[:lt]Konkursai su iš anksto žinomais laimėtojais. Ar ir toliau troleibusus „valys“ UAB „Corpus A“?[:ru]Тендер, где победитель ясен за ранее. Будет ли ЗАО „Corpus А” и дальше делать „чистку” троллейбусов?[:en]Tenders where a winner is known in advance. Trolleybuses will be cleaned by JSC „Corpus A“, again?[:]

Vyksta troleibuso valymas

Kuomet yra klausiama, ko gi reikia, kad viešasis transportas būtų patrauklus keleiviams, kai kurie valdžios žmonės pamini tik vieną dalyką – greitį.

Primityvokas ir todėl klaidinantis teiginys. Tokią išvadą gali padaryti nebent tie, kurie viešuoju transportu nesinaudoja išvis arba juo naudojasi labai retai.

Tie, kas naudojasi viešuoju transportu nuolat, mato kitus nemažiau svarbius dalykus. Vienas iš jų – ar transporto priemonės švarios ir išorėje, ir viduje. Vargu ar malonu įlipti į transporto priemonę, kuri pilna smėlio dar iš praėjusio rudens. Kažin ar smagu atsisėsti prie lango, kurį dengia nemenkas nešvarumų sluoksnis. Kažin ar jauku būti prie pajuodusio nuo dulkių kondicionieriaus, ne kažin kiek geresnį įspūdį palieka ir purvų prisivalgęs (ir todėl nemalonius kvapus skleidžiantis) šildytuvas.

Jau keletą metų troleibusus Vilniuje valo, o gal tiksliau „valo“, ne įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ (o prieš autobusų ir troleibusų įmonių sujungimą – „Vilniaus troleibusai“) darbuotojai ir darbuotojos, bet konkursą laimėjusios komercinės įmonės personalas.

Kuo skiriasi dirbantis žmogus nuo žmogaus, kuris daro darbo imitaciją?

Kai žmogus dirba – galima matyti jo darbo rezultatą, produktą. Kai žmogus apsimeta, kad dirba – jis juda, tarsi kažką daro, bet po jo darbo situacija būna nepasikeitusi, jokio produkto nėra.

Puikus darbo imitacijos pavyzdys – troleibusų valymas, atliekamas įmonės „Corpus-A“ personalo. Įlipa žmogelis į troleibusą, pamojuoja sausu šepečiu, dar kartais stambesnes šiukšles surenka – ir viskas. Nesvarbu, kad sutarties sąlygose nurodyta ne šluoti, o plauti grindis. Nesvarbu, kad nurodyta, jeigu troleibusas nekokybiškai nuplautas automatinėje plovykloje, net ir išorę kokybiškai nuplauti. Esu darbo vietoje – vadinasi, dirbu!

Tiesa, prieš pora mėnesių šios įmonės darbuotojai sugalvojo naują „išradimą“: matyt, sulaukę pastabų, kad reikia ne tik šluoti, bet ir plauti, jie pradėjo naudoti itin modernų plovimo būdą – iš bambalio pašlaksto salone vandens ir išskirsto jį su šepečiu. O ką, neplauta, nematote, kad štai čia šlapia? Jeigu šlapia – vadinasi, išplauta! Beje, „Corpus-A“ save pateikia kaip neįgaliųjų socialinę įmonę, ir tai, kad kai kurie darbuotojai skundžiasi negalintys nešti kibiro su vandeniu dėl sveikatos būklės, yra tiesa – tik štai kodėl žmonės skiriami dirbti darbus, kurių atlikti tinkamai jie fiziškai negali, ir ar tokia situacija yra normali?

Ir kodėl su visų šių nesąmonių pasekmėmis turime taikstytis mes, keleiviai, kurie mokame už keliones tvarkingu, švariu transportu? Kodėl su tuo turi taikstytis tų transporto priemonių vairuotojai, gaunantys pretenzijas iš keleivių dėl nešvarių sėdynių ir murzinų stiklų? Ir kodėl už tokį požiūrį papildomas išlaidas remontui (dėl greičiau sugendančios įrangos) turi patirti VVT?

Taigi, konkursus jau ne vienerius metus laimi vienintelė įmonė „Corpus-A“ (nors konkursuose dalyvauti mėgina ir kitos). Laimėti nesutrukdo niekas, net netikusi darbų kokybė. VVT darbuotojai šnabždasi, kad šią valymo įmonę tuomet dar įmonei „Vilniaus troleibusai“ (pavyko rasti 2010 metais skelbto konkurso skelbimą) priverstinai įsiūlė vienos politinės partijos šulas. Buvo atleistos neblogai dirbusios „Vilniaus troleibusų“ valytojos, jų pareigas perėmė privačios įmonės personalas.

Visgi privati įmonė valytojų skaičių vis mažino (nors darbo apimtys pagal sutartį liko tokios pat). Didėja minimalus mėnesinis atlyginimas (MMA) – valytojų skaičius mažėja – darbdavio manymu, jeigu keturių žmonių atlyginimą dabar reikės mokėti trims žmonėms, tai tie trys žmonės ir padaryti keturių žmonių darbą gali. Bent jau taip galima suprasti „Corpus-A“ vadovo pasisakymą „Verslo žiniose“ artėjant 2016 m. liepos 1-ajai, kuomet buvo padidintas  MMA – įmonės vadovas guodėsi, kad turi mažai laiko perdaryti darbo grafikus. Kita vertus, troleibusų vairuotojams valytojos guodėsi, kad nors darbo padaugėjo – atlyginimai nepadidėjo, o jeigu tai iš tiesų tiesa – būtų įdomu, jeigu šią „neįgaliųjų socialinę įmonę“ pakratytų valdiškos institucijos, patikrindamos ne tik tai, kiek mokama neįgaliesiems, bet ir kokie jų darbo grafikai, kokie jų darbo krūviai ir ar neįgalieji gali dirbti tuos darbus, kuriuos dirbti jiems nurodyta.

Beje, Lietuvos darbo biržos svetainėje socialinių įmonių sąraše „Corpus-A“ nėra. Tačiau randame kitą įmonę – UAB „Socialinė integracija“, kurios būstinė nurodyta tuo pačiu adresu, kaip ir „Corpus-A“ (nors registracijos adresas – Širvintų rajone), o „Socialinės integracijos“ direktorius bent jau seniau buvo „Corpus-A“ vadovas Kaune. „Corpus-A“, turinti filialus visoje Lietuvoje, rekvizitai.vz.lt duomenimis turi 960 darbuotojų, tuo tarpu „Socialinė integracija“ – net 1103 darbuotojus. Todėl turbūt nekeista, kad vienu pagrindinių „Corpus-A“ partnerių ir nurodoma UAB „Socialinė integracija“. Tik visgi lieka neaišku – kodėl konkurse dalyvauja ir laimi „Corpus-A“, o ne „Socialinė integracija“ (nes ši įmonė irgi nurodo užsiimanti tokia pat veikla)? Įdomu ir tai, ar pačios valytojos žino, kad jos dirba ne įmonėje „Corpus-A“ (kaip kad sako vairuotojams), bet įmonėje „Socialinė integracija“?

Nežinia, ar dėl mažėjančio darbuotojų skaičiaus, ar dėl kitų priežasčių nuolat prastėjo ir valymo kokybė. Įmonės personalas į priekaištus turi „neatremiamą“ argumentą – „kiek moka, taip ir dirbam“. Tiesa, į klausimą, kodėl eina į tokį darbą, kuriame taip mažai moka (juk atlyginimas turėtų būti žinomas iš anksto), o po to darbą sabotuoja – atsakymas vargu ar yra.

UAB „Corpus-A“ turi valyti daug patalpų. Tik kažin ar visose yra bent apsilankę.

UAB „Corpus-A“ turi valyti daug patalpų. Tik kažin ar visose yra bent apsilankę.

Dar prieš mėnesį Facebook paskyroje rašėme apie „Corpus-A“ darbo kokybę ir apie paskelbtą techninių specifikacijų projektą naujam konkursui. Konvejerio tai nesustabdė. Nenuostabu – 2015-09-22 paskelbto supaprastinto atviro konkurso sutartis galioja iki 2016-07-24 (konkurso sąlygas galite rasti čia). Žinoma, sutarties galiojimo terminas baigiasi, todėl reikia galvoti, kas valys ne tik troleibusus, bet ir VVT administracines patalpas. Pagal šią sutartį „Corpus-A“ valo ir daugybę kitų pagalbinių patalpų, pvz., elektros pastočių patalpas, tik kažin ar tai yra daroma, laikantis sutarties sąlygų.

Beje, kažin kodėl, jeigu ši įmonė dirba taip puikiai, iki šiol jų paslaugomis priversti naudotis tik troleibusų parkai, o autobusų parke, kaip ir anksčiau, dirba įmonės personalas, atliekantis darbą žymiai kokybiškiau?

Taigi, 2016 m. birželio 10 d. buvo ir vėl paskelbtas supaprastintas atviras konkursas valymo paslaugų viešajam pirkimui. Įdomu tai, kad VVT internetinėje svetainėje nurodoma vokų atplėšimo data – liepos 15 d., tuo tarpu pirkimo sąlygose galutinė elektroninių pasiūlymų pateikimo data nurodyta liepos 5-oji.

Neramina klausimas – ar viskas kartosis ir šiemet? Ar ir vėl bus susitarta kur reikia ir su kuo reikia, vėl bus tylima apie tai, kaip ši įmonė dirba ir kad dėl tokios darbų kokybės jai išvis turėtų būti neleista šiame konkurse dalyvauti? O gal bus pasidomėta, koks politikas taip atkakliai protegavo sutarties su įmone „Corpus-A“ atsiradimą ir kodėl? Galbūt tai ir yra priežastis, kodėl ši įmonė taip daug sau leidžia?

Galbūt konkurso sąlygose atsirado saugikliai, kurie leistų taikyti sankcijas dėl nekokybiškai atliktų darbų?

Ne, neatsirado. Pirkimo sąlygose parašyta, kad šiame pirkime rezervuota teisė (t.y., pirkime gali dalyvauti) tik neįgaliųjų socialinės įmonės. Taigi, ir toliau pageidaujama, kad valymo darbus dirbtų tie žmonės, kurių sveikata per prasta šiuos fizinius darbus atlikti tinkamai. Ar VVT, šiame konkurse nurodžiusi tokį apribojimą, laimi? O gal laimi ne pagal savo galimybes darbus turintys atlikti neįgalieji? Tai gal bent jau keleiviai? Ne, ne ir dar kartą ne – laimi tik „Corpus-A“, išvengusi konkurencijos ir gaunanti ne tik apmokėjimą iš VVT, bet dar ir paramą iš valstybės už neįgaliųjų įdarbinimą ir integravimą.

Už netinkamai atliekamą darbą nėra numatyta jokių baudų – tėra numatyta galimybė, nustačius grubius sutarties pažeidimus (pvz., kad netinkamai išvalyti bent 5 troleibusai) už tos dienos darbus nesumokėti. Tiesa, tam reikalingi pažeidimų protokolai (kuriuos pagal sutartį ir surašyti ne taip paprasta), taip pat suteikiamas laikas pažeidimų ištaisymui (iki 24 valandų), taigi galima sankcija daugiau teorinė negu reali.

Todėl turbūt nereikia stebėtis ir tuo, kas įvyko prieš pora savaičių. Tuomet troleibusų parkų darbuotojai, nebeapsikentę tokios darbo kokybės ir sužinoję apie naują konkursą (kurį, tikėtina, ir vėl laimės ši įmonė), pradėjo rinkti parašus po kreipimusi, kad šiai įmonei būtų nebeleista dalyvauti naujame konkurse. Netrukus kreipimosi iniciatoriai susilaukė skambučių su klausimais „ar tu supranti, prieš ką šoki?“. Kai kurie iš darbuotojų šių užuominų neišsigando, kiti, kaip įprasta, buvo įtikinti aprimti – kiek žinoma, iki šios dienos surinkti parašai administracijai, vykdančiai konkursą, nėra pristatyti.

Tiesa, nežinia, ar dėl renkamų parašų, ar tiesiog artėjant naujam konkursui, nutiko ir vienas geras dalykas – troleibusus pradėta valyti kiek kruopščiau. Žinoma, iki tobulos darbo kokybės dar toli – pvz., lipant pro vidurines duris į troleibusą, paruoštą Valstybės dienos šventei, buvo galima rasti nemažą kiekį smėlio. O juk troleibusas į renginį atvažiavo ne iš maršruto, bet tiesiai iš troleibusų parko. Visgi puikiai žinome, kiek ilgai veikia tas laikinas pagerėjimas – po kurio laiko viskas grįžta į įprastines vėžes, nes jokių poveikio priemonių, kai sutartis jau pasirašyta, nebijoma.

Tam, kad įsitikintumėte, kaip atrodo lygiai tokio pat amžiaus Solaris Trollino troleibusai Rygoje – trumpas vaizdo įrašas. Be garso, kadangi buvo kalbėta nelietuviškai, o titruoti tingiu – bet pilnai pakanka matyti vaizdą. O žemiau galėsite pamatyti nuotraukas, kaip atrodo analogiško amžiaus Solaris troleibusas Vilniuje. Taip, šiam Rygos troleibusui tuo metu, kai buvo filmuotas, buvo 10 metų. Todėl į kažkokios ten VVT viršininkės, kuri atsakinga už „Corpus-A“ darbuotojų atliekamo darbo kokybės priežiūrą, sapaliones (kurios pasirodė po šio straipsnio paskelbimo) apie puikią valymo kokybę ir nusišnekėjimus, kad visą šitą purvą su tašėm bobutės į troleibusus suneša, bus reaguojama griežtai – nepadės jokie ten jos giminystės ar partiniai ryšiai.

Na o dabar Jūsų dėmesiui – tam, kad įsitikintumėte įmonės „Corpus-A“ darbų kokybe – nuotraukų galerija.

[AFG_gallery id=’5′]

6 thoughts on “[:lt]Konkursai su iš anksto žinomais laimėtojais. Ar ir toliau troleibusus „valys“ UAB „Corpus A“?[:ru]Тендер, где победитель ясен за ранее. Будет ли ЗАО „Corpus А” и дальше делать „чистку” троллейбусов?[:en]Tenders where a winner is known in advance. Trolleybuses will be cleaned by JSC „Corpus A“, again?[:]

  1. 15 min nesusidometu tema? Tikrai pastebejau, kad labai nesvarus troleibusai.

  2. Gal praleidau, bet koks turi būti VT valymo periodiškumas pagal konkurso sąlygas?

    1. Daugybė darbų turi būti atliekama kasdien – iššluojami (arba išsiurbiami, bet siurblio tai jie neturi) įlaipinimo laiptai, spec. plovimo priemonėmis plaunamos vidaus grindys. Vidaus turėklai, pertvaros, palangės, sėdynės – 7 kartus per savaitę ne mažiau negu 15-ai TP, o visoms TP sėdynės turi būti plaunamos 3 kartus per savaitę. Labai svarbu, kad po techninio aptarnavimo troleibusai į maršrutus išeina visiškai neplauti, nors turi būti iščiustomi (pilnas automatinis/rankinis išorės plovimas, salono plovimas, sėdynių plovimas, siurbimas dulkių siurbliu, salono apšvietimo lempų gaubtų valymas ir kt).

  3. Ar ne paprasčiau būtų troleibusų/autobusų viduje klijuoti lipdukus: šią transporto priemonę valo „Corpus A“?

    1. Būtų tiesiog puiku, jeigu būtų patalpinta tokia informacija (plius dar nurodant kontaktus, kur kreiptis, jeigu keleivis galvoja, kad švaros trūksta). Bet galbūt kaip tik todėl tokio lipduko ir nėra? 🙂

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *