių šuliniai). Ypač prasta situacijoje pirmosiose gatvių juostose, kuriomis dažniausiai ir važiuoja autobusai bei troleibusai. Vairuotojai yra arba priversti manevruoti (dėl ko keleiviai skundžiasi vežami kaip bulvių maišai), arba važiuoti itin lėtai. Todėl miesto savivaldybė, jau planuojanti šių metų gatvių remonto darbus, skirs ypatingą dėmesį ir prioritetą toms gatvėms, kuriomis vyksta intensyvus viešojo transporto eismas.

Tai dar ne visos planuojamos naujovės Vilniuje. Miestas ir toliau sieks įrodyti esąs patrauklus ir išmanus. Planuojama ne tik sukurti galimybę miesto viešajam transportui išvengti kai kurių šviesoforų apskritai, įrengiant atskiras įvažas troleibusams ir autobusams. Kaip ir buvo nurodyta Bendrajame plane, bus įdiegta šiuolaikinė eismo reguliavimo ir valdymo sistema, kuri bus sureguliuota ir valdoma taip, kad viešajam transportui teiktų prioritetą. Mieste atnaujinant šviesoforų sistemą, dėl „lėšų taupymo“ jos buvo atsisakyta, taip paliekant tik palankius individualiam transportui valdymo ciklus. Visgi, atsižvelgiant į tai, kokius miesto gyventojų skaičius perveža viešasis transportas ir siekiant jį daryti vis labiau patrauklesnį, nuspręsta siekti kuo greitesnio šios sistemos įdiegimo.

Šiandien – naujovių pristatymas

Amber su herbu

Troleibusai Amber vilnis 12ac vakar jau buvo papuošti miesto simbolika.

Naujoji viešojo transporto politika bus pristatyta jau šiandien 14 val. vyksiančios spaudos konferencijos metu. Prie Vilniaus miesto savivaldybės, kurioje vyks konferencija, atvyks Vilniaus miesto herbu papuošti troleibusai “Amber” (planuojama artimiausiu metu herbais papuošti visus UAB “Vilniaus viešasis transportas” autobusus ir troleibusus), vėliau planuojamas naujoves pristatys Susisiekimo ministerijos, miesto savivaldybės ir įmonės “Vilniaus viešasis transportas” vadovai.

Rizika netekti paramos

Tuo tarpu kitas variantas – mieste palikti vien dyzelinu ar dujomis varomus autobusus ženkliai padidintų taršą bei išlaidas kuro brangimo atveju. Vilniaus miesto savivaldybė taip pat gavo perspėjimą iš Europos Komisijos Generalinio Direktorato Mobilumui ir Transportui, kad perėjimas prie autobusų neatitinka Europos Sąjungos politikos, kuria siekiama vystyti elektrinį transportą, o ne naudojantį vidaus degimo variklius, ir kad vykdantis tokią politiką miestas rizikuoja ateityje netekti galimybės naudotis įvairių Europos Sąjungos fondų parama. Artimiausiu metu Lietuvos Respublikos Finansų ministerijoje kaip tik bus skirstoma naujo finansinio 2014-2020 m. laikotarpio parama, todėl Vilniaus miesto savivaldybė, nenorėdama paramos netekti išvis, turi prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų. Priminti ir Tarptautinės viešojo transporto asociacijos daugkartiniai kreipimaisi į Vilniaus miesto merą su raginimu ne naikinti, o atnaujinti troleibusų sistemą bei siūlymai padėti gauti ES struktūrinių fondų paramą – planuojama kreiptis į asociacijos vadovybę ir suderinti Vilniaus bei asociacijos vadovybės susitikimo datą šiems klausimams aptarti.

