Prasideda „nereikalingų” troleibusų pardavimaiНачинается продажа «лишних» троллейбусовSales of „unnecessary” trolleybuses begins

2014-11-10 Troleibusų aukciono skelbimasNepavyko patyliukais ir skubiai papjauti pernai vasarą – dabar panaudos kitą atsikratymo troleibusais metodą…

Vakar, 2014 m. lapkričio 10 d., UAB „Vilniaus viešasis transportas“ interneto svetainėje pasirodė informacija apie 15 parduodamų troleibusų Škoda 14Tr (kadangi po aukciono skelbimas iš svetainės pašalintas – jo kopijas, ir kaip keitėsi skelbimo tekstas, galite rasti čia: 2014-11-10, 2014-11-16). Iš vienos pusės – keista ir pikta, mat pažadai šių troleibusų atžvilgiu buvo visiškai kitokie (ir turime konkrečius įrodymus). Iš kitos pusės – nenuostabu, kad įmonė bet kokiais metodais ieško pinigų, kai su ja vis prasčiau atsiskaito miesto savivaldybė, o lėšų reikia ne tik turėtam transportui eksploatuoti, bet dar ir mokėti už dešimtis ir vėl išnuomotų (ir perkamų) dėvėtų dyzelinių autobusų. Galima spėti, kad šis penkiolikos troleibusų atidavimas pusvelčiui – ne pabaiga – reikia ne tik pinigų autobusams, bet ir vietos jiems, o kur dar tas geras jausmas, kai darai kažką negero, ir niekas tavęs net nepabara (o gal dar šeimininkas ir pagirdamas galvelę paglosto)? O kas galėtų paneigti, kad mes artėjame prie dar vieno Vilniaus viešojo transporto sistemos „optimizacijos“ etapo, po kurio mieste liks dar mažiau troleibusų? Matyt todėl ir gimė toks originalus sprendimas gudročių galvelėse – ne tik sėkmingai atsikratyti troleibusų, kurių taip stipriai nekenčia ir miesto, ir įmonės vadovybė, bet dar ir dar pinigų gauti. Troleibusų juk bankui neįkeisi – kaip kad patyliukais padaryta su autobusais Volvo. Šiame įraše apie visa tai ir pakalbėkime.

2014-11-10 Troleibusų aukciono skelbimasNepavyko patyliukais ir skubiai papjauti pernai vasarą – dabar panaudos kitą atsikratymo troleibusais metodą…

Vakar, 2014 m. lapkričio 10 d., UAB „Vilniaus viešasis transportas“ interneto svetainėje pasirodė informacija apie 15 parduodamų troleibusų Škoda 14Tr (kadangi po aukciono skelbimas iš svetainės pašalintas – jo kopijas, ir kaip keitėsi skelbimo tekstas, galite rasti čia: 2014-11-10, 2014-11-16). Iš vienos pusės – keista ir pikta, mat pažadai šių troleibusų atžvilgiu buvo visiškai kitokie (ir turime konkrečius įrodymus). Iš kitos pusės – nenuostabu, kad įmonė bet kokiais metodais ieško pinigų, kai su ja vis prasčiau atsiskaito miesto savivaldybė, o lėšų reikia ne tik turėtam transportui eksploatuoti, bet dar ir mokėti už dešimtis ir vėl išnuomotų (ir perkamų) dėvėtų dyzelinių autobusų. Galima spėti, kad šis penkiolikos troleibusų atidavimas pusvelčiui – ne pabaiga – reikia ne tik pinigų autobusams, bet ir vietos jiems, o kur dar tas geras jausmas, kai darai kažką negero, ir niekas tavęs net nepabara (o gal dar šeimininkas ir pagirdamas galvelę paglosto)? O kas galėtų paneigti, kad mes artėjame prie dar vieno Vilniaus viešojo transporto sistemos „optimizacijos“ etapo, po kurio mieste liks dar mažiau troleibusų? Matyt todėl ir gimė toks originalus sprendimas gudročių galvelėse – ne tik sėkmingai atsikratyti troleibusų, kurių taip stipriai nekenčia ir miesto, ir įmonės vadovybė, bet dar ir dar pinigų gauti. Troleibusų juk bankui neįkeisi – kaip kad patyliukais padaryta su autobusais Volvo. Šiame įraše apie visa tai ir pakalbėkime.

2014-11-10 Troleibusų aukciono skelbimasNepavyko patyliukais ir skubiai papjauti pernai vasarą – dabar panaudos kitą atsikratymo troleibusais metodą…

Vakar, 2014 m. lapkričio 10 d., UAB „Vilniaus viešasis transportas“ interneto svetainėje pasirodė informacija apie 15 parduodamų troleibusų Škoda 14Tr (kadangi po aukciono skelbimas iš svetainės pašalintas – jo kopijas, ir kaip keitėsi skelbimo tekstas, galite rasti čia: 2014-11-10, 2014-11-16). Iš vienos pusės – keista ir pikta, mat pažadai šių troleibusų atžvilgiu buvo visiškai kitokie (ir turime konkrečius įrodymus). Iš kitos pusės – nenuostabu, kad įmonė bet kokiais metodais ieško pinigų, kai su ja vis prasčiau atsiskaito miesto savivaldybė, o lėšų reikia ne tik turėtam transportui eksploatuoti, bet dar ir mokėti už dešimtis ir vėl išnuomotų (ir perkamų) dėvėtų dyzelinių autobusų. Galima spėti, kad šis penkiolikos troleibusų atidavimas pusvelčiui – ne pabaiga – reikia ne tik pinigų autobusams, bet ir vietos jiems, o kur dar tas geras jausmas, kai darai kažką negero, ir niekas tavęs net nepabara (o gal dar šeimininkas ir pagirdamas galvelę paglosto)? O kas galėtų paneigti, kad mes artėjame prie dar vieno Vilniaus viešojo transporto sistemos „optimizacijos“ etapo, po kurio mieste liks dar mažiau troleibusų? Matyt todėl ir gimė toks originalus sprendimas gudročių galvelėse – ne tik sėkmingai atsikratyti troleibusų, kurių taip stipriai nekenčia ir miesto, ir įmonės vadovybė, bet dar ir dar pinigų gauti. Troleibusų juk bankui neįkeisi – kaip kad patyliukais padaryta su autobusais Volvo. Šiame įraše apie visa tai ir pakalbėkime.

Slapta įkeičiami autobusai Volvo

Volvo dūmai2004 – 2006 metais įmonė „Vilniaus troleibusai“ savo lėšomis įsigijo 45 troleibusus „Solaris Trollino 15ac“. Įmonė „Vilniaus autobusai“ taip pat pirko naujas transporto priemones: 2004 – 2006 metais į Vilnių atkeliavo 60 standartinių autobusų Volvo 7700, taip pat 30 triašių (18 metrų ilgio) autobusų Volvo 7700A. Nesigilinsime į tai, kad nors šių autobusų vidus dar atrodo puikiai, varikliai jau yra, liaudiškai tariant, „damušti“, ką ir iš šalies parodo prasta trauka ir beprotiškas dūmingumas. Kalbėsime apie tai, kas vyko prieš 2 savaites, t.y. spalio 25 – 26 dienomis. Nors tai buvo savaitgalis, kai mieste važinėja žymiai mažiau viešojo transporto, autobusų (net ir ilgų) į maršrutus išvažiuoja nemažai. Visgi šeštadienį į miestą neišvažiavo nė vienas ilgas Volvo 7700A (tik popiet mieste pasirodė vos du autobusai). Kas gi vyko? Pasirodo, bankui patyliukais buvo įkeisti šie 90 Volvo autobusų ir savaitgalį vyko įkeičiamo turto vertinimas – šeštadienį visų ilgųjų ir dalies standartinės talpos, sekmadienį – likusiųjų standartinės talpos autobusų.

Nepaisant to, kad autobusai įkeisti, jie ir šiomis dienomis tebėra gatvėse. Jei pasitvirtins vis garsesnės kalbos apie artėjantį Vilniaus viešojo transporto privatizavimą, autobusai nesunkiai pereis į privačios įmonės balansą ir jos aptarnaujamus maršrutus (o gal, įsigijus „nuostolius nešančią“ įmonę ir visą jos turtą už litą, bus sėkmingai parduoti kokiam nors neturtingam Lietuvos miestelio vežėjui). Su troleibusais sunkiau – kam gi juos parduosi, kaip gi iš jų pasipelnysi? Todėl ir „tvarkomasi“ su jais kitokiais būdais –  arba patyliukais supjaustant, arba skelbiant aukcionus ir parduodant juos už metalo laužo kainą.

Nepavyko supjaustyti – parduosim

Pasmerktieji. Oficialiai - rezerviniai. Tačiau - Pernai vasarą, mieste įvykdžius pirmąjį viešojo transporto „reformos“ ir „optimizacijos“ etapą, iš gatvių dingo daugiau nei 40 troleibusų, kurių dauguma iki tol daugiau ar mažiau sėkmingai važinėjo Vilniaus gatvėmis. Dauguma jų buvo sustumti į naujai suformuotą aikštelę 2-ajame troleibusų parke.

Turbūt nedaug kas žino tai, kad jau buvo susitarta su įmone, kuri būtų greitai juos visus supjausčiusi – į 2-ąjį troleibusų parką jau buvo atgabentas ir tos įmonės darbininkams skirtas vagonėlis. Visgi kilus triukšmui dėl masinio troleibusų naikinimo, šį planą įgyvendinti pabijota, pjūklai supakuoti ir išvežti, o troleibusai palikti patvoriuose ne tik džiaugtis saulės spinduliais, bet ir kentėti lietų bei sniegą.

Pernai buvo teigiama, kad šie troleibusai bet kada galės sugrįžti į gatves, jų techninė būklė nepablogės, tebus išmontuota elektroninio bilieto įranga…

Kurgi ne. Bet kam yra aišku, kad lauko sąlygomis ištisus metus (o ypač drėgnu metų laiku) laikomos transporto priemonės būklė negali išlikti tokia pat (o ypač, dėl savo specifikos – tokio transporto kaip troleibusų). Tačiau ne tai didžiausia problema – praktiškai visi „rezerviniai“ troleibusai (ypač „besiilsintys“ 2-ajame troleibusų parke) yra likę nepilnos komplektacijos, kadangi trūkstant detalių šiuo metu mieste važinėjančių troleibusų remontui, jos tiesiog išlupamos iš šių „rezervinių“ troleibusų.

O kad aukščiau minėti pažadai išsaugoti troleibusus geros būklės buvo – galite išgirsti iš žemiau pateikiamos garso įrašo ištraukos. Vilniaus miesto savivaldybei pristačius viešojo transporto reformos planus, 2013 m. gegužės 2 dieną įvyko UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybės ir įmonės darbuotojų, profsąjungų atstovų susitikimas. Jame buvo kalbama apie kai kuriuos artimiausius planus, tarp jų – ir apie naują požiūrį į troleibusų remontą (rezultatus, manau, visi puikiai matome), taip pat apie troleibusų skaičiaus maršrutuose mažinimą ir iš gatvių pašalinamų troleibusų likimą. Į klausimus atsakinėja UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/176377338″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=false&show_user=false&show_reposts=false&visual=true” width=”50%” height=”100″ iframe=”true”/]

Trumpas garso įrašo reziumė tiems, kas neturi galimybių jo išklausyti.

Į klausimą „Ar tiesa, kad 1-ajame troleibusų parke planuojama uždaryti planinio remonto cechą? Jeigu taip, kur bus troleibusų planinis remontas atliekamas, o jeigu tokio iš viso nebus – kieno nurodymu tai padaryta, nes čia praktiškai parko žlugdymas, sustos pats savaime, nereiks ir žlugdyt“ G.Nakutis atsakė frazėmis apie mažą antrinę troleibusų rinką ir kad dėl to čia buvo atliekamas kapitalinis remontas palaikant „pakankamai neblogą“ techninę būklę (kažkodėl nekalbant apie tai, kad kokybiškai atlikus kapitalinį remontą, tai būtų daug pigesnis sprendimas žiūrint į ilgalaikius to troleibuso eksploatavimo kaštus, lyginant su tuo, jei būtų nupirkta nežinomos techninės būklės transporto priemonė). Anot G.Nakučio, „dabar, kai keičiasi situacija, kai išleidimas [į maršrutus] yra mažesnis, tų troleibusų poreikio yra žinoma mažiau. Iš kitos pusės, jeigu eina orientacija, kad neplėst kontaktinio tinklo, nedidint troleibusų išleidimo arba mažint kaip šiuo atveju yra, tai natūraliai jo [kapitalinio remonto] nebereikia atlikt. Remontuot tik tam, kad remontuot ir nevažiuot paskui – nėra ekonominės logikos. […] Atvarysim autobusus – autobusus remontuos. […] Cechas kol kas dirbs.“

Į klausimą „šitie troleibusai, kurie bus nuimami vasaros sezonui, kokia jų ateitis, juos nurašys, ar ištrauks paskui rudenį?“, G.Nakutis atsakė: „išleidimas sumažėja 59 autobusais [turėta omenyje – troleibusais], tai mes galvojam, kad 59 autobusus [turėta omenyje – troleibusus] ar kiek ten reikėtų išimti iš apyvartos, ta prasme, juos pastatysim, jie stovės, bet jie nebus iškomplektuojami, išskyrus elektroninę įrangą; nebus paleista atsarginėms dalims, nebus atiduota į metalo laužą, kad esant reikalui ar atsiradus vėl poreikiui troleibusų juos būtų galima paimt greitai šiek tiek patvarkius ir paleist“. Po šių žodžių sekė replikos apie remontą „šiek tiek“ ir jo pasekmes, apie tai, kas būna po laikymo patvoryje, apie prastovų skaičius – įmonės vadovybės nuomonė nuo kitų pasisakiusių kažkodėl skyrėsi… Šiaip ar taip, matome aiškius vadovo pažadus:

  • nebus iškomplektuojami,
  • nebus paleista atsarginėms dalims,
  • nebus atiduota į metalo laužą.

Bet pažadus juk galima šiek tiek pakoreguoti ar pamiršti ir išvis sulaužyti, ar ne?

Kokie troleibusai parduodami?

Du parduodami troleibusai - BNA 487 ir BNA 569 O dabar pereikime prie aukciono ir trumpai panagrinėkime parduodamus ƒ„nereikalingus ar netinkamus naudoti“ troleibusus. Parduodama iš viso 15 troleibusų, pagamintų 1983 – 1989 metais (čia būtina pabrėžti, kad mieste važinėja daugybė troleibusų, pagamintų 1989 metais ir seniau, tad jei žiūrėti tik į amžių – parduodami tikrai ne patys seniausi troleibusai). 10 troleibusų – iš 1-ojo troleibusų parko, 5 troleibusai – iš 2-ojo troleibusų parko (sąraše jie pažymėti penkiais paskutiniais numeriais). Kaina nuo 10,5 tūkst. Lt (3041 euro) iki 13,6 tūkst. Lt (3939 eurų). Bendra visų penkiolikos parduodamų troleibusų kaina – 177,8 tūkst. Lt. (51 494 eurai).

Liūdna yra tai, kad parduodami anaiptol ne prasčiausios būklės „rezerviniai“ troleibusai. Kaip facebook profilyje parašė Gediminas Janušis, „Nebūtų taip pikta, jeigu išpardavinėtų ten kokius „kibirus” kaip 2406, 2407, 1417, 1449, 2464… (gal po sėkmingo pardavimo ir jų eilės ateis). Vis tiek jau jie daugiau nebevažinės. Bet kai dabar ant prekystalio 2498, 2501, 1538, 2550… Tokius atstačius – dar važinėk ir važinėk. (2498 išvis į kapinyną buvo pastatytas kažkokių […]). Juolabiau, kai net dabar važinėjančių tarpe turim daug blogesnės būklės troleibusų. Bet ne, geriau perdažys skudurus kokiam 1431, o 2550 nurašys. Tobula logika.“

Kaip matome iš gerai kiekvieną troleibusą pažįstančio Gedimino komentaro, įmonė išparduoda jokiu būdu ne pačius seniausius, ne pačius blogiausius troleibusus. Kodėl tai vyksta? Ar tik dėl tų pinigų, kurie bus gauti juos pardavus? – o tokia pinigų suma tokio dydžio įmonei kaip „Vilniaus viešasis transportas“ yra tiesiog juokinga… O gal šis aukcionas fiktyvus, nes jau žinomas jo laimėtojas? Galbūt būtent dėl to ir troleibusai į aukcioną keliauja ne tokie, kurie ateityje tikrai vargu ar bebus reikalingi, nes aukciono laimėtojas su pardavėju „susitarė po kilimu“ – apžiūrėjo troleibusus, išsirinko geriausius, gal net pasiūlymus ką geriausia imti gavo, ir galbūt net kainą sutarė? Net jei taip sutarta ir su kaimyniniu miestu, kuris dalį šių troleibusų paleis į maršrutus, tokie metodai neatrodo labai gražiai… Visgi tegalime spėlioti – bet, anot sparnuotos frazės, „kas galėtų paneigti“?

Kelios pastabos apie kai kuriuos „ant prekystalio“ atsidūrusius troleibusus:

  • troleibuso, kurio valstybinis Nr. BNA 411, pagaminimo metai ne 1983, kaip teigiama, o 1985 (taigi, dirbtinai nuvertinamas, nurodant ankstesnius pagaminimo metus);
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 446, dar 2013 m. lapkričio 12 d. užfiksuotas ne „garde“ (galbūt miesto gatvėse jis buvo ir vėliau), tačiau dabar jis jau tapo „nebereikalingas ir netinkamas naudoti“;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 480, iki pernai vasarą įvykdytos „reformos“ priklausė 2-ajam troleibusų parkui (nuolat dirbo 9 maršrutu), po jos keletą to parko geresnių troleibusų 1-asis troleibusų parkas pasiėmė. Dabar jis tapo nebereikalingas ir išmetamas (nors tas pats 2-asis troleibusų parkas neretai neturi nė vieno troleibuso išleisti į rezervą, ir būtent dėl to visi stebėjosi, vieną dieną pamatę 3 maršrute dirbantį Solaris troleibusą);
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 505, 2013 m. rugpjūčio 21 d. taip pat užfiksuotas mieste;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 511, 2013 m. lapkričio 1 d. užfiksuotas dirbantis 9 maršrutu;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 538, daugiausia keliavo tarp 1-ojo ir 2-ojo parkų; iki 1997 metų priklausė 1-ajam parkui, į kurį grįžo 2005 metais, o liko be darbo nuo 2013 metų liepos mėnesio; vienas iš dviejų jauniausių (pagamintų 1989 m.) parduodamų troleibusų (kitas – 2-ojo troleibusų parko troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 550);
  • troleibusai, kurių valstybiniai Nr. BNA 487 ir BNA 569 – 2-ojo troleibusų parko troleibusai, neseniai nustumti į pradėtą formuoti antrąją „pasmerktųjų“ troleibusų aikštelę kitame 2-ojo troleibusų parko kampe.

Kas toliau?

VVTRemiantis informacija apie aukcioną, rytoj ir poryt (2014 m. lapkričio 12 ir 13 dienomis) galima apžiūrėti aukcionui perduodamas prekes. Visgi adresas nurodomas Verkių g. 52, o mes tiksliai žinome, kad troleibusų ten nėra (tad tai dar vienas pamąstymas, kad aukcionas – sutartas iš anksto, jei prekių apžiūrėti kviečiama ten, kur jų nėra). Aukcionas vyks kitą trečiadienį, 2014 m. lapkričio 19 d. 10 val. Žolyno g. 15, Vilnius, 200 kab., žiūrovai neįleidžiami. Jei per pirmąjį aukcioną troleibusai nebus parduoti, kas savaitę įvyks pakartotiniai aukcionai. Galima įtarti (jei bent dalis aukščiau išvardintų prielaidų yra teisingos), kad jei aukcionas vyks – troleibusai bus parduoti (o vis siūlomi autobusų „Karosa“ stiklai po 1 Lt taip ir liks įmonės turto balanse). Klausimas tik, ar bus sustota?

Šiuo metu yra nusiųstas klausimas el.paštu UAB „Vilniaus viešasis transportas“, klausiant, ar įmonė nori pareikšti savo komentarą šiuo klausimu. Jei atsakymas bus – jis, be abejo, bus paskelbtas.

Papildymai po šio įrašo pasirodymo.

Įmonei „Vilniaus viešasis transportas“ el.paštu buvo nusiųstas klausimas „Internete bus paskelbtas straipsnis apie 15 vnt. troleibusų Škoda 14Tr aukcioną. Ar įmanoma gauti ir įmonės komentarą šiuo klausimu?“ – į jį kitą dieną buvo gautas niekieno nepasirašytas atsakymas „Prašome Jūsų pateikti išsamius klausimus, į kuriuos mes pasistengsime atsakyti per 2 dienas“. Suprantama, kadangi troleibusas.lt nėra iš tų, kurie tiesiog perspausdina savivaldybės perduotą informaciją, į ją nė kiek nesigilinant ir neanalizuojant – mums taikomi ir šiek tiek kitokie bendravimo kriterijai…

Beje, įmonė sureagavo į mūsų pastebėjimą apie tai, kad nors troleibusus apžiūrėti yra kviečiama į autobusų parką, esantį Verkių gatvėje, jų ten nėra. Aukciono skelbimas buvo pakeistas, nurodant troleibusų buvimo vietą 2-ajame troleibusų parke – nepaisant to, dalis aukcionui atiduodamų troleibusų ir „apžiūros dienomis“ stovėjo 1-ajame troleibusų parke, taigi, pėdų mėtymas nelabai padėjo. Juo labiau, turime ir išsaugotą originalaus skelbimo kopiją, kurią galite rasti šiuo adresu.

Šiaip ar taip, šiek tiek informacijos paskelbė glaudžiai su savivaldybe bendradarbiaujantis portalas ebus.lt: „Vilniaus viešasis transportas“ skelbia aukcioną seniems troleibusams parduoti“. UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinio direktoriaus G.Nakučio teigimu, „nereikalingi troleibusai nebeeksploatuojami jau pusantrų metų, jiems neatliekamos techninės apžiūros, jie nedraudžiami. Ir štai čia pagauname su dar vienu melu – pernai buvo kalbama, kad vadinamuosius „rezervinius“ troleibusus bus galima, esant poreikiui, kitą dieną išleisti į maršrutus – o bet kaip tai padaryti, jei jie be techninių apžiūrų ir neapdrausti? Toliau sakoma, „jei senuosius troleibusus pavyktų parduoti, gautume šiek tiek papildomų lėšų. Visos jos būtų panaudotos likusių troleibusų atsarginėms detalėms pirkti“ – taip ir norisi paklausti, turbūt bus perkamos detalės tiems patiems Škoda 14Tr, kurie parduodami už metalo laužo kainą? O kas toliau, kai bus išnaikinti visi „rezerviniai“ troleibusai – pradėsite uždarinėti maršrutus (tiksliau, juos perdarinėti į autobusinius), nes nebėra troleibusų į juos išleisti?

Kalbant apie autobusų „Volvo“ įkeitimą, ebus.lt straipsnyje informuojama, kad autobusai dar nėra įkeisti, ir kad tėra įvykę tik jų įvertinimo procedūros, ruošiantis autobusų užstatymui. Spėjama, kad bankai finansuotų apie 70% autobusų vertės, o tai sudarytų apie 8-10 mln. litų. Paskaičiuokime, gerbiamieji kurmiai, kokiomis gi sumomis įvertinti tie 90 autobusų? Remiantis aukščiau pateiktais skaičiais, visi šie autobusai įvertinti 11,4 – 14,3 mln. Lt, taigi vienas autobusas (8-10 metų amžiaus) vidutiniškai įvertintas 127 – 158,8 tūkst. litų. Atsižvelgiant į tai, kad trečdalis šių autobusų – prailginti, triašiai, kurių vertė turėtų būti gerokai didesnė nei standartinių, galima spėti, kad standartiniai autobusai įvertinti po ~100-120 tūkst. Lt, o prailginti po ~160-180 tūkst. Lt. Skaičiai nevisai sutampa su generalinio direktoriaus skaičiais, pateiktais InitTV, kur buvo sakoma, kad autobusai įvertinti nuo 150 iki 250 tūkst. Lt – tokiu atveju jų visų vertė siektų ir 16 mln. Lt. Visgi net ir mūsų kukliais apskaičiavimais – tai gana neblogos sumos, atsižvelgiant į šių autobusų variklių, akivaizdžiai prašančių kapitalinio remonto, būklę. O planuojama schema ganėtinai įdomi: „Tai būtų tarsi grįžtamasis lizingas. Mes parduotume bankui naudotus autobusus, bankas mums sumokėtų, o vėliau transporto priemones lizingo principu išsipirktume. Tokiu būdu prasimanytume būtiniausioms išlaidoms reikalingų lėšų“ – apie tai, kiek įmonei tai duotų papildomų nuostolių (ši pardavimo – atgavimo procedūra juk nebūtų už ačiū) nekalbama.

Na o kaip šie procesai buvo nušviesti mūsų žiniasklaidoje – skaitykite kitame troleibusas.lt įraše „Troleibusų išpardavimai, autobusų įkeitimai – tik pradžia. Savivaldybė nebeneigia“.

Slapta įkeičiami autobusai Volvo

Volvo dūmai2004 – 2006 metais įmonė „Vilniaus troleibusai“ savo lėšomis įsigijo 45 troleibusus „Solaris Trollino 15ac“. Įmonė „Vilniaus autobusai“ taip pat pirko naujas transporto priemones: 2004 – 2006 metais į Vilnių atkeliavo 60 standartinių autobusų Volvo 7700, taip pat 30 triašių (18 metrų ilgio) autobusų Volvo 7700A. Nesigilinsime į tai, kad nors šių autobusų vidus dar atrodo puikiai, varikliai jau yra, liaudiškai tariant, „damušti“, ką ir iš šalies parodo prasta trauka ir beprotiškas dūmingumas. Kalbėsime apie tai, kas vyko prieš 2 savaites, t.y. spalio 25 – 26 dienomis. Nors tai buvo savaitgalis, kai mieste važinėja žymiai mažiau viešojo transporto, autobusų (net ir ilgų) į maršrutus išvažiuoja nemažai. Visgi šeštadienį į miestą neišvažiavo nė vienas ilgas Volvo 7700A (tik popiet mieste pasirodė vos du autobusai). Kas gi vyko? Pasirodo, bankui patyliukais buvo įkeisti šie 90 Volvo autobusų ir savaitgalį vyko įkeičiamo turto vertinimas – šeštadienį visų ilgųjų ir dalies standartinės talpos, sekmadienį – likusiųjų standartinės talpos autobusų.

Nepaisant to, kad autobusai įkeisti, jie ir šiomis dienomis tebėra gatvėse. Jei pasitvirtins vis garsesnės kalbos apie artėjantį Vilniaus viešojo transporto privatizavimą, autobusai nesunkiai pereis į privačios įmonės balansą ir jos aptarnaujamus maršrutus (o gal, įsigijus „nuostolius nešančią“ įmonę ir visą jos turtą už litą, bus sėkmingai parduoti kokiam nors neturtingam Lietuvos miestelio vežėjui). Su troleibusais sunkiau – kam gi juos parduosi, kaip gi iš jų pasipelnysi? Todėl ir „tvarkomasi“ su jais kitokiais būdais –  arba patyliukais supjaustant, arba skelbiant aukcionus ir parduodant juos už metalo laužo kainą.

Nepavyko supjaustyti – parduosim

Pasmerktieji. Oficialiai - rezerviniai. Tačiau - Pernai vasarą, mieste įvykdžius pirmąjį viešojo transporto „reformos“ ir „optimizacijos“ etapą, iš gatvių dingo daugiau nei 40 troleibusų, kurių dauguma iki tol daugiau ar mažiau sėkmingai važinėjo Vilniaus gatvėmis. Dauguma jų buvo sustumti į naujai suformuotą aikštelę 2-ajame troleibusų parke.

Turbūt nedaug kas žino tai, kad jau buvo susitarta su įmone, kuri būtų greitai juos visus supjausčiusi – į 2-ąjį troleibusų parką jau buvo atgabentas ir tos įmonės darbininkams skirtas vagonėlis. Visgi kilus triukšmui dėl masinio troleibusų naikinimo, šį planą įgyvendinti pabijota, pjūklai supakuoti ir išvežti, o troleibusai palikti patvoriuose ne tik džiaugtis saulės spinduliais, bet ir kentėti lietų bei sniegą.

Pernai buvo teigiama, kad šie troleibusai bet kada galės sugrįžti į gatves, jų techninė būklė nepablogės, tebus išmontuota elektroninio bilieto įranga…

Kurgi ne. Bet kam yra aišku, kad lauko sąlygomis ištisus metus (o ypač drėgnu metų laiku) laikomos transporto priemonės būklė negali išlikti tokia pat (o ypač, dėl savo specifikos – tokio transporto kaip troleibusų). Tačiau ne tai didžiausia problema – praktiškai visi „rezerviniai“ troleibusai (ypač „besiilsintys“ 2-ajame troleibusų parke) yra likę nepilnos komplektacijos, kadangi trūkstant detalių šiuo metu mieste važinėjančių troleibusų remontui, jos tiesiog išlupamos iš šių „rezervinių“ troleibusų.

O kad aukščiau minėti pažadai išsaugoti troleibusus geros būklės buvo – galite išgirsti iš žemiau pateikiamos garso įrašo ištraukos. Vilniaus miesto savivaldybei pristačius viešojo transporto reformos planus, 2013 m. gegužės 2 dieną įvyko UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybės ir įmonės darbuotojų, profsąjungų atstovų susitikimas. Jame buvo kalbama apie kai kuriuos artimiausius planus, tarp jų – ir apie naują požiūrį į troleibusų remontą (rezultatus, manau, visi puikiai matome), taip pat apie troleibusų skaičiaus maršrutuose mažinimą ir iš gatvių pašalinamų troleibusų likimą. Į klausimus atsakinėja UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/176377338″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=false&show_user=false&show_reposts=false&visual=true” width=”50%” height=”100″ iframe=”true”/]

Trumpas garso įrašo reziumė tiems, kas neturi galimybių jo išklausyti.

Į klausimą „Ar tiesa, kad 1-ajame troleibusų parke planuojama uždaryti planinio remonto cechą? Jeigu taip, kur bus troleibusų planinis remontas atliekamas, o jeigu tokio iš viso nebus – kieno nurodymu tai padaryta, nes čia praktiškai parko žlugdymas, sustos pats savaime, nereiks ir žlugdyt“ G.Nakutis atsakė frazėmis apie mažą antrinę troleibusų rinką ir kad dėl to čia buvo atliekamas kapitalinis remontas palaikant „pakankamai neblogą“ techninę būklę (kažkodėl nekalbant apie tai, kad kokybiškai atlikus kapitalinį remontą, tai būtų daug pigesnis sprendimas žiūrint į ilgalaikius to troleibuso eksploatavimo kaštus, lyginant su tuo, jei būtų nupirkta nežinomos techninės būklės transporto priemonė). Anot G.Nakučio, „dabar, kai keičiasi situacija, kai išleidimas [į maršrutus] yra mažesnis, tų troleibusų poreikio yra žinoma mažiau. Iš kitos pusės, jeigu eina orientacija, kad neplėst kontaktinio tinklo, nedidint troleibusų išleidimo arba mažint kaip šiuo atveju yra, tai natūraliai jo [kapitalinio remonto] nebereikia atlikt. Remontuot tik tam, kad remontuot ir nevažiuot paskui – nėra ekonominės logikos. […] Atvarysim autobusus – autobusus remontuos. […] Cechas kol kas dirbs.“

Į klausimą „šitie troleibusai, kurie bus nuimami vasaros sezonui, kokia jų ateitis, juos nurašys, ar ištrauks paskui rudenį?“, G.Nakutis atsakė: „išleidimas sumažėja 59 autobusais [turėta omenyje – troleibusais], tai mes galvojam, kad 59 autobusus [turėta omenyje – troleibusus] ar kiek ten reikėtų išimti iš apyvartos, ta prasme, juos pastatysim, jie stovės, bet jie nebus iškomplektuojami, išskyrus elektroninę įrangą; nebus paleista atsarginėms dalims, nebus atiduota į metalo laužą, kad esant reikalui ar atsiradus vėl poreikiui troleibusų juos būtų galima paimt greitai šiek tiek patvarkius ir paleist“. Po šių žodžių sekė replikos apie remontą „šiek tiek“ ir jo pasekmes, apie tai, kas būna po laikymo patvoryje, apie prastovų skaičius – įmonės vadovybės nuomonė nuo kitų pasisakiusių kažkodėl skyrėsi… Šiaip ar taip, matome aiškius vadovo pažadus:

  • nebus iškomplektuojami,
  • nebus paleista atsarginėms dalims,
  • nebus atiduota į metalo laužą.

Bet pažadus juk galima šiek tiek pakoreguoti ar pamiršti ir išvis sulaužyti, ar ne?

Kokie troleibusai parduodami?

Du parduodami troleibusai - BNA 487 ir BNA 569 O dabar pereikime prie aukciono ir trumpai panagrinėkime parduodamus ƒ„nereikalingus ar netinkamus naudoti“ troleibusus. Parduodama iš viso 15 troleibusų, pagamintų 1983 – 1989 metais (čia būtina pabrėžti, kad mieste važinėja daugybė troleibusų, pagamintų 1989 metais ir seniau, tad jei žiūrėti tik į amžių – parduodami tikrai ne patys seniausi troleibusai). 10 troleibusų – iš 1-ojo troleibusų parko, 5 troleibusai – iš 2-ojo troleibusų parko (sąraše jie pažymėti penkiais paskutiniais numeriais). Kaina nuo 10,5 tūkst. Lt (3041 euro) iki 13,6 tūkst. Lt (3939 eurų). Bendra visų penkiolikos parduodamų troleibusų kaina – 177,8 tūkst. Lt. (51 494 eurai).

Liūdna yra tai, kad parduodami anaiptol ne prasčiausios būklės „rezerviniai“ troleibusai. Kaip facebook profilyje parašė Gediminas Janušis, „Nebūtų taip pikta, jeigu išpardavinėtų ten kokius „kibirus” kaip 2406, 2407, 1417, 1449, 2464… (gal po sėkmingo pardavimo ir jų eilės ateis). Vis tiek jau jie daugiau nebevažinės. Bet kai dabar ant prekystalio 2498, 2501, 1538, 2550… Tokius atstačius – dar važinėk ir važinėk. (2498 išvis į kapinyną buvo pastatytas kažkokių […]). Juolabiau, kai net dabar važinėjančių tarpe turim daug blogesnės būklės troleibusų. Bet ne, geriau perdažys skudurus kokiam 1431, o 2550 nurašys. Tobula logika.“

Kaip matome iš gerai kiekvieną troleibusą pažįstančio Gedimino komentaro, įmonė išparduoda jokiu būdu ne pačius seniausius, ne pačius blogiausius troleibusus. Kodėl tai vyksta? Ar tik dėl tų pinigų, kurie bus gauti juos pardavus? – o tokia pinigų suma tokio dydžio įmonei kaip „Vilniaus viešasis transportas“ yra tiesiog juokinga… O gal šis aukcionas fiktyvus, nes jau žinomas jo laimėtojas? Galbūt būtent dėl to ir troleibusai į aukcioną keliauja ne tokie, kurie ateityje tikrai vargu ar bebus reikalingi, nes aukciono laimėtojas su pardavėju „susitarė po kilimu“ – apžiūrėjo troleibusus, išsirinko geriausius, gal net pasiūlymus ką geriausia imti gavo, ir galbūt net kainą sutarė? Net jei taip sutarta ir su kaimyniniu miestu, kuris dalį šių troleibusų paleis į maršrutus, tokie metodai neatrodo labai gražiai… Visgi tegalime spėlioti – bet, anot sparnuotos frazės, „kas galėtų paneigti“?

Kelios pastabos apie kai kuriuos „ant prekystalio“ atsidūrusius troleibusus:

  • troleibuso, kurio valstybinis Nr. BNA 411, pagaminimo metai ne 1983, kaip teigiama, o 1985 (taigi, dirbtinai nuvertinamas, nurodant ankstesnius pagaminimo metus);
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 446, dar 2013 m. lapkričio 12 d. užfiksuotas ne „garde“ (galbūt miesto gatvėse jis buvo ir vėliau), tačiau dabar jis jau tapo „nebereikalingas ir netinkamas naudoti“;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 480, iki pernai vasarą įvykdytos „reformos“ priklausė 2-ajam troleibusų parkui (nuolat dirbo 9 maršrutu), po jos keletą to parko geresnių troleibusų 1-asis troleibusų parkas pasiėmė. Dabar jis tapo nebereikalingas ir išmetamas (nors tas pats 2-asis troleibusų parkas neretai neturi nė vieno troleibuso išleisti į rezervą, ir būtent dėl to visi stebėjosi, vieną dieną pamatę 3 maršrute dirbantį Solaris troleibusą);
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 505, 2013 m. rugpjūčio 21 d. taip pat užfiksuotas mieste;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 511, 2013 m. lapkričio 1 d. užfiksuotas dirbantis 9 maršrutu;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 538, daugiausia keliavo tarp 1-ojo ir 2-ojo parkų; iki 1997 metų priklausė 1-ajam parkui, į kurį grįžo 2005 metais, o liko be darbo nuo 2013 metų liepos mėnesio; vienas iš dviejų jauniausių (pagamintų 1989 m.) parduodamų troleibusų (kitas – 2-ojo troleibusų parko troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 550);
  • troleibusai, kurių valstybiniai Nr. BNA 487 ir BNA 569 – 2-ojo troleibusų parko troleibusai, neseniai nustumti į pradėtą formuoti antrąją „pasmerktųjų“ troleibusų aikštelę kitame 2-ojo troleibusų parko kampe.

Kas toliau?

VVTRemiantis informacija apie aukcioną, rytoj ir poryt (2014 m. lapkričio 12 ir 13 dienomis) galima apžiūrėti aukcionui perduodamas prekes. Visgi adresas nurodomas Verkių g. 52, o mes tiksliai žinome, kad troleibusų ten nėra (tad tai dar vienas pamąstymas, kad aukcionas – sutartas iš anksto, jei prekių apžiūrėti kviečiama ten, kur jų nėra). Aukcionas vyks kitą trečiadienį, 2014 m. lapkričio 19 d. 10 val. Žolyno g. 15, Vilnius, 200 kab., žiūrovai neįleidžiami. Jei per pirmąjį aukcioną troleibusai nebus parduoti, kas savaitę įvyks pakartotiniai aukcionai. Galima įtarti (jei bent dalis aukščiau išvardintų prielaidų yra teisingos), kad jei aukcionas vyks – troleibusai bus parduoti (o vis siūlomi autobusų „Karosa“ stiklai po 1 Lt taip ir liks įmonės turto balanse). Klausimas tik, ar bus sustota?

Šiuo metu yra nusiųstas klausimas el.paštu UAB „Vilniaus viešasis transportas“, klausiant, ar įmonė nori pareikšti savo komentarą šiuo klausimu. Jei atsakymas bus – jis, be abejo, bus paskelbtas.

Papildymai po šio įrašo pasirodymo.

Įmonei „Vilniaus viešasis transportas“ el.paštu buvo nusiųstas klausimas „Internete bus paskelbtas straipsnis apie 15 vnt. troleibusų Škoda 14Tr aukcioną. Ar įmanoma gauti ir įmonės komentarą šiuo klausimu?“ – į jį kitą dieną buvo gautas niekieno nepasirašytas atsakymas „Prašome Jūsų pateikti išsamius klausimus, į kuriuos mes pasistengsime atsakyti per 2 dienas“. Suprantama, kadangi troleibusas.lt nėra iš tų, kurie tiesiog perspausdina savivaldybės perduotą informaciją, į ją nė kiek nesigilinant ir neanalizuojant – mums taikomi ir šiek tiek kitokie bendravimo kriterijai…

Beje, įmonė sureagavo į mūsų pastebėjimą apie tai, kad nors troleibusus apžiūrėti yra kviečiama į autobusų parką, esantį Verkių gatvėje, jų ten nėra. Aukciono skelbimas buvo pakeistas, nurodant troleibusų buvimo vietą 2-ajame troleibusų parke – nepaisant to, dalis aukcionui atiduodamų troleibusų ir „apžiūros dienomis“ stovėjo 1-ajame troleibusų parke, taigi, pėdų mėtymas nelabai padėjo. Juo labiau, turime ir išsaugotą originalaus skelbimo kopiją, kurią galite rasti šiuo adresu.

Šiaip ar taip, šiek tiek informacijos paskelbė glaudžiai su savivaldybe bendradarbiaujantis portalas ebus.lt: „Vilniaus viešasis transportas“ skelbia aukcioną seniems troleibusams parduoti“. UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinio direktoriaus G.Nakučio teigimu, „nereikalingi troleibusai nebeeksploatuojami jau pusantrų metų, jiems neatliekamos techninės apžiūros, jie nedraudžiami. Ir štai čia pagauname su dar vienu melu – pernai buvo kalbama, kad vadinamuosius „rezervinius“ troleibusus bus galima, esant poreikiui, kitą dieną išleisti į maršrutus – o bet kaip tai padaryti, jei jie be techninių apžiūrų ir neapdrausti? Toliau sakoma, „jei senuosius troleibusus pavyktų parduoti, gautume šiek tiek papildomų lėšų. Visos jos būtų panaudotos likusių troleibusų atsarginėms detalėms pirkti“ – taip ir norisi paklausti, turbūt bus perkamos detalės tiems patiems Škoda 14Tr, kurie parduodami už metalo laužo kainą? O kas toliau, kai bus išnaikinti visi „rezerviniai“ troleibusai – pradėsite uždarinėti maršrutus (tiksliau, juos perdarinėti į autobusinius), nes nebėra troleibusų į juos išleisti?

Kalbant apie autobusų „Volvo“ įkeitimą, ebus.lt straipsnyje informuojama, kad autobusai dar nėra įkeisti, ir kad tėra įvykę tik jų įvertinimo procedūros, ruošiantis autobusų užstatymui. Spėjama, kad bankai finansuotų apie 70% autobusų vertės, o tai sudarytų apie 8-10 mln. litų. Paskaičiuokime, gerbiamieji kurmiai, kokiomis gi sumomis įvertinti tie 90 autobusų? Remiantis aukščiau pateiktais skaičiais, visi šie autobusai įvertinti 11,4 – 14,3 mln. Lt, taigi vienas autobusas (8-10 metų amžiaus) vidutiniškai įvertintas 127 – 158,8 tūkst. litų. Atsižvelgiant į tai, kad trečdalis šių autobusų – prailginti, triašiai, kurių vertė turėtų būti gerokai didesnė nei standartinių, galima spėti, kad standartiniai autobusai įvertinti po ~100-120 tūkst. Lt, o prailginti po ~160-180 tūkst. Lt. Skaičiai nevisai sutampa su generalinio direktoriaus skaičiais, pateiktais InitTV, kur buvo sakoma, kad autobusai įvertinti nuo 150 iki 250 tūkst. Lt – tokiu atveju jų visų vertė siektų ir 16 mln. Lt. Visgi net ir mūsų kukliais apskaičiavimais – tai gana neblogos sumos, atsižvelgiant į šių autobusų variklių, akivaizdžiai prašančių kapitalinio remonto, būklę. O planuojama schema ganėtinai įdomi: „Tai būtų tarsi grįžtamasis lizingas. Mes parduotume bankui naudotus autobusus, bankas mums sumokėtų, o vėliau transporto priemones lizingo principu išsipirktume. Tokiu būdu prasimanytume būtiniausioms išlaidoms reikalingų lėšų“ – apie tai, kiek įmonei tai duotų papildomų nuostolių (ši pardavimo – atgavimo procedūra juk nebūtų už ačiū) nekalbama.

Na o kaip šie procesai buvo nušviesti mūsų žiniasklaidoje – skaitykite kitame troleibusas.lt įraše „Troleibusų išpardavimai, autobusų įkeitimai – tik pradžia. Savivaldybė nebeneigia“.

Slapta įkeičiami autobusai Volvo

Volvo dūmai2004 – 2006 metais įmonė „Vilniaus troleibusai“ savo lėšomis įsigijo 45 troleibusus „Solaris Trollino 15ac“. Įmonė „Vilniaus autobusai“ taip pat pirko naujas transporto priemones: 2004 – 2006 metais į Vilnių atkeliavo 60 standartinių autobusų Volvo 7700, taip pat 30 triašių (18 metrų ilgio) autobusų Volvo 7700A. Nesigilinsime į tai, kad nors šių autobusų vidus dar atrodo puikiai, varikliai jau yra, liaudiškai tariant, „damušti“, ką ir iš šalies parodo prasta trauka ir beprotiškas dūmingumas. Kalbėsime apie tai, kas vyko prieš 2 savaites, t.y. spalio 25 – 26 dienomis. Nors tai buvo savaitgalis, kai mieste važinėja žymiai mažiau viešojo transporto, autobusų (net ir ilgų) į maršrutus išvažiuoja nemažai. Visgi šeštadienį į miestą neišvažiavo nė vienas ilgas Volvo 7700A (tik popiet mieste pasirodė vos du autobusai). Kas gi vyko? Pasirodo, bankui patyliukais buvo įkeisti šie 90 Volvo autobusų ir savaitgalį vyko įkeičiamo turto vertinimas – šeštadienį visų ilgųjų ir dalies standartinės talpos, sekmadienį – likusiųjų standartinės talpos autobusų.

Nepaisant to, kad autobusai įkeisti, jie ir šiomis dienomis tebėra gatvėse. Jei pasitvirtins vis garsesnės kalbos apie artėjantį Vilniaus viešojo transporto privatizavimą, autobusai nesunkiai pereis į privačios įmonės balansą ir jos aptarnaujamus maršrutus (o gal, įsigijus „nuostolius nešančią“ įmonę ir visą jos turtą už litą, bus sėkmingai parduoti kokiam nors neturtingam Lietuvos miestelio vežėjui). Su troleibusais sunkiau – kam gi juos parduosi, kaip gi iš jų pasipelnysi? Todėl ir „tvarkomasi“ su jais kitokiais būdais –  arba patyliukais supjaustant, arba skelbiant aukcionus ir parduodant juos už metalo laužo kainą.

Nepavyko supjaustyti – parduosim

Pasmerktieji. Oficialiai - rezerviniai. Tačiau - Pernai vasarą, mieste įvykdžius pirmąjį viešojo transporto „reformos“ ir „optimizacijos“ etapą, iš gatvių dingo daugiau nei 40 troleibusų, kurių dauguma iki tol daugiau ar mažiau sėkmingai važinėjo Vilniaus gatvėmis. Dauguma jų buvo sustumti į naujai suformuotą aikštelę 2-ajame troleibusų parke.

Turbūt nedaug kas žino tai, kad jau buvo susitarta su įmone, kuri būtų greitai juos visus supjausčiusi – į 2-ąjį troleibusų parką jau buvo atgabentas ir tos įmonės darbininkams skirtas vagonėlis. Visgi kilus triukšmui dėl masinio troleibusų naikinimo, šį planą įgyvendinti pabijota, pjūklai supakuoti ir išvežti, o troleibusai palikti patvoriuose ne tik džiaugtis saulės spinduliais, bet ir kentėti lietų bei sniegą.

Pernai buvo teigiama, kad šie troleibusai bet kada galės sugrįžti į gatves, jų techninė būklė nepablogės, tebus išmontuota elektroninio bilieto įranga…

Kurgi ne. Bet kam yra aišku, kad lauko sąlygomis ištisus metus (o ypač drėgnu metų laiku) laikomos transporto priemonės būklė negali išlikti tokia pat (o ypač, dėl savo specifikos – tokio transporto kaip troleibusų). Tačiau ne tai didžiausia problema – praktiškai visi „rezerviniai“ troleibusai (ypač „besiilsintys“ 2-ajame troleibusų parke) yra likę nepilnos komplektacijos, kadangi trūkstant detalių šiuo metu mieste važinėjančių troleibusų remontui, jos tiesiog išlupamos iš šių „rezervinių“ troleibusų.

O kad aukščiau minėti pažadai išsaugoti troleibusus geros būklės buvo – galite išgirsti iš žemiau pateikiamos garso įrašo ištraukos. Vilniaus miesto savivaldybei pristačius viešojo transporto reformos planus, 2013 m. gegužės 2 dieną įvyko UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybės ir įmonės darbuotojų, profsąjungų atstovų susitikimas. Jame buvo kalbama apie kai kuriuos artimiausius planus, tarp jų – ir apie naują požiūrį į troleibusų remontą (rezultatus, manau, visi puikiai matome), taip pat apie troleibusų skaičiaus maršrutuose mažinimą ir iš gatvių pašalinamų troleibusų likimą. Į klausimus atsakinėja UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/176377338″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=false&show_user=false&show_reposts=false&visual=true” width=”50%” height=”100″ iframe=”true”/]

Trumpas garso įrašo reziumė tiems, kas neturi galimybių jo išklausyti.

Į klausimą „Ar tiesa, kad 1-ajame troleibusų parke planuojama uždaryti planinio remonto cechą? Jeigu taip, kur bus troleibusų planinis remontas atliekamas, o jeigu tokio iš viso nebus – kieno nurodymu tai padaryta, nes čia praktiškai parko žlugdymas, sustos pats savaime, nereiks ir žlugdyt“ G.Nakutis atsakė frazėmis apie mažą antrinę troleibusų rinką ir kad dėl to čia buvo atliekamas kapitalinis remontas palaikant „pakankamai neblogą“ techninę būklę (kažkodėl nekalbant apie tai, kad kokybiškai atlikus kapitalinį remontą, tai būtų daug pigesnis sprendimas žiūrint į ilgalaikius to troleibuso eksploatavimo kaštus, lyginant su tuo, jei būtų nupirkta nežinomos techninės būklės transporto priemonė). Anot G.Nakučio, „dabar, kai keičiasi situacija, kai išleidimas [į maršrutus] yra mažesnis, tų troleibusų poreikio yra žinoma mažiau. Iš kitos pusės, jeigu eina orientacija, kad neplėst kontaktinio tinklo, nedidint troleibusų išleidimo arba mažint kaip šiuo atveju yra, tai natūraliai jo [kapitalinio remonto] nebereikia atlikt. Remontuot tik tam, kad remontuot ir nevažiuot paskui – nėra ekonominės logikos. […] Atvarysim autobusus – autobusus remontuos. […] Cechas kol kas dirbs.“

Į klausimą „šitie troleibusai, kurie bus nuimami vasaros sezonui, kokia jų ateitis, juos nurašys, ar ištrauks paskui rudenį?“, G.Nakutis atsakė: „išleidimas sumažėja 59 autobusais [turėta omenyje – troleibusais], tai mes galvojam, kad 59 autobusus [turėta omenyje – troleibusus] ar kiek ten reikėtų išimti iš apyvartos, ta prasme, juos pastatysim, jie stovės, bet jie nebus iškomplektuojami, išskyrus elektroninę įrangą; nebus paleista atsarginėms dalims, nebus atiduota į metalo laužą, kad esant reikalui ar atsiradus vėl poreikiui troleibusų juos būtų galima paimt greitai šiek tiek patvarkius ir paleist“. Po šių žodžių sekė replikos apie remontą „šiek tiek“ ir jo pasekmes, apie tai, kas būna po laikymo patvoryje, apie prastovų skaičius – įmonės vadovybės nuomonė nuo kitų pasisakiusių kažkodėl skyrėsi… Šiaip ar taip, matome aiškius vadovo pažadus:

  • nebus iškomplektuojami,
  • nebus paleista atsarginėms dalims,
  • nebus atiduota į metalo laužą.

Bet pažadus juk galima šiek tiek pakoreguoti ar pamiršti ir išvis sulaužyti, ar ne?

Kokie troleibusai parduodami?

Du parduodami troleibusai - BNA 487 ir BNA 569 O dabar pereikime prie aukciono ir trumpai panagrinėkime parduodamus ƒ„nereikalingus ar netinkamus naudoti“ troleibusus. Parduodama iš viso 15 troleibusų, pagamintų 1983 – 1989 metais (čia būtina pabrėžti, kad mieste važinėja daugybė troleibusų, pagamintų 1989 metais ir seniau, tad jei žiūrėti tik į amžių – parduodami tikrai ne patys seniausi troleibusai). 10 troleibusų – iš 1-ojo troleibusų parko, 5 troleibusai – iš 2-ojo troleibusų parko (sąraše jie pažymėti penkiais paskutiniais numeriais). Kaina nuo 10,5 tūkst. Lt (3041 euro) iki 13,6 tūkst. Lt (3939 eurų). Bendra visų penkiolikos parduodamų troleibusų kaina – 177,8 tūkst. Lt. (51 494 eurai).

Liūdna yra tai, kad parduodami anaiptol ne prasčiausios būklės „rezerviniai“ troleibusai. Kaip facebook profilyje parašė Gediminas Janušis, „Nebūtų taip pikta, jeigu išpardavinėtų ten kokius „kibirus” kaip 2406, 2407, 1417, 1449, 2464… (gal po sėkmingo pardavimo ir jų eilės ateis). Vis tiek jau jie daugiau nebevažinės. Bet kai dabar ant prekystalio 2498, 2501, 1538, 2550… Tokius atstačius – dar važinėk ir važinėk. (2498 išvis į kapinyną buvo pastatytas kažkokių […]). Juolabiau, kai net dabar važinėjančių tarpe turim daug blogesnės būklės troleibusų. Bet ne, geriau perdažys skudurus kokiam 1431, o 2550 nurašys. Tobula logika.“

Kaip matome iš gerai kiekvieną troleibusą pažįstančio Gedimino komentaro, įmonė išparduoda jokiu būdu ne pačius seniausius, ne pačius blogiausius troleibusus. Kodėl tai vyksta? Ar tik dėl tų pinigų, kurie bus gauti juos pardavus? – o tokia pinigų suma tokio dydžio įmonei kaip „Vilniaus viešasis transportas“ yra tiesiog juokinga… O gal šis aukcionas fiktyvus, nes jau žinomas jo laimėtojas? Galbūt būtent dėl to ir troleibusai į aukcioną keliauja ne tokie, kurie ateityje tikrai vargu ar bebus reikalingi, nes aukciono laimėtojas su pardavėju „susitarė po kilimu“ – apžiūrėjo troleibusus, išsirinko geriausius, gal net pasiūlymus ką geriausia imti gavo, ir galbūt net kainą sutarė? Net jei taip sutarta ir su kaimyniniu miestu, kuris dalį šių troleibusų paleis į maršrutus, tokie metodai neatrodo labai gražiai… Visgi tegalime spėlioti – bet, anot sparnuotos frazės, „kas galėtų paneigti“?

Kelios pastabos apie kai kuriuos „ant prekystalio“ atsidūrusius troleibusus:

  • troleibuso, kurio valstybinis Nr. BNA 411, pagaminimo metai ne 1983, kaip teigiama, o 1985 (taigi, dirbtinai nuvertinamas, nurodant ankstesnius pagaminimo metus);
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 446, dar 2013 m. lapkričio 12 d. užfiksuotas ne „garde“ (galbūt miesto gatvėse jis buvo ir vėliau), tačiau dabar jis jau tapo „nebereikalingas ir netinkamas naudoti“;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 480, iki pernai vasarą įvykdytos „reformos“ priklausė 2-ajam troleibusų parkui (nuolat dirbo 9 maršrutu), po jos keletą to parko geresnių troleibusų 1-asis troleibusų parkas pasiėmė. Dabar jis tapo nebereikalingas ir išmetamas (nors tas pats 2-asis troleibusų parkas neretai neturi nė vieno troleibuso išleisti į rezervą, ir būtent dėl to visi stebėjosi, vieną dieną pamatę 3 maršrute dirbantį Solaris troleibusą);
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 505, 2013 m. rugpjūčio 21 d. taip pat užfiksuotas mieste;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 511, 2013 m. lapkričio 1 d. užfiksuotas dirbantis 9 maršrutu;
  • troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 538, daugiausia keliavo tarp 1-ojo ir 2-ojo parkų; iki 1997 metų priklausė 1-ajam parkui, į kurį grįžo 2005 metais, o liko be darbo nuo 2013 metų liepos mėnesio; vienas iš dviejų jauniausių (pagamintų 1989 m.) parduodamų troleibusų (kitas – 2-ojo troleibusų parko troleibusas, kurio valstybinis Nr. BNA 550);
  • troleibusai, kurių valstybiniai Nr. BNA 487 ir BNA 569 – 2-ojo troleibusų parko troleibusai, neseniai nustumti į pradėtą formuoti antrąją „pasmerktųjų“ troleibusų aikštelę kitame 2-ojo troleibusų parko kampe.

Kas toliau?

VVTRemiantis informacija apie aukcioną, rytoj ir poryt (2014 m. lapkričio 12 ir 13 dienomis) galima apžiūrėti aukcionui perduodamas prekes. Visgi adresas nurodomas Verkių g. 52, o mes tiksliai žinome, kad troleibusų ten nėra (tad tai dar vienas pamąstymas, kad aukcionas – sutartas iš anksto, jei prekių apžiūrėti kviečiama ten, kur jų nėra). Aukcionas vyks kitą trečiadienį, 2014 m. lapkričio 19 d. 10 val. Žolyno g. 15, Vilnius, 200 kab., žiūrovai neįleidžiami. Jei per pirmąjį aukcioną troleibusai nebus parduoti, kas savaitę įvyks pakartotiniai aukcionai. Galima įtarti (jei bent dalis aukščiau išvardintų prielaidų yra teisingos), kad jei aukcionas vyks – troleibusai bus parduoti (o vis siūlomi autobusų „Karosa“ stiklai po 1 Lt taip ir liks įmonės turto balanse). Klausimas tik, ar bus sustota?

Šiuo metu yra nusiųstas klausimas el.paštu UAB „Vilniaus viešasis transportas“, klausiant, ar įmonė nori pareikšti savo komentarą šiuo klausimu. Jei atsakymas bus – jis, be abejo, bus paskelbtas.

Papildymai po šio įrašo pasirodymo.

Įmonei „Vilniaus viešasis transportas“ el.paštu buvo nusiųstas klausimas „Internete bus paskelbtas straipsnis apie 15 vnt. troleibusų Škoda 14Tr aukcioną. Ar įmanoma gauti ir įmonės komentarą šiuo klausimu?“ – į jį kitą dieną buvo gautas niekieno nepasirašytas atsakymas „Prašome Jūsų pateikti išsamius klausimus, į kuriuos mes pasistengsime atsakyti per 2 dienas“. Suprantama, kadangi troleibusas.lt nėra iš tų, kurie tiesiog perspausdina savivaldybės perduotą informaciją, į ją nė kiek nesigilinant ir neanalizuojant – mums taikomi ir šiek tiek kitokie bendravimo kriterijai…

Beje, įmonė sureagavo į mūsų pastebėjimą apie tai, kad nors troleibusus apžiūrėti yra kviečiama į autobusų parką, esantį Verkių gatvėje, jų ten nėra. Aukciono skelbimas buvo pakeistas, nurodant troleibusų buvimo vietą 2-ajame troleibusų parke – nepaisant to, dalis aukcionui atiduodamų troleibusų ir „apžiūros dienomis“ stovėjo 1-ajame troleibusų parke, taigi, pėdų mėtymas nelabai padėjo. Juo labiau, turime ir išsaugotą originalaus skelbimo kopiją, kurią galite rasti šiuo adresu.

Šiaip ar taip, šiek tiek informacijos paskelbė glaudžiai su savivaldybe bendradarbiaujantis portalas ebus.lt: „Vilniaus viešasis transportas“ skelbia aukcioną seniems troleibusams parduoti“. UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinio direktoriaus G.Nakučio teigimu, „nereikalingi troleibusai nebeeksploatuojami jau pusantrų metų, jiems neatliekamos techninės apžiūros, jie nedraudžiami. Ir štai čia pagauname su dar vienu melu – pernai buvo kalbama, kad vadinamuosius „rezervinius“ troleibusus bus galima, esant poreikiui, kitą dieną išleisti į maršrutus – o bet kaip tai padaryti, jei jie be techninių apžiūrų ir neapdrausti? Toliau sakoma, „jei senuosius troleibusus pavyktų parduoti, gautume šiek tiek papildomų lėšų. Visos jos būtų panaudotos likusių troleibusų atsarginėms detalėms pirkti“ – taip ir norisi paklausti, turbūt bus perkamos detalės tiems patiems Škoda 14Tr, kurie parduodami už metalo laužo kainą? O kas toliau, kai bus išnaikinti visi „rezerviniai“ troleibusai – pradėsite uždarinėti maršrutus (tiksliau, juos perdarinėti į autobusinius), nes nebėra troleibusų į juos išleisti?

Kalbant apie autobusų „Volvo“ įkeitimą, ebus.lt straipsnyje informuojama, kad autobusai dar nėra įkeisti, ir kad tėra įvykę tik jų įvertinimo procedūros, ruošiantis autobusų užstatymui. Spėjama, kad bankai finansuotų apie 70% autobusų vertės, o tai sudarytų apie 8-10 mln. litų. Paskaičiuokime, gerbiamieji kurmiai, kokiomis gi sumomis įvertinti tie 90 autobusų? Remiantis aukščiau pateiktais skaičiais, visi šie autobusai įvertinti 11,4 – 14,3 mln. Lt, taigi vienas autobusas (8-10 metų amžiaus) vidutiniškai įvertintas 127 – 158,8 tūkst. litų. Atsižvelgiant į tai, kad trečdalis šių autobusų – prailginti, triašiai, kurių vertė turėtų būti gerokai didesnė nei standartinių, galima spėti, kad standartiniai autobusai įvertinti po ~100-120 tūkst. Lt, o prailginti po ~160-180 tūkst. Lt. Skaičiai nevisai sutampa su generalinio direktoriaus skaičiais, pateiktais InitTV, kur buvo sakoma, kad autobusai įvertinti nuo 150 iki 250 tūkst. Lt – tokiu atveju jų visų vertė siektų ir 16 mln. Lt. Visgi net ir mūsų kukliais apskaičiavimais – tai gana neblogos sumos, atsižvelgiant į šių autobusų variklių, akivaizdžiai prašančių kapitalinio remonto, būklę. O planuojama schema ganėtinai įdomi: „Tai būtų tarsi grįžtamasis lizingas. Mes parduotume bankui naudotus autobusus, bankas mums sumokėtų, o vėliau transporto priemones lizingo principu išsipirktume. Tokiu būdu prasimanytume būtiniausioms išlaidoms reikalingų lėšų“ – apie tai, kiek įmonei tai duotų papildomų nuostolių (ši pardavimo – atgavimo procedūra juk nebūtų už ačiū) nekalbama.

Na o kaip šie procesai buvo nušviesti mūsų žiniasklaidoje – skaitykite kitame troleibusas.lt įraše „Troleibusų išpardavimai, autobusų įkeitimai – tik pradžia. Savivaldybė nebeneigia“.

3 thoughts on “Prasideda „nereikalingų” troleibusų pardavimaiНачинается продажа «лишних» троллейбусовSales of „unnecessary” trolleybuses begins

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *