[:lt]
Artėjame prie naujo Vilniaus m. viešojo transporto „modernizavimo“ etapo – 2-ojo troleibusų parko teritorijoje jau 2018 m. turėtų atsirasti dyzelinio kuro kolonėlė. 2017-11-23 savivaldybės interneto svetainėje buvo paskelbta apie „numatomą kitos paskirties inžinerinių statinių- įmonės transporto užpildymo degalinės Justiniškių g.14, Vilniuje, projektavimą“. Susipažinti su projektiniais pasiūlymais siūloma nuvykus pas projektuotoją į Kauną (arba peržiūrėjus interneto puslapyje įdėtą pdf failą). Jau šiandien (2017-12-11, pirmadienį, 17:30 val. Vilniaus miesto savivaldybėje (Konstitucijos pr. 3), 216 kab.) vyks viešasis susirinkimas, kurio metu bus galima užduoti klausimus, pateikti pastabas projekto užsakovams bei projektuotojams.
2-ajame troleibusų parke autobusai atsirado nuo 2013 metų. Tais metais buvo įvykdytas taip vadinamas Vilniaus viešojo transporto sistemos „optimizavimas“ – beveik pusšimtis troleibusų sustatyti į patvorį, pavadinus tai „konservavimu“, tuo pačiu panaikinti 4 troleibusų maršrutai, dalyje maršrutų sumažintas troleibusų skaičius. Dalį troleibusų maršrutų (didžiojoje maršrutų dalyje) pradėjo dubliuoti „greitieji“ autobusų maršrutai, na o į 2-ąjį troleibusų parką „taupymo sumetimais“ pradėjo keliauti dyzeliniai autobusai.
Kokį signalą siunčia dyzelinio kuro kolonėlės atsiradimas troleibusų parke, iš kurio dabar į maršrutus išvažiuoja iki 40-ties autobusų per dieną? Kuo motyvuojamas toks sprendimas, ir ar jis pagrįstas? Kokie planuojami transporto priemonių skaičiaus ir tipo pokyčiai? Apie tai mėginome paklausti Vilniaus m. savivaldybės atstovo. Ar visi atsakymai pasirodė atviri – apie tai komentare, kurį rasite teksto pabaigoje.
Savivaldybės atstovas: galimai sumažės degalų kainos
Į raštu pateiktus klausimus apie dyzelinio kuro kolonėlę 2-ajame troleibusų parke atsakė Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo valdymo poskyrio vyr. specialistas Kastytis Lubys.
– Kokios priežastys lėmė poreikį statyti dyzelinio kuro kolonėlę 2-ojo troleibusų parko teritorijoje Viršuliškėse (Justiniškių g. 14)?
– Konkursą įsigyti 150 naujų autobusų laimėjo Lenkijos gamintojas „Solaris&Coach“, kuris ateinančiais metais bendrovei patieks būtent dyzelinu varomus autobusus, iš kurių apie 50 vnt. planuojama, kad atkeliaus į Viršuliškių departamento teritoriją. Degalus bendrovė privalo pirkti vadovaudamasi Viešųjų pirkimų įstatymu, t.y. skelbti konkursą degalų tiekimui. Turint savo degalinę bus sutaupytos lėšos ir galimai sumažės degalų kainos.
– Kokia planuojama apytikslė šio projekto sąmata? Ar šis projektas finansuojamas iš UAB „Vilniaus viešasis transportas“, ar iš savivaldybės lėšų?
– Projektuojama ne komercinės paskirties degalinė bendrovės „Vilniaus viešojo transporto” Viršuliškių parko poreikiams (Justiniškių g. 14 II-as troleibusų parkas). Planuojama projekto sąmata apie 330 tūkst. Eur. Projekto projektavimas ir statyba bus finansuojama tik iš UAB „Vilniaus viešasis transportas“ lėšų.
– Remiantis savivaldybės skelbto ir privataus vežėjo laimėto konkurso sąlygomis, vėliausiai 2018 metų kovo mėnesį keturis šiuo metu VVT aptarnaujamus autobusų maršrutus turi perimti privatus vežėjas. Du iš šių maršrutų (4G ir 43) aptarnauja 2-asis troleibusų parkas, darbo dienomis iš 2-ojo troleibusų parko į maršrutus išvažiuoja 24 šiuos maršrutus aptarnaujantys autobusai. Ar šios kolonėlės atsiradimas reiškia, kad ketinama gerokai padidinti autobusų skaičių 2-ajame troleibusų parke, nepaisant pralaimėto konkurso?
– Vietoje minėtų maršrutų iš Viršuliškių departamento planuojama aptarnauti maršrutus Nr. 5, 40, 46, 48.
– Kaip pasikeitė troleibusų ir autobusų, kuriuos aptarnauja 2-asis troleibusų parkas, skaičius nuo 2013 m. sausio mėnesio? Kokie planuojami tolimesni troleibusų skaičiaus pokyčiai šiame parke? Kokie transporto priemonių skaičiaus pokyčiai planuojami kituose (autobusų, 1-ajame troleibusų) parkuose?
– Darbo dienomis iš Viršuliškių departamento į maršrutus išvažiuoja 74 troleibusai ir 39 autobusas, iš Antakalnio departamento – 114 troleibusų, iš Verkių departamento – 253 autobusai. Šie skaičiai gali keistis labai nežymiai, priklausomai nuo miesto poreikių.
– Kaip bus išnaudojama tuščia likusi autobusų parko Verkių g. teritorija, iš autobusų parko perkeliant autobusus į troleibusų parką? Galbūt senų autobusų nurašyti neketinama, taigi, bendras įmonės turimų autobusų skaičius gerokai padidės? O gal autobusų parko sklypas bus pirmasis, kurį ketinama privatizuoti (juolab, jau gan seniai ištuštėjo ir administracinis pastatas)?
– Įsigijus naujus autobusus planuojama atsisakyti senų net 176 autobusų. Pavasarį, kai kelis maršrutus perims privatus vežėjas, bendrovė perims išnuomotų autobusų maršrutų 40, 49, 56, 69 aptarnavimą. Taigi Verkių gatvėje išlieka poreikis parkuoti ir aptarnauti apie 280 autobusų.
– Vilniaus miesto savivaldybė ketina skelbti konkursus ir likusių Vilniaus miesto viešojo transporto maršrutų aptarnavimui. Ar tikslinga daryti tokias išlaidas degalinių statybai (analogišką degalinę ketinama statyti ir Verkių g.), tų konkursų dar nelaimėjus? Juk turbūt išlieka tikimybė, kad ir kitus konkursus UAB „Vilniaus viešasis transportas“ pralaimės, nepaisant įsigytų naujų autobusų?
– Bendrovė investavo lėšas į transporto priemonių atnaujinimą, planuoja statyti savo degalines.
– Projektiniuose pasiūlymuose teigiama, kad „Statinys neigiamos įtakos eksploatacijos ir statybos laikotarpiu aplinkinėms teritorijoms neturės, nes arti gyvenamų namų nėra, aplinkui pramoninės teritorijos“. Visgi vos 38 metrų atstumu nuo sklypo stovi 23 aukštų gyvenamasis namas (adresas Viršilų 11). Ar projektuotojai šio gyvenamojo namo nepastebėjo? Ar iš tiesų manoma, kad troleibusų parke įkurdinus didelį papildomą skaičių dyzelinių autobusų, nesuprastės šio ir gretimų namų gyventojų gyvenimo sąlygos (ypač šaltuoju žiemos metu, kuomet autobusai bus paliekami įjungtais varikliais per naktį)?
– Autobusų skaičius Viršuliškėse lyginant su esamu skaičiumi nedidės.
– Kokios priežastys lėmė tai, kad projektiniuose pasiūlymuose pateikiama ir kita tikrovės neatitinkanti informacija – ar klaidinančią informaciją suteikė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ atstovai, ar kalti nekokybiškai paruošę projektą projektuotojai? Dokumente teigiama: „Kadangi autobusų kuro bakų užpylimas teritorijoje vykdomas ir šiuo metu, pastačius degalinę nebus sukurta naujų darbo vietų. Tie patys darbuotojai ir toliau užpylinės autobusus.“ Juk turbūt žinote, kad teritorijoje kuro bakų užpylimas šiuo metu nevyksta?
– Šiuo metu Viršuliškių parke naudojami 96 troleibusai ir 53 autobusai, kurie degalus kasdien pila vienoje sostinės degalinių, esančioje per 100 metrų nuo mūsų teritorijos. Pastačius degalinę įmonės teritorijoje, autobusų degalų bakus pildytų taip pat vienas įmonės darbuotojas.
– Be abejo, didžiausias akibrokštas yra tas, kad šiame dokumente troleibusai, troleibusų kontaktinis tinklas apskritai neegzistuoja: „Sklype didžiąją dalį teritorijos užima asfaltuota aikštelė, kurioje parduojami [turėta omenyje „parkuojami“] autobusai, centre stovintis autobusų garažas- dirbtuvės, gamybinis pastatas, bei kiti nedideli pagalbinio ūkio pastatai.“ Ar šis tekstas reiškia, kad ketinama apskritai eliminuoti troleibusus iš 2-ojo troleibusų parko, jeigu dokumente troleibusai, jų infrastruktūra neegzistuoja, jeigu nėra nagrinėjami tikėtini incidentai dėl troleibusų ir dyzelinio kuro kolonėlės eksploatavimo viename sklype?
– Rengiant degalinės projektinį pasiūlymą, projektuotojai vadovavosi topo nuotrauka, kurioje suformuota požeminių tinklų bei komunikacijų schema bei teritorijos šviestuvai. Projektiniuose pasiūlymuose nagrinėjama su degalinės užstatymu susijusi sklypo plano dalis, kurioje nėra esamo troleibusų kontaktinio tinklo, taip pat neketinama anuliuoti troleibusus iš 2-ojo troleibusų parko. Kadangi troleibusai neturi galimybės važiuoti per numatomos degalinės teritoriją. Šiuo projektu neketinama keisti troleibusų judėjimo. Troleibusų kontaktinis tinklas kaip ir buvo anksčiau, taip ir lieka toliau sumontuotas, tvirtinant prie šviestuvų ar kitų atramų ir troleibusų eksploatavimo šiame parke nutraukti neplanuojama.
Komentaras: degalinė 40-čiai autobusų, neįsitikinus tolimesne įmonės perspektyva?
O dabar panagrinėkime savivaldybės atsakymus, nagrinėdami projektinius pasiūlymus bei nepamiršdami ir UAB „Vilniaus viešasis transportas“ strateginio veiklos plano, kuriame ir užsiminta apie degalinę kaip vieną iš autobusų plėtros viešojo transporto sistemoje etapų.
Dokumentai. Strateginiame įmonės veiklos plane (kurį paruošė buvęs vadovas G.Maželis) vienas iš strateginių veiklos tikslų yra toks: „Visos Antrojo troleibusų parko teritorijos Justiniškių g. 14 panaudojimas: UAB „Grinda Užimtos teritorijos atlaisvinimas iki angarų, pritaikymas VVT reikmėms ir asfaltavimas; Antrojo troleibusų parko gamybinių patalpų pritaikymas didesniam autobusų skaičiui“.
Skubėjimas. Vos 2017-11-03 užsakovas (VVT) ir projektinių pasiūlymų rengėjas (UAB „Rusnė“) pasirašo projektinių pasiūlymų rengimo užduotį. Vos 2017-11-15 ją pasirašo Vilniaus m. vyr. architektas M.Pakalnis. Ir štai jau 2017-11-23 savivaldybės svetainėje pranešama apie atlikto ir suderinto projekto svarstymą.
Maršrutų aptarnavimui reikės mažiau autobusų – bet jų bus daugiau? Savo atsakyme savivaldybės atstovas teigia, kad daugiau autobusų, negu yra dabar, čia neatsiras. Prisiminkime – dabar darbo dienomis iš šio parko į maršrutus išvažiuoja 39 (poilsio – vos 23 autobusai). Jeigu 4G ir 43 maršrutus perėmus privačiam vežėjui, 2TP aptarnaus papildomai 5, 40, 46, 48 maršrutus, bendras autobusų skaičius maršrutuose bus 36 autobusai darbo dienomis. O kiek gi naujų dyzelinių Solaris autobusų ketinama atgabenti į troleibusų parką? Teigiama, kad apie 50. Taigi, bus net 14 rezervinių naujų autobusų (jeigu jau tikėti tuo, kad tikrai bus nurašyti senieji)? Vargu. Taigi, arba planuojamas žymus autobusų skaičiaus padidinimas šiuose maršrutuose, arba sumąstyta dar intensyvesnė autobusų plėtra. O kas Vilniuje vyksta, vykdant autobusų plėtrą? Lygiagrečiai vykdomas troleibusų marinimas.
Kokio autobusų skaičiaus aptarnavimas nuosavoje degalinėje jau leis sutaupyti? Darykime prielaidą, parke iš tiesų bus vien 50 naujutėlių autobusų. Ar jus įtikina teiginys apie poreikį statyti degalinę pusšimčiui autobusų, iš kurių net ne visi išvažiuoja į maršrutus? Teigiama, kad įmonė yra pateikusi tokio savo projekto kaštų-naudos analizę, ir kad visi buvo labai sužavėti sutaupymais. Deja, ta analizė nėra viešinama, nėra nurodoma, nei kokiam planuojamam autobusų skaičiui skaičiuojamos būsimos sąnaudos, nei koks sutaupymas planuojamas. Beje, atsakyme rašoma „galimai leis sutaupyti“. Bet – ar yra kokia nors sprendimą priimančių atsakomybė, jeigu išleidus virš 300 tūkst. eurų, sutaupyta visgi nebus?
Senų 176 autobusų atsisakymas. Nepamirškime šio skaičiaus. Prisiminkime, kad dar pateikiant paraišką įsigyti dujomis varomus autobusus, buvo žadama, kad iš gatvių dings itin taršūs Karosa autobusai. Realybė buvo kiek kitokia – tie Karosa autobusai, kurie nesubyrėjo, tebevažinėja iki šiol.
Miglotos įmonės ateities perspektyvos. Įsiskaitykite į savivaldybės atsakymą, kuris buvo pateiktas į klausimą apie tai, ar VVT, įsigijusi naujus autobusus bei prisistačiusi kolonėlių, turi kažkokių garantijų paskelbus konkursus ir likusių viešojo transporto maršrutų aptarnavimui. Jų nėra. Atvirkščiai – yra labai nedaug šansų, kad esant dabartinėms žaidimo sąlygoms, savivaldybės įmonė (kaip ir bet kuri kita Lietuvoje) laimės. Dar daugiau – įmonė turi žymiai didesnes galimybes laimėti troleibusų maršrutų aptarnavimo konkursus. Tad kodėl taip stengiamasi investuoti į dyzelį?
Kokios institucijos suderino statybas leidžiančius leidimus? Kaip minėta, kitapus troleibusų parko stovi 23 aukštų gyvenamasis namas. Visgi remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“, degalines leidžiamas statyti… vos 50 metrų atstumu nuo gyvenamųjų namų. Tiesa, ar yra išlaikomas ne mažesnis negu 30 metrų atstumas nuo būsimosios degalinės iki jau esamų troleibusų parko pastatų – jau kitas klausimas. Ar laikomasi Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. 1-93 patvirtintų Elektros tinklų apsaugos taisyklių? Ar atsižvelgta ne tik į kontaktinio tinklo, bet ir į požeminių kabelių infrastruktūrą? Su kokiomis institucijomis projektas buvo suderintas ir ar po kurio laiko nepasigirs kalbos apie būtinybę demontuoti troleibusų kontaktinį tinklą dėl galimo pavojaus degalinei?
Tikėkimės, bent į dalį klausimų pavyks gauti atsakymus šiandien vyksiančiame viešajame susirinkime.
[:ru]
На данный момент эта статья недоступна на русском языке, пожалуйста, попробуйте использовать услугу Google Translate (или любую альтернативную), чтобы получить русский перевод этого текста, спасибо!
Artėjame prie naujo Vilniaus m. viešojo transporto „modernizavimo“ etapo – 2-ojo troleibusų parko teritorijoje jau 2018 m. turėtų atsirasti dyzelinio kuro kolonėlė. 2017-11-23 savivaldybės interneto svetainėje buvo paskelbta apie „numatomą kitos paskirties inžinerinių statinių- įmonės transporto užpildymo degalinės Justiniškių g.14, Vilniuje, projektavimą“. Susipažinti su projektiniais pasiūlymais siūloma nuvykus pas projektuotoją į Kauną (arba peržiūrėjus interneto puslapyje įdėtą pdf failą). Jau šiandien (2017-12-11, pirmadienį, 17:30 val. Vilniaus miesto savivaldybėje (Konstitucijos pr. 3), 216 kab.) vyks viešasis susirinkimas, kurio metu bus galima užduoti klausimus, pateikti pastabas projekto užsakovams bei projektuotojams.
2-ajame troleibusų parke autobusai atsirado nuo 2013 metų. Tais metais buvo įvykdytas taip vadinamas Vilniaus viešojo transporto sistemos „optimizavimas“ – beveik pusšimtis troleibusų sustatyti į patvorį, pavadinus tai „konservavimu“, tuo pačiu panaikinti 4 troleibusų maršrutai, dalyje maršrutų sumažintas troleibusų skaičius. Dalį troleibusų maršrutų (didžiojoje maršrutų dalyje) pradėjo dubliuoti „greitieji“ autobusų maršrutai, na o į 2-ąjį troleibusų parką „taupymo sumetimais“ pradėjo keliauti dyzeliniai autobusai.
Kokį signalą siunčia dyzelinio kuro kolonėlės atsiradimas troleibusų parke, iš kurio dabar į maršrutus išvažiuoja iki 40-ties autobusų per dieną? Kuo motyvuojamas toks sprendimas, ir ar jis pagrįstas? Kokie planuojami transporto priemonių skaičiaus ir tipo pokyčiai? Apie tai mėginome paklausti Vilniaus m. savivaldybės atstovo. Ar visi atsakymai pasirodė atviri – apie tai komentare, kurį rasite teksto pabaigoje.
Savivaldybės atstovas: galimai sumažės degalų kainos
Į raštu pateiktus klausimus apie dyzelinio kuro kolonėlę 2-ajame troleibusų parke atsakė Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo valdymo poskyrio vyr. specialistas Kastytis Lubys.
– Kokios priežastys lėmė poreikį statyti dyzelinio kuro kolonėlę 2-ojo troleibusų parko teritorijoje Viršuliškėse (Justiniškių g. 14)?
– Konkursą įsigyti 150 naujų autobusų laimėjo Lenkijos gamintojas „Solaris&Coach“, kuris ateinančiais metais bendrovei patieks būtent dyzelinu varomus autobusus, iš kurių apie 50 vnt. planuojama, kad atkeliaus į Viršuliškių departamento teritoriją. Degalus bendrovė privalo pirkti vadovaudamasi Viešųjų pirkimų įstatymu, t.y. skelbti konkursą degalų tiekimui. Turint savo degalinę bus sutaupytos lėšos ir galimai sumažės degalų kainos.
– Kokia planuojama apytikslė šio projekto sąmata? Ar šis projektas finansuojamas iš UAB „Vilniaus viešasis transportas“, ar iš savivaldybės lėšų?
– Projektuojama ne komercinės paskirties degalinė bendrovės „Vilniaus viešojo transporto” Viršuliškių parko poreikiams (Justiniškių g. 14 II-as troleibusų parkas). Planuojama projekto sąmata apie 330 tūkst. Eur. Projekto projektavimas ir statyba bus finansuojama tik iš UAB „Vilniaus viešasis transportas“ lėšų.
– Remiantis savivaldybės skelbto ir privataus vežėjo laimėto konkurso sąlygomis, vėliausiai 2018 metų kovo mėnesį keturis šiuo metu VVT aptarnaujamus autobusų maršrutus turi perimti privatus vežėjas. Du iš šių maršrutų (4G ir 43) aptarnauja 2-asis troleibusų parkas, darbo dienomis iš 2-ojo troleibusų parko į maršrutus išvažiuoja 24 šiuos maršrutus aptarnaujantys autobusai. Ar šios kolonėlės atsiradimas reiškia, kad ketinama gerokai padidinti autobusų skaičių 2-ajame troleibusų parke, nepaisant pralaimėto konkurso?
– Vietoje minėtų maršrutų iš Viršuliškių departamento planuojama aptarnauti maršrutus Nr. 5, 40, 46, 48.
– Kaip pasikeitė troleibusų ir autobusų, kuriuos aptarnauja 2-asis troleibusų parkas, skaičius nuo 2013 m. sausio mėnesio? Kokie planuojami tolimesni troleibusų skaičiaus pokyčiai šiame parke? Kokie transporto priemonių skaičiaus pokyčiai planuojami kituose (autobusų, 1-ajame troleibusų) parkuose?
– Darbo dienomis iš Viršuliškių departamento į maršrutus išvažiuoja 74 troleibusai ir 39 autobusas, iš Antakalnio departamento – 114 troleibusų, iš Verkių departamento – 253 autobusai. Šie skaičiai gali keistis labai nežymiai, priklausomai nuo miesto poreikių.
– Kaip bus išnaudojama tuščia likusi autobusų parko Verkių g. teritorija, iš autobusų parko perkeliant autobusus į troleibusų parką? Galbūt senų autobusų nurašyti neketinama, taigi, bendras įmonės turimų autobusų skaičius gerokai padidės? O gal autobusų parko sklypas bus pirmasis, kurį ketinama privatizuoti (juolab, jau gan seniai ištuštėjo ir administracinis pastatas)?
– Įsigijus naujus autobusus planuojama atsisakyti senų net 176 autobusų. Pavasarį, kai kelis maršrutus perims privatus vežėjas, bendrovė perims išnuomotų autobusų maršrutų 40, 49, 56, 69 aptarnavimą. Taigi Verkių gatvėje išlieka poreikis parkuoti ir aptarnauti apie 280 autobusų.
– Vilniaus miesto savivaldybė ketina skelbti konkursus ir likusių Vilniaus miesto viešojo transporto maršrutų aptarnavimui. Ar tikslinga daryti tokias išlaidas degalinių statybai (analogišką degalinę ketinama statyti ir Verkių g.), tų konkursų dar nelaimėjus? Juk turbūt išlieka tikimybė, kad ir kitus konkursus UAB „Vilniaus viešasis transportas“ pralaimės, nepaisant įsigytų naujų autobusų?
– Bendrovė investavo lėšas į transporto priemonių atnaujinimą, planuoja statyti savo degalines.
– Projektiniuose pasiūlymuose teigiama, kad „Statinys neigiamos įtakos eksploatacijos ir statybos laikotarpiu aplinkinėms teritorijoms neturės, nes arti gyvenamų namų nėra, aplinkui pramoninės teritorijos“. Visgi vos 38 metrų atstumu nuo sklypo stovi 23 aukštų gyvenamasis namas (adresas Viršilų 11). Ar projektuotojai šio gyvenamojo namo nepastebėjo? Ar iš tiesų manoma, kad troleibusų parke įkurdinus didelį papildomą skaičių dyzelinių autobusų, nesuprastės šio ir gretimų namų gyventojų gyvenimo sąlygos (ypač šaltuoju žiemos metu, kuomet autobusai bus paliekami įjungtais varikliais per naktį)?
– Autobusų skaičius Viršuliškėse lyginant su esamu skaičiumi nedidės.
– Kokios priežastys lėmė tai, kad projektiniuose pasiūlymuose pateikiama ir kita tikrovės neatitinkanti informacija – ar klaidinančią informaciją suteikė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ atstovai, ar kalti nekokybiškai paruošę projektą projektuotojai? Dokumente teigiama: „Kadangi autobusų kuro bakų užpylimas teritorijoje vykdomas ir šiuo metu, pastačius degalinę nebus sukurta naujų darbo vietų. Tie patys darbuotojai ir toliau užpylinės autobusus.“ Juk turbūt žinote, kad teritorijoje kuro bakų užpylimas šiuo metu nevyksta?
– Šiuo metu Viršuliškių parke naudojami 96 troleibusai ir 53 autobusai, kurie degalus kasdien pila vienoje sostinės degalinių, esančioje per 100 metrų nuo mūsų teritorijos. Pastačius degalinę įmonės teritorijoje, autobusų degalų bakus pildytų taip pat vienas įmonės darbuotojas.
– Be abejo, didžiausias akibrokštas yra tas, kad šiame dokumente troleibusai, troleibusų kontaktinis tinklas apskritai neegzistuoja: „Sklype didžiąją dalį teritorijos užima asfaltuota aikštelė, kurioje parduojami [turėta omenyje „parkuojami“] autobusai, centre stovintis autobusų garažas- dirbtuvės, gamybinis pastatas, bei kiti nedideli pagalbinio ūkio pastatai.“ Ar šis tekstas reiškia, kad ketinama apskritai eliminuoti troleibusus iš 2-ojo troleibusų parko, jeigu dokumente troleibusai, jų infrastruktūra neegzistuoja, jeigu nėra nagrinėjami tikėtini incidentai dėl troleibusų ir dyzelinio kuro kolonėlės eksploatavimo viename sklype?
– Rengiant degalinės projektinį pasiūlymą, projektuotojai vadovavosi topo nuotrauka, kurioje suformuota požeminių tinklų bei komunikacijų schema bei teritorijos šviestuvai. Projektiniuose pasiūlymuose nagrinėjama su degalinės užstatymu susijusi sklypo plano dalis, kurioje nėra esamo troleibusų kontaktinio tinklo, taip pat neketinama anuliuoti troleibusus iš 2-ojo troleibusų parko. Kadangi troleibusai neturi galimybės važiuoti per numatomos degalinės teritoriją. Šiuo projektu neketinama keisti troleibusų judėjimo. Troleibusų kontaktinis tinklas kaip ir buvo anksčiau, taip ir lieka toliau sumontuotas, tvirtinant prie šviestuvų ar kitų atramų ir troleibusų eksploatavimo šiame parke nutraukti neplanuojama.
Komentaras: degalinė 40-čiai autobusų, neįsitikinus tolimesne įmonės perspektyva?
O dabar panagrinėkime savivaldybės atsakymus, nagrinėdami projektinius pasiūlymus bei nepamiršdami ir UAB „Vilniaus viešasis transportas“ strateginio veiklos plano, kuriame ir užsiminta apie degalinę kaip vieną iš autobusų plėtros viešojo transporto sistemoje etapų.
Dokumentai. Strateginiame įmonės veiklos plane (kurį paruošė buvęs vadovas G.Maželis) vienas iš strateginių veiklos tikslų yra toks: „Visos Antrojo troleibusų parko teritorijos Justiniškių g. 14 panaudojimas: UAB „Grinda Užimtos teritorijos atlaisvinimas iki angarų, pritaikymas VVT reikmėms ir asfaltavimas; Antrojo troleibusų parko gamybinių patalpų pritaikymas didesniam autobusų skaičiui“.
Skubėjimas. Vos 2017-11-03 užsakovas (VVT) ir projektinių pasiūlymų rengėjas (UAB „Rusnė“) pasirašo projektinių pasiūlymų rengimo užduotį. Vos 2017-11-15 ją pasirašo Vilniaus m. vyr. architektas M.Pakalnis. Ir štai jau 2017-11-23 savivaldybės svetainėje pranešama apie atlikto ir suderinto projekto svarstymą.
Maršrutų aptarnavimui reikės mažiau autobusų – bet jų bus daugiau? Savo atsakyme savivaldybės atstovas teigia, kad daugiau autobusų, negu yra dabar, čia neatsiras. Prisiminkime – dabar darbo dienomis iš šio parko į maršrutus išvažiuoja 39 (poilsio – vos 23 autobusai). Jeigu 4G ir 43 maršrutus perėmus privačiam vežėjui, 2TP aptarnaus papildomai 5, 40, 46, 48 maršrutus, bendras autobusų skaičius maršrutuose bus 36 autobusai darbo dienomis. O kiek gi naujų dyzelinių Solaris autobusų ketinama atgabenti į troleibusų parką? Teigiama, kad apie 50. Taigi, bus net 14 rezervinių naujų autobusų (jeigu jau tikėti tuo, kad tikrai bus nurašyti senieji)? Vargu. Taigi, arba planuojamas žymus autobusų skaičiaus padidinimas šiuose maršrutuose, arba sumąstyta dar intensyvesnė autobusų plėtra. O kas Vilniuje vyksta, vykdant autobusų plėtrą? Lygiagrečiai vykdomas troleibusų marinimas.
Kokio autobusų skaičiaus aptarnavimas nuosavoje degalinėje jau leis sutaupyti? Darykime prielaidą, parke iš tiesų bus vien 50 naujutėlių autobusų. Ar jus įtikina teiginys apie poreikį statyti degalinę pusšimčiui autobusų, iš kurių net ne visi išvažiuoja į maršrutus? Teigiama, kad įmonė yra pateikusi tokio savo projekto kaštų-naudos analizę, ir kad visi buvo labai sužavėti sutaupymais. Deja, ta analizė nėra viešinama, nėra nurodoma, nei kokiam planuojamam autobusų skaičiui skaičiuojamos būsimos sąnaudos, nei koks sutaupymas planuojamas. Beje, atsakyme rašoma „galimai leis sutaupyti“. Bet – ar yra kokia nors sprendimą priimančių atsakomybė, jeigu išleidus virš 300 tūkst. eurų, sutaupyta visgi nebus?
Senų 176 autobusų atsisakymas. Nepamirškime šio skaičiaus. Prisiminkime, kad dar pateikiant paraišką įsigyti dujomis varomus autobusus, buvo žadama, kad iš gatvių dings itin taršūs Karosa autobusai. Realybė buvo kiek kitokia – tie Karosa autobusai, kurie nesubyrėjo, tebevažinėja iki šiol.
Miglotos įmonės ateities perspektyvos. Įsiskaitykite į savivaldybės atsakymą, kuris buvo pateiktas į klausimą apie tai, ar VVT, įsigijusi naujus autobusus bei prisistačiusi kolonėlių, turi kažkokių garantijų paskelbus konkursus ir likusių viešojo transporto maršrutų aptarnavimui. Jų nėra. Atvirkščiai – yra labai nedaug šansų, kad esant dabartinėms žaidimo sąlygoms, savivaldybės įmonė (kaip ir bet kuri kita Lietuvoje) laimės. Dar daugiau – įmonė turi žymiai didesnes galimybes laimėti troleibusų maršrutų aptarnavimo konkursus. Tad kodėl taip stengiamasi investuoti į dyzelį?
Kokios institucijos suderino statybas leidžiančius leidimus? Kaip minėta, kitapus troleibusų parko stovi 23 aukštų gyvenamasis namas. Visgi remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“, degalines leidžiamas statyti… vos 50 metrų atstumu nuo gyvenamųjų namų. Tiesa, ar yra išlaikomas ne mažesnis negu 30 metrų atstumas nuo būsimosios degalinės iki jau esamų troleibusų parko pastatų – jau kitas klausimas. Ar laikomasi Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. 1-93 patvirtintų Elektros tinklų apsaugos taisyklių? Ar atsižvelgta ne tik į kontaktinio tinklo, bet ir į požeminių kabelių infrastruktūrą? Su kokiomis institucijomis projektas buvo suderintas ir ar po kurio laiko nepasigirs kalbos apie būtinybę demontuoti troleibusų kontaktinį tinklą dėl galimo pavojaus degalinei?
Tikėkimės, bent į dalį klausimų pavyks gauti atsakymus šiandien vyksiančiame viešajame susirinkime.
[:en]
This article is not available in English yet, please try to use Google Translate (or any alternate) service in order to get English translation of this text, thank you!
Artėjame prie naujo Vilniaus m. viešojo transporto „modernizavimo“ etapo – 2-ojo troleibusų parko teritorijoje jau 2018 m. turėtų atsirasti dyzelinio kuro kolonėlė. 2017-11-23 savivaldybės interneto svetainėje buvo paskelbta apie „numatomą kitos paskirties inžinerinių statinių- įmonės transporto užpildymo degalinės Justiniškių g.14, Vilniuje, projektavimą“. Susipažinti su projektiniais pasiūlymais siūloma nuvykus pas projektuotoją į Kauną (arba peržiūrėjus interneto puslapyje įdėtą pdf failą). Jau šiandien (2017-12-11, pirmadienį, 17:30 val. Vilniaus miesto savivaldybėje (Konstitucijos pr. 3), 216 kab.) vyks viešasis susirinkimas, kurio metu bus galima užduoti klausimus, pateikti pastabas projekto užsakovams bei projektuotojams.
2-ajame troleibusų parke autobusai atsirado nuo 2013 metų. Tais metais buvo įvykdytas taip vadinamas Vilniaus viešojo transporto sistemos „optimizavimas“ – beveik pusšimtis troleibusų sustatyti į patvorį, pavadinus tai „konservavimu“, tuo pačiu panaikinti 4 troleibusų maršrutai, dalyje maršrutų sumažintas troleibusų skaičius. Dalį troleibusų maršrutų (didžiojoje maršrutų dalyje) pradėjo dubliuoti „greitieji“ autobusų maršrutai, na o į 2-ąjį troleibusų parką „taupymo sumetimais“ pradėjo keliauti dyzeliniai autobusai.
Kokį signalą siunčia dyzelinio kuro kolonėlės atsiradimas troleibusų parke, iš kurio dabar į maršrutus išvažiuoja iki 40-ties autobusų per dieną? Kuo motyvuojamas toks sprendimas, ir ar jis pagrįstas? Kokie planuojami transporto priemonių skaičiaus ir tipo pokyčiai? Apie tai mėginome paklausti Vilniaus m. savivaldybės atstovo. Ar visi atsakymai pasirodė atviri – apie tai komentare, kurį rasite teksto pabaigoje.
Savivaldybės atstovas: galimai sumažės degalų kainos
Į raštu pateiktus klausimus apie dyzelinio kuro kolonėlę 2-ajame troleibusų parke atsakė Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo valdymo poskyrio vyr. specialistas Kastytis Lubys.
– Kokios priežastys lėmė poreikį statyti dyzelinio kuro kolonėlę 2-ojo troleibusų parko teritorijoje Viršuliškėse (Justiniškių g. 14)?
– Konkursą įsigyti 150 naujų autobusų laimėjo Lenkijos gamintojas „Solaris&Coach“, kuris ateinančiais metais bendrovei patieks būtent dyzelinu varomus autobusus, iš kurių apie 50 vnt. planuojama, kad atkeliaus į Viršuliškių departamento teritoriją. Degalus bendrovė privalo pirkti vadovaudamasi Viešųjų pirkimų įstatymu, t.y. skelbti konkursą degalų tiekimui. Turint savo degalinę bus sutaupytos lėšos ir galimai sumažės degalų kainos.
– Kokia planuojama apytikslė šio projekto sąmata? Ar šis projektas finansuojamas iš UAB „Vilniaus viešasis transportas“, ar iš savivaldybės lėšų?
– Projektuojama ne komercinės paskirties degalinė bendrovės „Vilniaus viešojo transporto” Viršuliškių parko poreikiams (Justiniškių g. 14 II-as troleibusų parkas). Planuojama projekto sąmata apie 330 tūkst. Eur. Projekto projektavimas ir statyba bus finansuojama tik iš UAB „Vilniaus viešasis transportas“ lėšų.
– Remiantis savivaldybės skelbto ir privataus vežėjo laimėto konkurso sąlygomis, vėliausiai 2018 metų kovo mėnesį keturis šiuo metu VVT aptarnaujamus autobusų maršrutus turi perimti privatus vežėjas. Du iš šių maršrutų (4G ir 43) aptarnauja 2-asis troleibusų parkas, darbo dienomis iš 2-ojo troleibusų parko į maršrutus išvažiuoja 24 šiuos maršrutus aptarnaujantys autobusai. Ar šios kolonėlės atsiradimas reiškia, kad ketinama gerokai padidinti autobusų skaičių 2-ajame troleibusų parke, nepaisant pralaimėto konkurso?
– Vietoje minėtų maršrutų iš Viršuliškių departamento planuojama aptarnauti maršrutus Nr. 5, 40, 46, 48.
– Kaip pasikeitė troleibusų ir autobusų, kuriuos aptarnauja 2-asis troleibusų parkas, skaičius nuo 2013 m. sausio mėnesio? Kokie planuojami tolimesni troleibusų skaičiaus pokyčiai šiame parke? Kokie transporto priemonių skaičiaus pokyčiai planuojami kituose (autobusų, 1-ajame troleibusų) parkuose?
– Darbo dienomis iš Viršuliškių departamento į maršrutus išvažiuoja 74 troleibusai ir 39 autobusas, iš Antakalnio departamento – 114 troleibusų, iš Verkių departamento – 253 autobusai. Šie skaičiai gali keistis labai nežymiai, priklausomai nuo miesto poreikių.
– Kaip bus išnaudojama tuščia likusi autobusų parko Verkių g. teritorija, iš autobusų parko perkeliant autobusus į troleibusų parką? Galbūt senų autobusų nurašyti neketinama, taigi, bendras įmonės turimų autobusų skaičius gerokai padidės? O gal autobusų parko sklypas bus pirmasis, kurį ketinama privatizuoti (juolab, jau gan seniai ištuštėjo ir administracinis pastatas)?
– Įsigijus naujus autobusus planuojama atsisakyti senų net 176 autobusų. Pavasarį, kai kelis maršrutus perims privatus vežėjas, bendrovė perims išnuomotų autobusų maršrutų 40, 49, 56, 69 aptarnavimą. Taigi Verkių gatvėje išlieka poreikis parkuoti ir aptarnauti apie 280 autobusų.
– Vilniaus miesto savivaldybė ketina skelbti konkursus ir likusių Vilniaus miesto viešojo transporto maršrutų aptarnavimui. Ar tikslinga daryti tokias išlaidas degalinių statybai (analogišką degalinę ketinama statyti ir Verkių g.), tų konkursų dar nelaimėjus? Juk turbūt išlieka tikimybė, kad ir kitus konkursus UAB „Vilniaus viešasis transportas“ pralaimės, nepaisant įsigytų naujų autobusų?
– Bendrovė investavo lėšas į transporto priemonių atnaujinimą, planuoja statyti savo degalines.
– Projektiniuose pasiūlymuose teigiama, kad „Statinys neigiamos įtakos eksploatacijos ir statybos laikotarpiu aplinkinėms teritorijoms neturės, nes arti gyvenamų namų nėra, aplinkui pramoninės teritorijos“. Visgi vos 38 metrų atstumu nuo sklypo stovi 23 aukštų gyvenamasis namas (adresas Viršilų 11). Ar projektuotojai šio gyvenamojo namo nepastebėjo? Ar iš tiesų manoma, kad troleibusų parke įkurdinus didelį papildomą skaičių dyzelinių autobusų, nesuprastės šio ir gretimų namų gyventojų gyvenimo sąlygos (ypač šaltuoju žiemos metu, kuomet autobusai bus paliekami įjungtais varikliais per naktį)?
– Autobusų skaičius Viršuliškėse lyginant su esamu skaičiumi nedidės.
– Kokios priežastys lėmė tai, kad projektiniuose pasiūlymuose pateikiama ir kita tikrovės neatitinkanti informacija – ar klaidinančią informaciją suteikė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ atstovai, ar kalti nekokybiškai paruošę projektą projektuotojai? Dokumente teigiama: „Kadangi autobusų kuro bakų užpylimas teritorijoje vykdomas ir šiuo metu, pastačius degalinę nebus sukurta naujų darbo vietų. Tie patys darbuotojai ir toliau užpylinės autobusus.“ Juk turbūt žinote, kad teritorijoje kuro bakų užpylimas šiuo metu nevyksta?
– Šiuo metu Viršuliškių parke naudojami 96 troleibusai ir 53 autobusai, kurie degalus kasdien pila vienoje sostinės degalinių, esančioje per 100 metrų nuo mūsų teritorijos. Pastačius degalinę įmonės teritorijoje, autobusų degalų bakus pildytų taip pat vienas įmonės darbuotojas.
– Be abejo, didžiausias akibrokštas yra tas, kad šiame dokumente troleibusai, troleibusų kontaktinis tinklas apskritai neegzistuoja: „Sklype didžiąją dalį teritorijos užima asfaltuota aikštelė, kurioje parduojami [turėta omenyje „parkuojami“] autobusai, centre stovintis autobusų garažas- dirbtuvės, gamybinis pastatas, bei kiti nedideli pagalbinio ūkio pastatai.“ Ar šis tekstas reiškia, kad ketinama apskritai eliminuoti troleibusus iš 2-ojo troleibusų parko, jeigu dokumente troleibusai, jų infrastruktūra neegzistuoja, jeigu nėra nagrinėjami tikėtini incidentai dėl troleibusų ir dyzelinio kuro kolonėlės eksploatavimo viename sklype?
– Rengiant degalinės projektinį pasiūlymą, projektuotojai vadovavosi topo nuotrauka, kurioje suformuota požeminių tinklų bei komunikacijų schema bei teritorijos šviestuvai. Projektiniuose pasiūlymuose nagrinėjama su degalinės užstatymu susijusi sklypo plano dalis, kurioje nėra esamo troleibusų kontaktinio tinklo, taip pat neketinama anuliuoti troleibusus iš 2-ojo troleibusų parko. Kadangi troleibusai neturi galimybės važiuoti per numatomos degalinės teritoriją. Šiuo projektu neketinama keisti troleibusų judėjimo. Troleibusų kontaktinis tinklas kaip ir buvo anksčiau, taip ir lieka toliau sumontuotas, tvirtinant prie šviestuvų ar kitų atramų ir troleibusų eksploatavimo šiame parke nutraukti neplanuojama.
Komentaras: degalinė 40-čiai autobusų, neįsitikinus tolimesne įmonės perspektyva?
O dabar panagrinėkime savivaldybės atsakymus, nagrinėdami projektinius pasiūlymus bei nepamiršdami ir UAB „Vilniaus viešasis transportas“ strateginio veiklos plano, kuriame ir užsiminta apie degalinę kaip vieną iš autobusų plėtros viešojo transporto sistemoje etapų.
Dokumentai. Strateginiame įmonės veiklos plane (kurį paruošė buvęs vadovas G.Maželis) vienas iš strateginių veiklos tikslų yra toks: „Visos Antrojo troleibusų parko teritorijos Justiniškių g. 14 panaudojimas: UAB „Grinda Užimtos teritorijos atlaisvinimas iki angarų, pritaikymas VVT reikmėms ir asfaltavimas; Antrojo troleibusų parko gamybinių patalpų pritaikymas didesniam autobusų skaičiui“.
Skubėjimas. Vos 2017-11-03 užsakovas (VVT) ir projektinių pasiūlymų rengėjas (UAB „Rusnė“) pasirašo projektinių pasiūlymų rengimo užduotį. Vos 2017-11-15 ją pasirašo Vilniaus m. vyr. architektas M.Pakalnis. Ir štai jau 2017-11-23 savivaldybės svetainėje pranešama apie atlikto ir suderinto projekto svarstymą.
Maršrutų aptarnavimui reikės mažiau autobusų – bet jų bus daugiau? Savo atsakyme savivaldybės atstovas teigia, kad daugiau autobusų, negu yra dabar, čia neatsiras. Prisiminkime – dabar darbo dienomis iš šio parko į maršrutus išvažiuoja 39 (poilsio – vos 23 autobusai). Jeigu 4G ir 43 maršrutus perėmus privačiam vežėjui, 2TP aptarnaus papildomai 5, 40, 46, 48 maršrutus, bendras autobusų skaičius maršrutuose bus 36 autobusai darbo dienomis. O kiek gi naujų dyzelinių Solaris autobusų ketinama atgabenti į troleibusų parką? Teigiama, kad apie 50. Taigi, bus net 14 rezervinių naujų autobusų (jeigu jau tikėti tuo, kad tikrai bus nurašyti senieji)? Vargu. Taigi, arba planuojamas žymus autobusų skaičiaus padidinimas šiuose maršrutuose, arba sumąstyta dar intensyvesnė autobusų plėtra. O kas Vilniuje vyksta, vykdant autobusų plėtrą? Lygiagrečiai vykdomas troleibusų marinimas.
Kokio autobusų skaičiaus aptarnavimas nuosavoje degalinėje jau leis sutaupyti? Darykime prielaidą, parke iš tiesų bus vien 50 naujutėlių autobusų. Ar jus įtikina teiginys apie poreikį statyti degalinę pusšimčiui autobusų, iš kurių net ne visi išvažiuoja į maršrutus? Teigiama, kad įmonė yra pateikusi tokio savo projekto kaštų-naudos analizę, ir kad visi buvo labai sužavėti sutaupymais. Deja, ta analizė nėra viešinama, nėra nurodoma, nei kokiam planuojamam autobusų skaičiui skaičiuojamos būsimos sąnaudos, nei koks sutaupymas planuojamas. Beje, atsakyme rašoma „galimai leis sutaupyti“. Bet – ar yra kokia nors sprendimą priimančių atsakomybė, jeigu išleidus virš 300 tūkst. eurų, sutaupyta visgi nebus?
Senų 176 autobusų atsisakymas. Nepamirškime šio skaičiaus. Prisiminkime, kad dar pateikiant paraišką įsigyti dujomis varomus autobusus, buvo žadama, kad iš gatvių dings itin taršūs Karosa autobusai. Realybė buvo kiek kitokia – tie Karosa autobusai, kurie nesubyrėjo, tebevažinėja iki šiol.
Miglotos įmonės ateities perspektyvos. Įsiskaitykite į savivaldybės atsakymą, kuris buvo pateiktas į klausimą apie tai, ar VVT, įsigijusi naujus autobusus bei prisistačiusi kolonėlių, turi kažkokių garantijų paskelbus konkursus ir likusių viešojo transporto maršrutų aptarnavimui. Jų nėra. Atvirkščiai – yra labai nedaug šansų, kad esant dabartinėms žaidimo sąlygoms, savivaldybės įmonė (kaip ir bet kuri kita Lietuvoje) laimės. Dar daugiau – įmonė turi žymiai didesnes galimybes laimėti troleibusų maršrutų aptarnavimo konkursus. Tad kodėl taip stengiamasi investuoti į dyzelį?
Kokios institucijos suderino statybas leidžiančius leidimus? Kaip minėta, kitapus troleibusų parko stovi 23 aukštų gyvenamasis namas. Visgi remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“, degalines leidžiamas statyti… vos 50 metrų atstumu nuo gyvenamųjų namų. Tiesa, ar yra išlaikomas ne mažesnis negu 30 metrų atstumas nuo būsimosios degalinės iki jau esamų troleibusų parko pastatų – jau kitas klausimas. Ar laikomasi Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. 1-93 patvirtintų Elektros tinklų apsaugos taisyklių? Ar atsižvelgta ne tik į kontaktinio tinklo, bet ir į požeminių kabelių infrastruktūrą? Su kokiomis institucijomis projektas buvo suderintas ir ar po kurio laiko nepasigirs kalbos apie būtinybę demontuoti troleibusų kontaktinį tinklą dėl galimo pavojaus degalinei?
Tikėkimės, bent į dalį klausimų pavyks gauti atsakymus šiandien vyksiančiame viešajame susirinkime.
[:]