All posts by Marius

29Spa/24

Persikėlėme – ačiū ClustSpace!

Ilgą laiką čia buvo labai tylu – visas veiksmas vyko socialinėje erdvėje. Visgi kartais susidėlioja daug aplinkybių, kurios pasako, kad laikas persigrupuoti ir mėginti iš naujo.

Keletą metų naudojęsis „Interneto vizijos“ paslaugomis, troleibusas.lt šiandien persikėlė į ClustSpace.com. Be jokių papildomų tvarkymų (kurių, be abejo, reikės) svetainės įkrovimo greitis padidėjo… 7,5 karto! Turbūt tai geras argumentas pasiūlyti – jei galvosite, kur talpinti savo projektą, pasidomėkite jų siūlomomis paslaugomis – gal tai bus kaip tik tai, ko jums reikia?

ClustSpace

Milžiniškas ačiū ClustSpace ne tik už pagalbą persikeliant į naujus namus, bet ir už tai, kad nuoširdžiai pasiūlė šį projektą talpinti nemokamai.

Tikėkimės, kad šis atsinaujinimas – ženklas sėkmingos įžangos į daugybę naujų tekstų, kurie padės sužinoti daugiau ir mums visiems keliauti patogiau!

24Spa/24

Neįvykęs interviu: VT eismo planavimo programų kūrėjas Merakas

Dažnai naudojamės viena ar kita paslauga ir negalvojame, kas ir ką turi nuveikti, kad ta paslauga galėtume pasinaudoti. Viešojo transporto organizavimas nėra paprastas: reikia ne tik žinoti keleivių srautus, tačiau ir suplanuoti, kiek ir kokių transporto priemonių turi vieną ar kitą dieną išvažiuoti į maršrutus (taigi, būtina stebėti, kiek ir ko yra sugedę ir kas bus ar nebus laiku pataisyta), kiek reikia vairuotojų tuose maršrutuose (ir ar bus žmonių pakeisti, pvz., susirgusį ar atostogaujantį), kiek skirsis reiso trukmė rytinio piko metu ir savaitgalį, kiek tiksliai laiko kiekvienas vairuotojas dirbs kiekvieną dieną, o kur dar reagavimas į eismo įvykius, nenumatytas spūstis…

Sunku ir įsivaizduoti, kaip tokia sudėtinga sistema buvo koordinuojama rankiniu būdu, kuomet nebuvo šiuolaikinių technologijų. Dabar šį darbą atlikti padeda įvairi programinė įranga, kuri ir padeda organizuoti darbą viešojo transporto įmonei, ir, tuo pačiu, leidžia matyti dalį šio darbo rezultatų (pvz., viešojo transporto tvarkaraščius ir planuoti savo keliones) mums, keleiviams.

Vilniuje, kaip ir daugelyje kitų Lietuvos miestų, viešojo transporto įmonėms padeda UAB „Merakas“ sukurta programinė įranga. Kaip rašoma įmonės tinklapyje, ši įmonė jau 26 metus kuria ir vysto programas, skirtas ne tik viešojo transporto eismo planavimui ir koordinavimui („Pikas”), bet ir eismo tvarkaraščių pateikimui internete ir mobiliame telefone („PikasWWW”), eismo kontrolei, valdymui ir apskaitai („PikasGPS”), vairuotojų darbo planavimui ir apskaitai („Mobis”) ir transporto priemonių techninių apžiūrų ir remontų planavimui („Ratas”).

Buvo tikėtasi pakalbinti šios įmonės atstovą, daugiau sužinoti apie šių programų veikimą ir galimybes (kurios galbūt yra, tačiau jūs apie tai net ir nežinote). Deja, įmonės vadovas, iš pradžių lyg ir noriai žadėjęs į klausimus atsakyti, gavęs klausimų sąrašą pastebėjo korektūros klaidą – praleistą žodį viename sakinyje – ir į klausimus atsakyti atsisakė:

Žiniasklaidai nerūpi, kad teikiant duomenis, yra ne vietoje padėtas kablelis.
Jūsų padaryta klaida man kelia neatsakingumą už skleidžiamą informaciją.
R.

Teko tik išreikšti apgailestavimą dėl tokio įspūdžio susidarymo. Kaip žinia, ši veikla nėra apmokama, tam skiriamas asmeninis laikas (dažniausiai tai – vėlyvas vakaras), tad nenuostabu, jog padaromos ir tokios klaidos…

Todėl toliau tiesiog susipažinkite su pateiktais klausimais – galbūt netgi jų dėka sužinosite kažką naujo.

  • Jūsų interneto svetainėje išvardintas ne vienas miestas, naudojantis jūsų programinę įrangą. Kuris miestas, kuri įmonė buvo pirmieji, pradėję naudoti šią įrangą, kelintais metais tai buvo, ar sudėtinga buvo pradžia?
  • Ar programos vystomos (taisomos klaidos, įvedamos papildomos galimybės)? Jei taip – gal galite trumpai apie tai papasakoti?
  • Ar aukščiau paminėtos jūsų sukurtos programos tarpusavyje integruotos? Ar klientai įsigyja (ir naudoja) visas šias programas?
  • Viešojo transporto keleiviai mato programos „Pikas WWW“ darbą. Pakalbėkime apie konkrečias šios programos galimybes.
    Ar sistema galėtų rodyti ne teoriškai, bet realiai tą dieną maršrutuose dirbančias žemagrindes transporto priemones?
  • Planuojant kelionę, atsižvelgiama tik į transporto judėjimą pagal tvarkaraštį. Eismo spūstys, transporto priemonių gedimai nėra matomi. Vienų miestų žemėlapiuose rodomas garažinis numeris ir transporto priemonės greitis, kitur rodomas tik greitis. Ar nėra planuojamos galimybės rodyti ir tai, ar laiku transporto priemonė važiuoja (ar atsilieka/skuba pagal grafiką), taip pat, pasirinkus konkretų autobusų ar troleibusą, pažiūrėti, kada, atsižvelgiant į jo realų judėjimą, jis bus tam tikrose stotelėse?
  • Kodėl skirtinguose miestuose naudojami skirtingi žemėlapiai, pvz., Kaune ar Liepojoje – OpenStreetMap, o Vilniuje – Google Maps?
  • Dėl įvairių priežasčių (planuotai ar neplanuotai) miestuose būna lakinai pakeičiamos viešojo transporto (ar tam tikrų maršrutų) trasos. Ar yra galimybė sistemoje ne tik įkelti tvarkaraščius, tačiau ir patalpinti papildomą informaciją (pvz., informacinį banerį)?
  • Funkcija „Greičiausio maršruto planavimas“. Galbūt turite duomenų, ar dažnai šia funkcija naudojamasi? Ar žmonės naudojasi galimybe planuojant maršrutą įvesti ne tik stotelės pavadinimą, bet ir konkretų adresą? Dėl kokių priežasčių, naudojant šią funkciją, kartais parenkami aplinkiniai maršrutai, siūlomas persėdimas ne pačiose patogiausiose stotelėse (bet ten, kur reikia paeiti) ir pan.?
  • Pakalbėkime apie dviejų ar daugiau maršrutų tvarkaraščių tarpusavio derinimą. Viešojo transporto keleiviai neretai skundžiasi, kad viena kryptimi važiuojančios skirtingų maršrutų transporto priemonės suvažiuoja vienu metu, o į jas nespėjus – tenka gan ilgai laukti kito „traukinuko“. Tvarkaraščių sudarytojai tuo tarpu ginasi, kad derinti kelių maršrutų reisus tarpusavyje itin sudėtinga, nes skiriasi skirtingų maršrutų trasos nuvažiavimo laikas, skirtingi transporto priemonių skaičiai ir kita. Ar iš tiesų nėra galimybių derinti ne tik to maršruto skirtingus reisus, bet ir skirtingų maršrutų, vykstančių ta pačia kryptimi, reisų tam tikroje stotelėje?
  • Nemažai žmonių skundžiasi lėtai judančiu viešuoju transportu, nors ir techninės galimybės, ir gatvių būklė tai leistų. Priežastis – tokie yra tvarkaraščiai, dar daugiau – viešojo transporto priemonėms draudžiama anksčiau atvykti į stotelę. Pabrėžiu – ne per anksti išvykti iš stotelės, bet per anksti į ją atvykti. Ar sistema stebi ir fiksuoja laiką, kuomet autobusas/troleibusas atvyksta į stotelę ar visgi laiką, kada jis išvyksta iš stotelės?
  • Kartais tenka išgirsti apie tai, kad kai kurie viešojo transporto vairuotojai važiuoja viršydami leistiną greitį. Ar sistema praneša dispečeriams (o gal kitu būdu), kuomet vairuotojai viršija leistiną greitį tam tikroje vietoje?
  • Kokias matote šių programų vystymo galimybes? Ar numatoma jas papildyti kokiomis nors naujomis funkcijomis?
01Lap/20

Tinklaraštis persikėlė į naujus „namus”

Vakar vakare tinklaraštis troleibusas.lt persikėlė į naujus „namus“.

Prieš daugiau nei 7,5 metų buvo parašytas pirmasis šio tinklaraščio įrašas. Jį, kaip ir vėliau pasirodžiusius,  šiuos keletą metų internete buvo galima matyti įmonės „Portas“ dėka. Visus šiuos metus ši įmonė talpino svetainę visiškai nemokamai, mainais teprašydama tik kuklaus jų paminėjimo. Deja, įmonei pranešus apie savo veiklos nutraukimą, tinklaraščiui teko ieškoti naujų „namų“ ir ruoštis kiek didesnių sąskaitų apmokėjimui (iki šiol tereikėjo apmokėti tik sąskaitas už tinklaraščio domeną). Tuo pačiu norisi dar kartą nuoširdžiai padėkoti įmonės „Portas“ vadovui už geranoriškumą ir ilgametę pagalbą.

Nuo vakar tinklaraštis troleibusas.lt naudojasi „Interneto vizija“ svetainių talpinimo paslauga. Norisi pasidžiaugti, kad ir ši įmonė atsižvelgė į tai, kad šio tinklaraščio turinys nėra komercinis ir suteikė svetainės talpinimo paslaugoms nuolaidą – kaip padėkos ženklą ir matote reklaminį skydelį puslapio dešinėje pusėje.

Tikėkimės, kad šis persikėlimas į naujus namus, sutapęs su naujais ir galbūt lemiamais iššūkiais Vilniaus troleibusų sistemai, suteiks papildomą postūmį ir vėl pateikti Jums naujų tekstų. Tam, kad nebūtumėte palikti vien su žiniasklaidoje tikslingai skleidžiama dezinformacija, tam, kad galėtumėte sužinoti tai, ko troleibusų naikintojai viešinti nenori. Likime sveiki ir keliaukime troleibusais!

05Lie/19

Troleibusai be autonominės eigos: įprasta praktika ar išimtis?

Naujasis Vilniaus troleibusas

Internete pasirodė nuotraukos ir vaizdo įrašai su vienu iš naujųjų Kauno troleibusų, atkeliavusių į Gdynę atlikti įvairius bandymus. Paaiškėjus naujųjų Kauno troleibusų gamintojui, tikėjomės gauti daugiau informacijos apie naujų troleibusų komplektaciją ir netrukus apie tai parašyti – deja, viešojo pirkimo dokumentuose iš esmės visa informacija paslėpta. Dėl šios priežasties apie daugumą Kauno troleibusų skirtumų nuo Vilniaus (ar kitų miestų) troleibusų galėsime parašyti tik naujiesiems troleibusams atkeliavus į Kauną.

Vis dėlto keletas skirtumų nuo Vilniaus troleibusų yra žinoma jau dabar. Skaityti toliau…

02Kov/19

Šie savivaldos rinkimai troleibusams Vilniuje gali būti lemiami

Sekmadienį, 2019 m. kovo 3 d., vyks svarbiausi (ir galbūt lemiami) troleibusų ateičiai Vilniuje rinkimai. Nei Europarlamento, nei Prezidento, nei Seimo rinkimai troleibusų klausimu iš esmės nėra svarbūs – visgi tai, kokių partijų, komitetų, kokių pažiūrų žmonės bus išrinkti į Vilniaus tarybą, lems viską. Skaityti toliau…

03Spa/18

Paaiškėjo naujų troleibusų Kaunui gamintojas

Pagaliau tai oficialu: paaiškėjo 85 naujų troleibusų Kaunui gamintojas!

Šis viešasis pirkimas truko ilgai: jo metu buvo vieno gamintojo kreipimasis į teismą dėl viešojo pirkimo sąlygų, buvo atmestas kito dalyvio pateiktas pasiūlymas. Visgi šiandien, 2018 m. spalio 3 dieną, įvyks naujų 85 troleibusų pirkimo sutarties pasirašymo baigiamasis etapas – iškilmingas UAB „Kauno autobusai“ ir gamintojo iš Lenkijos (kurį neseniai įsigijo Ispanijos koncernas CAF) „Solaris Bus & Coach S.A.“ atstovų apsikeitimas sutartimis.

Iškilmingoje ceremonijoje dalyvaus UAB „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis, šios įmonės rinkodaros direktorius Karolis Dekeris, „Solaris Bus & Coach S.A.“ atstovai Krzysztof Kowalski (direktorius Baltijos šalyse), Maksim Bazan (regiono vadybininkas), įmonės atstovybės SIA „Solaris Bus & Coach Latvia“ Lietuvos regiono vadovas Donatas Mačiulis, Lenkijos ambasados Lietuvoje II sekretorius Dawid Tomaszewski, taip pat ir Kauno miesto savivaldybės administracijos atstovai: mero pavaduotojas Simonas Kairys, administracijos direktoriaus pavaduotojas Vilius Šiliauskas, Sporto, turizmo ir laisvalaikio komiteto pirmininkas Andrius Palionis, Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras.

Laukite tęsinio, kuriame papasakosime apie tai, kada atvyks troleibusai, kokia vieno troleibuso kaina, kokio gamintojo įrangą turės troleibusai ir pasidalinsime kita įdomia informacija.

28Rgs/18

Nauji Vilniaus troleibusai: vėluoja, bet jau (keistai) dalijami

Jau prieš 10 dienų į Vilnių turėjo būti atvykę pirmieji penki nauji III kartos Solaris Trollino 12 troleibusai (iš viso tokių troleibusų turėtų atvykti 41). Realybė kitokia: jų vis dar nėra. Tačiau galbūt troleibusai jau „tuoj, tuoj“ atvyks, gal į vėlavimą reikėtų nekreipti dėmesio, nes „čia nieko tokio“?

Šiame tekste pasiaiškinsime, kokias sankcijas už vėlavimą numato sutartis ir kaip gi ruošiamasi troleibusų atvykimui. Skaityti toliau…

12Bir/18

Nauji Kauno troleibusai: nugalėjo pigumas, o ne šiuolaikinės galimybės

Šiandien, 2018 m. birželio 12 d. 9:00 val., baigiasi pasiūlymų dėl 85 naujų troleibusų Kauno miestui teikimo terminas. Kaip rašėme, po to, kuomet vienas iš gamintojų kreipėsi į teismą, 2018 m. kovo 2 d. teismas priėmė sprendimą taikyti laikinąsias apsaugos priemones, t.y. stabdyti troleibusų ir jų eksploatavimui reikalingų detalių bei įrangos viešojo pirkimo (paskelbtas centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) 2018-01-10, pirkimo Nr. 353743, Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje 2018 m. sausio 11 d., Nr. 2018/S 007-010969) procedūras.

Ankstesniame tekste darėme prielaidą ir ji pasitvirtino: skundas tebuvo siekis marinuoti laiką ir užtęsti viešąjį pirkimą, o jokių viešojo pirkimo procedūrų pažeidimų (ką mėgino įrodyti gamintojas) teismas nerado. Skaityti toliau…

27Geg/18

Reikalaukime Bendrojo plano ir Darnaus judumo plano pakeitimų

Iliustracija: inspiteofitall.se

Šį kartą tenka kviesti susitelkti ir veikti. Veikti aktyviai, o ne tik paspaudžiant „Patinka“ mygtuką socialiniame tinkle.

Liko tik kelios dienos pateikti savo pastabas ir pasiūlymus dėl to, kas ir kaip turėtų būti daroma Vilniuje ir kokie visgi tikrovėje (o ne viešojoje erdvėje) prioritetai bus bent artimiausią dešimtmetį.

Nieko nedarant, deja, troleibusų perspektyvos Vilniuje taps nekokios. Kalbama ne tik apie tai, kad nebus numatytos net teorinės galimybės sistemos plėtrai (kas yra dabar galiojančiuose dokumentuose, tačiau to, kaip žinome, nėra daroma). Dokumentai numatys Vilniuje dar didesnius skaičius autobusų (ar kitų „naujų transporto rūšių“). Vargu ar reikia aiškinti, kad maršrutų pertvarkymai reikš likusių troleibusų maršrutų tolimesnį skandinimą ar uždarymą – analogiškas procesas puikiai matomas pastaraisiais metais, vis didinant investicijas į dyzelinius autobusus ir marinant troleibusus.

Tie du svarbūs dokumentai – tai Vilniaus miesto Bendrasis planas ir Vilniaus miesto Darnaus judumo mieste planas.

Toliau trumpai susipažinkime su abiem rengiamais dokumentais – ko juose trūksta, ko turėtume prašyti ir kaip tuos prašymus turėtume pateikti. Skaityti toliau…

20Bal/18

Jeigu dar nenusprendėte dėl 2 procentų paramos

Iliustracija iš vst-vt.xyz

Dirbantys ir Lietuvos Respublikoje mokantys mokesčius dar turi keletą dienų ne tik pateikti metines pajamų deklaracijas (ir galbūt atgauti mokestines permokas), bet ir paremti įvairias organizacijas (pradedant mokyklomis, ligoninėmis, baigiant nevyriausybinėmis organizacijomis).

Kas yra ta parama? Šiuo metu valstybė yra sudariusi galimybę iki 2% sumokėto Gyventojų pajamų mokesčio savo nuožiūra skirti bet kuriam paramą galinčiam gauti juridiniam asmeniui, turinčiam paramos gavėjo statusą. Tai puikus būdas paremti, jūsų nuožiūra, vertą paramos organizaciją, o jums asmeniškai tai papildomai nekainuoja. Tai yra, jeigu paramos niekam neskirsite – tie pinigai neatkeliaus į jūsų sąskaitą – jie tiesiog liks valstybės biudžete.

Tikėtina, kad paramą jau kažkam paskyrėte, bet jeigu dar galvojate ir jeigu Jums yra svarbus viešasis transportas apskritai ar konkrečiai troleibusai – tolesnis tekstas skirtas Jums. Skaityti toliau…