Troleibusai – pigiau

Tam tikros suinteresuotos pusės bei kai kurie galimai jų įtakoti valdininkai, siekdami tramvajaus projekto įgyvendinimo, bandė įrodyti troleibusų brangumą. Troleibuso 1 km savikaina labai priklauso nuo to, kiek troleibusų važinėja; kuo troleibusų daugiau – tuo 1 km yra pigesnis. Ir atvirkščiai: kuo mažiau troleibusų maršrutuose – tuo 1 km kaina jiems yra didesnė. Autobusų 1 km savikaina labai nedaug priklauso nuo to, kiek jų važinėja mieste – tačiau kuo daugiau jie suvartoja kuro, tepalų, tuo daugiau pelno gauna įmonė, su kuria sudaromos kuro tiekimo sutartys. Taigi daugybė troleibusų buvo pakeisti vos judančiais senais ar apyseniais nuomotais autobusais tam, kad tyčia ir dirbtinai padidinti troleibusų 1 km savikainą ir tuomet imta nuolat žiniasklaidoje kalbėti, kokie troleibusai brangūs, teisinant savo sprendimus. Vėliau visgi paaiškėjo, kad tokios priemonės miestui kainavo papildomas išlaidas. Tos išlaidos – tai išleisti pinigai senų dūminančių dyzelinių autobusų prikėlimui, įvairių markių ir kokybės autobusų nuoma iš įvairių įmonių (vilniečiai tuos autobusus vadino „privatininkais”). Bet sveikas protas nugalėjo ir buvo pripažinta, kad didinant troleibusų kiekį jų 1 km sąnaudos bus mažesnės.

Išklausius specialistų pranešimus, priimtas sprendimas atsisakyti tramvajaus linijų atsiradimo Vilniuje, atnaujinant ir tobulinant esamas autobusų ir troleibusų sistemas. Beje, jau dabar yra renkamos naujos norinčiųjų būti troleibusų vairuotojais grupės.

Kur dar važiuos troleibusai?

Naujų linijų žemėlapis

Žvalgų, Ateities g., Kalvarijų g. dalis ir Šiaurinė gatvės – naujuose troleibusų maršrutuose

Posėdžio metu buvo atkreiptas dėmesys, kad Vilniaus miesto savivaldybės teritorijos bendrajame plane iki 2015 metų, patvirtintame Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2007 m. vasario 14 d. sprendimu Nr. 1-1519, rašoma, kad „svarbiausi miesto vidaus susisiekimo objektai yra:

* troleibusų kontaktinio tinklo formavimo užbaigimas šiaurinėje miesto dalyje. Tinklo plėtra numatoma Šiaurine ir Žvalgų gatvėmis nuo Justiniškių iki Žirmūnų bei Laisvės prospektu ir Ateities gatve iki Fabijoniškių galinio žiedo, kuriame numatomas visuomeninio transporto šiaurinis terminalas (kartu su priemiestine autobusų stotimi);

* šiuolaikinės eismo reguliavimo ir valdymo sistemos įdiegimas ir pagrindinių sankryžų geometrinių parametrų pagerinimas“.

Prieš kelerius metus atliekant Ateities, Kalvarijų gatvių rekonstrukcijos darbus buvo kryptingai laikomasi patvirtinto Bendrojo plano – buvo pastatytos troleibusų kontaktiniam tinklui reikalingos atramos (stulpai). Tokiu būdu pirmiausia, laikantis patvirtinto Bendrojo plano sprendinių, bus sujungtos troleibusų kursavimo zonos Ateities (3 km), Kalvarijų (5 km), Žvalgų (1 km) gatvėmis (kurios šiuo metu yra atskirtos). Nutiesus visas plane numatomas linijas, ketinama ištirti keleivių srautus ir apsvarstyti troleibusų linijos tiesimo į Pilaitę galimybę.

Dabartinė situacija nedžiugina

Škoda 14Tr, 1504

Be jokios abejonės, dabartinė troleibusų parko būklė yra liūdna – vos 47 troleibusai yra 10 metų amžiaus ar naujesni, tad plėtra vargu ar gali būti įmanoma su dabartinėmis transporto priemonėmis. Net ir 2004 – 2006 metais įsigyti troleibusai „Solaris“ jau yra nuvažiavę šimtus tūkstančių kilometrų ir nevienam jų būtinas kapitalinis remontas. Mieste tėra vos 4 didesnės talpos (talpinantys iki 145 keleivių) troleibusai, deja vienas jų jau seniai keleivių neveža.

Situaciją apsunkina ne tik tai, kad skolose skendinti Vilniaus miesto savivaldybė neperveda priklausančių lėšų už keleivių su lengvatomis vežimą bei kompensacijų už nuostolingus maršrutus. Išlaidas didina ir remontui reikalingų detalių pirkimas per tarpininkus, todėl buvo duotas nurodymas sudaryti tiesioginio detalių tiekimo sutartis tiesiogiai su gamintojais, kas leis sutaupyti daug lėšų.

Naujų troleibusų pirkimas

Iveco Crealis Neo troleibusai Bolonijos miestui (Italija). Nuotr. - Jiří Šplíchal, plzensketrolejbusy.cz

Iveco Crealis Neo troleibusai Bolonijos miestui (Italija). Nuotr. – Jiří Šplíchal, plzensketrolejbusy.cz

Vilniaus miesto savivaldybė planuoja dar šią vasarą, atlikus detalius paskaičiavimus, skelbti viešus tarptautinius konkursus įvairių modifikacijų naujų troleibusų įsigijimui. Apsispręsti padėjo ir posėdyje pateikti pavyzdžiai iš kitų miestų: pvz. Slovakijos sostinė Bratislava užsakė 80 vnt. įvairios modifikacijos troleibusų, kurių kaina po derybų sumažėjo nuo 46,772 mln. iki 41,620 mln. eurų, tačiau virš 39,5 mln. eurų jų pirkimui gavus iš ES fondų miestui tereikės sumokėti vos 2 mln. eurų už 80 troleibusų (tai yra mažiau nei 90 tūkst. Lt už vieną troleibusą).

Posėdžio metu buvo atkreiptas dėmesys, kad konkurso metu perkant didesnį kiekį troleibusų, bus galima pasinaudoti kitų miestų patirtimi ir derėtis dėl patrauklesnių kainų, tuo pačiu nebloginant užsakomų transporto priemonių kokybės.

Vilniečiai galės važinėti patogiai ir saugiai

“Mes įsiklausėme į keleivių skundus dėl nežmoniško karščio naujai nupirktuose autobusuose vasarą. Gamintojai teigia, kad praktiškai visi užsakovai perka transporto priemones su kondicionieriais, todėl ir orlaidės juose yra tik simbolinės. Mes visgi buvome priversti taupyti, ir dabar tai atsisuka prieš mus, keleiviai yra nepatenkinti tokiomis kelionėmis, ypač perpildytuose autobusuose karštomis vasaros dienomis. Todėl nauji troleibusai turės visą komforto įrangą, tačiau tikimės, kad tai nepadidins jų kainos, kadangi bus užsakomas didesnis kiekis”,– kalbėjo Vilniaus savivaldybės Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistas Juozas Bagdonauskas.

Planuojama, kad troleibusuose bus pilnai atskirta nuo salono vairuotojo kabina (todėl net ir šaltą žiemos dieną keleiviai bus įleidžiami pro priekines duris). Bus įrengta vieta neįgaliojo vežimėliui ar vežimėliui su vaiku (didesniuose troleibusuose planuojama po dvi tokias vietas), veiks nemokamas bevielis internetas, o salonas dėl keleivių saugumo bus stebimas vaizdo kameromis. “Mes siekiame suteikti patogią keleiviams paslaugą; po bevielio interneto paslaugos bandymų 19-tojo maršruto troleibusuose mes sulaukėme tik teigiamų atsiliepimų, todėl tikimės, kad tai net tik padės išsaugoti esamus, bet ir padės pritraukti naujus keleivius”,- sakė UAB “Vilniaus viešasis transportas” atstovas Gintaras Strolinis.

Karštesnės diskusijos vyko dėl sprendimo palaipsniui įdiegti stebėjimo kameras į visas viešojo transporto priemones. Visgi posėdyje dalyvavę privatumo gynėjai iš Valstybinės duomenų inspekcijos buvo užtikrinti, kad vaizdo įrašai bus tvarkomi griežtai pagal įstatymus, o peržiūrimi ir naudojami tik kilus probleminėms situacijoms (ieškant kišenvagių, kilus konfliktams dėl bilietų žymėjimo ir kt.). Miesto ūkio ir transporto skyriaus atstovas Zygmunt Volodko išreiškė viltį, kad stebėjimo sistemų dėka galbūt pagaliau ir Vilniuje bus sugauti bent keli grafičių mėgėjai, kurių savivaldybė jau daugybę metų negali niekaip pričiupti.

Siekiama modernizuoti troleibusų kontaktinį tinklą, todėl troleibusai net ir posūkiuose greitį sumažins tik minimaliai. Numatoma, kad kai kuriose atkarpose troleibusams bus užtikrintas 60 km/h greitis, o ten, kur greitis privalo būti mažesnis, tai padės užtikrinti specialios įdiegtos priemonės kontaktiniame tinkle. Tikimasi įsigyti troleibusus su pilnai automatine sroves imtuvų (liaudyje vadinamų „ūsais“) sistema, kurios dėka vairuotojui ar vairuotojai tereikės paspausti mygtuką tam, kad „ūsus“ nukelti žemyn ar pakelti iki kontaktinio tinklo.

Siekiant išvengti eismo sutrikimo įvairių avarijų atveju, kai troleibusams dėl uždaryto eismo teks važiuoti gretutinėmis gatvėmis, naujieji troleibusai arba turės akumuliatorius, arba rezervinius dyzelinius variklius. Kadangi troleibusų eksploatavimo garantinis laikas yra ilgesnis nei autobusų (gamintojai užtikrina bent 25 metų eksploatacinį laiką), manoma, kad bus perkami troleibusai su akumuliatoriais, kad juos būtų galima eksploatuoti ir po 2030 metų, kai pagal ES reikalavimus, miestų centruose CO2 negalės būti išmetamas.

Dar daugiau „lietuviškų“ troleibusų?

Vilniuje jau 2 metus važinėja du troleibusų parke surinkti troleibusai „Amber“, žinoma, jų vadinimas lietuviškais – sąlyginis, kadangi visos detalės pagamintos įvairių užsienio šalių įmonėse, ir jei tebuvo suprojektuoti, sukomplektuoti ir sertifikuoti Vilniuje. Miesto valdžia dar negali atsakyti, ar troleibusus pirks iš užsienio gamintojų, ar jie bus surinkinėjami čia pat Vilniuje.

„Kaip ir užsienio gamintojai, taip ir mūsų specialistų suburta komanda galės dalyvauti konkurse ir teikti savo pasiūlymus. Mes atsižvelgsime ne tik į kainą, tačiau taip pat ir į funkcionalumą, garantinio aptarnavimo užtikrinimą ir kitus svarbius aspektus“,– teigė savivaldybės Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistas Juozas Bagdonauskas. Ar nauji Vilniuje surinkti troleibusai būtų tokie pat kaip ir pirmieji surinkti? UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vyr. inžinierius Gintaras Strolinis atsakė, kad nors lygiai tokius pat troleibusus siūlyti būtų paprasčiausia (kadangi toks modelis jau yra sertifikuotas), atsižvelgiant į besikeičiančius poreikius bei tobulėjančias technologijas įmonė gali pasiūlyti ir sukomplektuoti įvairių modifikacijų (taip pat ir didelės talpos) transporto priemones.

Gatvėse – naujų troleibusų bandymai

Troleibusas Hess lighTram3, talpinantis 200 keleivių (Gamintojo nuotr.)

Troleibusas Hess lighTram3, talpinantis 200 keleivių (Gamintojo nuotr.)

Tikimasi, kad jau gegužės mėnesį į miestą bandymams atkeliaus keli konkurse dalyvausiančių gamintojų troleibusai. “Gamintojas iš Ukrainos “Bogdan” jau buvo atvežęs į miestą savo troleibusą, juo buvo itin patenkinti ir vairuotojai, ir remonto cecho specialistai, ir keleiviai. Tad šį kartą gamintojas planuoja ne tik vėl atvežti savo standartinės talpos troleibusą, tačiau ir 18m ilgio variantą, kuris galėtų kursuoti didesnių srautų maršrutuose”,– kalbėjo UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vyr. inžinierius Gintaras Strolinis. Susidomėjimą konkursu jau pareiškė dabartinis troleibusų gamybos lyderis Škoda Electric. Bandymams yra paruoštas ir įmonės „Lbus“ troleibusas, šiuo metu jau esantis įmonės patalpose. Ši įmonė neseniai keliems Lietuvos miestams buvo suteikusi galimybę išbandyti ir savo elektrinį autobusą. troleibusas.lt žiniomis, galimybę dalyvauti konkurse svarsto ir įmonė “Hess”, gaminanti net 24m ilgio troleibusus.

Manoma, kad Vilniuje artimiausiais metais atsiras apie 20-30 ilgų ir apie 100 -120 standartinio ilgio naujų troleibusų. Pasinaudojus Europos Sąjungos fondų parama, jie miestui kainuos apie 3 mln. eurų. Po šių pokyčių bus galima racionaliau suplanuoti viešojo transporto grafikus, panaikinti bereikalingą dubliavimą ir važiavimą kolonomis, užtikrinti ne retesnį nei 15-20 minučių kursavimo dažnumą daugumoje maršrutų net ir savaitgaliais. Taip pat tikimasi, kad artimiausiu metu Vilniuje pagaliau atsiras nuolatiniai naktiniai viešojo transporto maršrutai.

Miestas tobulės

Vilniaus miesto savivaldybės specialistai taip pat atkreipė dėmesį, kad viešojo transporto priemones gan stipriai gadina nuolat prastėjanti gatvių būklė (duobės, įgriuvę lietaus ar ryšių šuliniai). Ypač prasta situacijoje pirmosiose gatvių juostose, kuriomis dažniausiai ir važiuoja autobusai bei troleibusai. Vairuotojai yra arba priversti manevruoti (dėl ko keleiviai skundžiasi vežami kaip bulvių maišai), arba važiuoti itin lėtai. Todėl miesto savivaldybė, jau planuojanti šių metų gatvių remonto darbus, skirs ypatingą dėmesį ir prioritetą toms gatvėms, kuriomis vyksta intensyvus viešojo transporto eismas.

Tai dar ne visos planuojamos naujovės Vilniuje. Miestas ir toliau sieks įrodyti esąs patrauklus ir išmanus. Planuojama ne tik sukurti galimybę miesto viešajam transportui išvengti kai kurių šviesoforų apskritai, įrengiant atskiras įvažas troleibusams ir autobusams. Kaip ir buvo nurodyta Bendrajame plane, bus įdiegta šiuolaikinė eismo reguliavimo ir valdymo sistema, kuri bus sureguliuota ir valdoma taip, kad viešajam transportui teiktų prioritetą. Mieste atnaujinant šviesoforų sistemą, dėl „lėšų taupymo“ jos buvo atsisakyta, taip paliekant tik palankius individualiam transportui valdymo ciklus. Visgi, atsižvelgiant į tai, kokius miesto gyventojų skaičius perveža viešasis transportas ir siekiant jį daryti vis labiau patrauklesnį, nuspręsta siekti kuo greitesnio šios sistemos įdiegimo.

Šiandien – naujovių pristatymas

Amber su herbu

Troleibusai Amber vilnis 12ac vakar jau buvo papuošti miesto simbolika.

Naujoji viešojo transporto politika bus pristatyta jau šiandien 14 val. vyksiančios spaudos konferencijos metu. Prie Vilniaus miesto savivaldybės, kurioje vyks konferencija, atvyks Vilniaus miesto herbu papuošti troleibusai “Amber” (planuojama artimiausiu metu herbais papuošti visus UAB “Vilniaus viešasis transportas” autobusus ir troleibusus), vėliau planuojamas naujoves pristatys Susisiekimo ministerijos, miesto savivaldybės ir įmonės “Vilniaus viešasis transportas” vadovai.

4 thoughts on “Vilniuje – netikėtas troleibusų atgimimasНеожиданное возрождение троллейбусов в ВильнюсeUnexpected revival of trolleybuses in Vilnius

  1. Iš tikro gaila, kad tai netampa realybe. Gal kada nors taps, bet mažai tikėtina priklausys nuo valdžios. Aš tikiu, kad šitas straipsnis virs realybe žinoma jeigu A.Zuokas netaps dar kartą Vilniaus meru.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *